Γιατί προκρίνεται ως εναλλακτικό καύσιμο και ποια η συμβολή της στον κύκλο ζωής των πλοίων

Ακόμη ένα βήμα για την ανάδειξη της πυρηνικής ενέργειας ως εναλλακτικής μορφής ενέργειας στη ναυτιλιακή βιομηχανία σηματοδοτεί η επιβεβαίωση από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ότι η συγκεκριμένη λύση εξετάζεται ενεργά για το μέλλον, στο πλαίσιο των διαδικασιών της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC).
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, ανέφερε χαρακτηριστικά πως η πυρηνική ενέργεια είναι στο τραπέζι και έχει συμπεριληφθεί στις αξιολογήσεις του κύκλου ζωής (Life Cycle Assessment) για μελλοντική ανάλυση.

Σύμφωνα με αναλυτές, η πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε να μεταμορφώσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία και να την καταστήσει έναν κλάδο χωρίς εκπομπές ρύπων, ενώ παράλληλα θα επιμηκύνει τον κύκλο ζωής των πλοίων και θα εξαλείψει την αβεβαιότητα της ανάπτυξης υποδομών καυσίμων και ανεφοδιασμού.

Όμως, όπως επισημαίνει έκθεση του Lloyd’s Register, για να γίνει αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ζητήματα κανονισμών και ασφάλειας για την ευρεία εμπορική υιοθέτησή της.

Κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ 2024, που διεξήχθη στην Ιαπωνία, ο επικεφαλής του ΙΜΟ τόνισε ότι ο διεθνής οργανισμός διατηρεί μια τεχνολογικά ουδέτερη στάση, αναγνωρίζοντας ότι η εκάστοτε χώρα θα επιδιώξει διαφορετική λύση με φόντο τις ΑΠΕ και ανάλογα τη δυνατότητα που προσφέρεται.

Μεταξύ άλλων, στη συζήτηση υπογραμμίστηκε η κρίσιμη σημασία της επεκτασιμότητας και της ετοιμότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας στη μετάβαση στη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Ενδεικτικά, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mitsui O.S.K., Τακέσι Χασιμότο, αναγνώρισε ότι η πυρηνική ενέργεια -μαζί με δύο ή τρεις άλλες λύσεις- θα είναι απαραίτητη για την επίτευξη μιας πραγματικά «πράσινης» ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Ενώ το κανονιστικό πλαίσιο για την πυρηνική ενέργεια στη ναυτιλία απαιτεί περαιτέρω ανάπτυξη, ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού διευκρίνισε ότι οι διαδικασίες έχουν σχεδιαστεί για να διευκολύνουν παρά να εμποδίζουν την τεχνολογική πρόοδο.

Τα βασικά ζητήματα περιλαμβάνουν τον προσδιορισμό για το εάν η πυρηνική ενέργεια θα παράγεται επί του πλοίου ή θα παρέχεται από εγκαταστάσεις που θα βρίσκονται στην ξηρά και πώς αυτά τα συστήματα θα μπορούν να αλληλοεπιδράσουν.

Αντιδραστήρας

Πάντως, η συμπερίληψη της πυρηνικής ενέργειας από τον ΙΜΟ στις αξιολογήσεις του κύκλου ζωής αντιπροσωπεύει ένα κρίσιμο βήμα προς τα εμπρός για τη δημιουργία του ρυθμιστικού εδάφους για τα πυρηνοκίνητα εμπορικά πλοία, ενισχύοντας τη θέση της τεχνολογίας ως σοβαρού διεκδικητή στον αγώνα του κλάδου για μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Ήδη, η χρηματοδότηση της βρετανικής εταιρείας Core Power, η οποία προωθεί την ανάπτυξη ενός νέου τύπου πυρηνικού αντιδραστήρα, ικανού να χρησιμοποιηθεί και στη ναυτιλιακή βιομηχανία, βρίσκεται κοντά στο ορόσημο των 500 εκατ. δολαρίων.

Όπως είχε γράψει η «Ν», η Core Power προχωρά στην κατασκευή ενός δοκιμαστικού νέου τύπου αντιδραστήρα, που θα λειτουργεί με διάλυμα αλάτων, αντί για στερεό καύσιμο.

Η τεχνολογία που αναπτύσσεται θα είναι σε θέση να εγκατασταθεί σε μεγάλα ποντοπόρα πλοία με πραγματικά μηδενικές εκπομπές.

Η βρετανική εταιρεία στοχεύει να δεχθεί παραγγελίες αξίας έως και 10 δισ. δολαρίων έως το 2030, ενώ, επικαλούμενη στοιχεία του ΟΟΣΑ, η Core Power τονίζει πως η αγορά της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία μέχρι το 2060 θα φτάσει τα 5,6 τρισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν βγει στη δημοσιότητα, ο πρώτος αντιδραστήρας αναμένεται να κατασκευαστεί μέχρι το τέλος του 2025 με αρχές του 2026, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μικάλ Μπόε, σημείωσε ότι το νέο σύστημα θα πρέπει να πληροί τρία σημαντικά κριτήρια: «Να παρέχει ενέργεια εφ’ όρου ζωής, να παραμένει ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος στη θάλασσα και να είναι απλό και μικρό για μαζική παραγωγή».

Μελέτη σκοπιμότητας για τα νέα καύσιμα

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της Core Power και άλλοι πάροχοι τεχνολογίας ασχολούνται με την κατασκευή πρωτοτύπων, οι διαδικασίες ανάπτυξης των οποίων βρίσκονται σε διαφορετικά επίπεδα ωριμότητας, προβλέποντας περίπου μία δεκαετία πριν από την απόδειξη των ιδεών.

Μεταξύ άλλων, η ιταλική RINA, μια από τις κορυφαίες εταιρείες πιστοποίησης πλοίων στον κόσμο, μελετά τη χρήση πυρηνικών καυσίμων και συμμετέχει σε μια μελέτη σκοπιμότητας μαζί με τη Fincantieri και μια εταιρεία πυρηνικής τεχνολογίας.

Σε αυτό το πεδίο έχει εμπλακεί και η TerraPower, της οποίας πρόεδρος είναι ο Αμερικανός μεγιστάνας Μπιλ Γκέιτς, με την αμερικανική εταιρεία να έχει δημιουργήσει μια συμμαχία με την Core Power, τη γαλλική Orano και την αμερικανική Southern Company για την ανάπτυξη και την κατασκευή πυρηνικού αντιδραστήρα.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")