Πού Βρίσκεται Σήμερα η Παραγωγή Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων – Τί Απαντά η FuelsEurope

Πού Βρίσκεται Σήμερα η Παραγωγή Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων – Τί Απαντά η FuelsEurope
Επιμέλεια: Αδάμ Αδαμόπουλος
Τρι, 6 Μαΐου 2025 - 13:39

Δεν αρκεί ο θεσμικός «πόλεμος» κατά της χρήσης ορυκτών καυσίμων στις μεταφορές, ο τομέας ταλαιπωρείται και από εσωτερικές έριδες. Το τελευταίο επεισόδιο αφορά στους ισχυρισμούς του τομέα αερομεταφορών ότι παρατηρούνται σοβαρές ελλείψεις στον εφοδιασμό των εταιρειών με βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο. Από την πλευρά του

ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων (FuelsEurope) υποστηρίζει ότι τα μέλη του βρίσκονται «σε καλό δρόμο», για να εκπληρώσουν τους υφιστάμενους στόχους και να υπερβούν εκείνους που έχουν τεθεί για το 2030. Παρά τις προκλήσεις πολιτικής και επενδύσεων, οι Ευρωπαίοι παραγωγοί καυσίμων έχουν επιταχύνει την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ενώ έχουν προχωρήσει και σε μειώσεις του κόστους.

Ο Σύνδεσμος ζητά επίσης να υπάρξει σαφήνεια σε επίπεδο κανονιστικού πλαισίου, να στηριχτούν οι πρώτες ύλες και να αναγνωριστεί η προσπάθεια προς την κατεύθυνση της παραγωγής ανανεώσιμων και βιώσιμων καυσίμων, που θα απαλλάξει τις αερομεταφορές από τις εκπομπές CO2 και θα συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ε.Ε.

Η FuelsEurope αναφέρει σχετικά: «Με έκπληξη και ανησυχία, η FuelsEurope και τα μέλη της παρακολουθούν τη δημόσια συζήτηση που προέκυψε πρόσφατα γύρω από τη διαθεσιμότητα των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στην ΕΕ και το ρόλο της ευρωπαϊκής βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων. Πρόσφατες δηλώσεις από τον τομέα της αεροπλοΐας υποστηρίζουν ότι οι παραγωγοί καυσίμων αδυνατούν να παραδώσουν τις απαιτούμενες ποσότητες SAF στην αγορά, με βάση μια πρώτη έκδοση μιας έκθεσης της Boston Consulting Group (BCG) για το 2025. Η ίδια έκθεση, ωστόσο, παραλείπει κάθε αναφορά στην ευρωπαϊκή βιομηχανία καυσίμων και διύλισης, η οποία ήδη προμηθεύει SAF στην αγορά της ΕΕ και υποστηρίζει την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων που έχει θέσει η πρωτοβουλία ReFuelEU Aviation.

Μετά τη δημόσια χρήση της μελέτης αυτής από τους τομείς των αερομεταφορών και την πιθανή παρερμηνεία των συμπερασμάτων της, πρέπει να σημειωθεί ότι η BCG διευκρίνισε ότι «οι παγκόσμιες προμήθειες βιο-SAF αναμένεται να φθάσουν τους 9 έως 12 εκατομμύρια τόνους έως το 2030 και να υπερβούν τη ζήτηση που καθορίζεται από τη νομοθεσία (συμπεριλαμβανομένων των εντολών ReFuelEU για περίπου 3 εκατομμύρια τόνους το 2030)1 . Η τρέχουσα δυναμικότητα του HEFA (σήμερα το πιο συνηθισμένο βιο-SAF) που χρησιμοποιείται από τα μέλη της FuelsEurope στην ΕΕ είναι περίπου 1,5 εκατομμύρια τόνοι ετησίως. Επιπλέον 2,4 εκατ. τόνοι ετησίως πρόσθετης σταθερής δυναμικότητας SAF πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία έως το 2029.

Συγκριτικά, το SAF που απαιτείται για την κάλυψη της εντολής της ΕΕ για το 2% του ReFuel το 2025 είναι 1 εκατ. τόνοι ετησίως (ήδη παραγόμενοι). Η SAF που απαιτείται για την κάλυψη της εντολής 6% το 2030 είναι 2,7 εκατ. τόνους/έτος και αναμένεται να καλυφθεί. Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) καταλήγει σε παρόμοια συμπεράσματα: Η προσφορά SAF αναμένεται να υπερβεί τους 3,2 εκατ. τόνους ετησίως έως το 2030, υποστηριζόμενη από έναν αυξανόμενο αριθμό έργων σε ολόκληρη την ΕΕ.

Αυτή η πορεία σηματοδοτεί μια σαφή πρόοδο προς την κατεύθυνση της απαλλαγής του τομέα των αερομεταφορών από τις εκπομπές CO2. Παρά το γεγονός ότι λειτουργούν σε ένα ασταθές περιβάλλον, με ένα κατακερματισμένο νομοθετικό πλαίσιο που δεν προσφέρει σαφή επιχειρηματική βάση για τις επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ που απαιτούνται για τη μετατροπή των διυλιστηρίων σε κόμβους παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων, εν τούτοις, τα μέλη μας συνεχίζουν να επενδύουν, αναλαμβάνοντας σημαντικό ρίσκο, σε μια αγορά με υψηλό κόστος παραγωγής που δεν διαθέτει την απαιτούμενη υποστήριξη.

Επί του παρόντος, επτά βιοδιυλιστήρια (με ένα ακόμη υπό μετατροπή), παράγουν ήδη 100% ανανεώσιμα καύσιμα για όλους τους τρόπους μεταφοράς, με συνολικό όγκο περίπου 4 εκατομμυρίων τόνων ετησίως που παρέχονται στην αγορά της Ε.Ε. Ταυτόχρονα, άλλα διυλιστήρια προχωρούν στη συν-επεξεργασία καυσίµων από ένα µείγµα ορυκτών και βιώσιµων πρώτων υλών.

Η παραγωγή SAF έχει υψηλή προτεραιότητα σε αυτές τις μετατροπές, οι οποίες είναι όλες αφιερωμένες στην επίτευξη των στόχων του πακέτου Fit-for-55. Αυτές οι πρωτοποριακές και καινοτόμες δράσεις του ευρωπαϊκού τομέα διύλισης οδήγησαν σε:

· Σημαντική δεκαπλασιασμό της παραγωγής SAF μέσα σε μόλις δύο χρόνια (από 100Kt το 2022 σε 1Mt το 2024),

· Σημαντική και συνεχή μείωση των μέσων τιμών του SAF, με την πριμοδότηση να μειώνεται από μια αναλογία άνω του 4 σε λιγότερο από 2 σε σύγκριση με τα επίπεδα του συμβατικού καυσίμου αεριωθουμένων μέσα σε μόλις τρία χρόνια.

Συμμεριζόμαστε τις ανησυχίες σχετικά με την οικονομική προσιτότητα του καυσίμου SAF, οπότε η πολιτική πρέπει να επιτρέψει την κινητοποίηση περισσότερων πρώτων υλών για την παραγωγή SAF και να παράσχει στοχευμένη στήριξη για έργα υψηλής έντασης κεφαλαίου e-SAF στο επικείμενο επενδυτικό σχέδιο βιώσιμων μεταφορών. Ένα επαρκές νομοθετικό πλαίσιο και μια σαφής επιχειρηματική υπόθεση για τον μετασχηματισμό του κλάδου μας θα έδινε μεγάλη ώθηση σε αυτά τα πρώτα βήματα και θα επιτάχυνε την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές όλων των τομέων που βασίζονται - ή μπορούν να επωφεληθούν - από τη μετάβαση της βιομηχανίας μας.

Ειδικότερα, για τον τομέα των αερομεταφορών, θα πρέπει να αναληφθούν οι ακόλουθες κανονιστικές δράσεις για την ταχύτερη υιοθέτηση των SAF:

● Να καταστεί δυνατή η προβλέψιμη ανάπτυξη: να επιτραπούν τα ετήσια εθνικά κίνητρα SAF για την πρόβλεψη των στόχων της ReFuelEU και να καθοριστούν οι ετήσιες εντολές για μετά το 2030 στην αναθεώρηση της ReFuelEU το 2027.

● Παροχή βεβαιότητας για τις πρώτες ύλες: αποσαφηνίστε τους κανόνες για τις νέες πρώτες ύλες, όπως οι ενδιάμεσες και οι υποβαθμισμένες καλλιέργειες, και αποφύγετε την υπερβολική ρύθμιση που αποθαρρύνει την υιοθέτησή τους.

● Αναγνώριση των συνεισφορών υδρογόνου από τη συνεπεξεργασία RFNBO στα τελικά προϊόντα: Οι RED και ReFuelEU Aviation πρέπει να αναγνωρίζουν ένα μερίδιο RFNBO όταν αυτό είναι χημικά δεσμευμένο ή ενισχύει τη θερμογόνο δύναμη του SAF.

● Βελτίωση των κανονιστικών όρων των SAF: προώθηση σαφών κανόνων για τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και ευθυγράμμιση των κριτηρίων προέλευσης κυκλικού άνθρακα σε όλα τα συστήματα RED και ETS. Η αεροπορική βιομηχανία χρειάζεται βιώσιμα καύσιμα. Οι κατασκευαστές καυσίμων της Ευρώπης ήδη προσφέρουν και είναι έτοιμοι να επιταχύνουν.

Ο κλάδος μας υποστήριζε ανέκαθεν τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ και συμβάλλει ενεργά στην επίτευξή τους, καθώς αποτελεί έναν από τους βασικούς τομείς για την επιτυχή μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα.

Ωστόσο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα και το επενδυτικό περιβάλλον εντός της ΕΕ απαιτούν συνεργασία και ευθυγράμμιση μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων μερών, προώθηση ανοικτών και αμερόληπτων συζητήσεων με τους φορείς χάραξης πολιτικής και αξιοποίηση όλων των στρατηγικών βιομηχανικών και παραγωγικών τομέων της ΕΕ. Είμαστε εδώ-έτοιμοι να συμβάλουμε στις μεγάλες προκλήσεις και τους στόχους που έχουμε μπροστά μας.

Ζητούμε την αναγνώριση του στρατηγικού μας ρόλου στη διαμόρφωση ενός μέλλοντος βιώσιμων μεταφορών στη γη, στον αέρα και στη θάλασσα.»

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr