Η οικονομία της Κίνας βρίσκεται σε τρομερή επιβράδυνση, καθώς η αγορά ακινήτων της βρίσκεται σε ύφεση και η καταναλωτική εμπιστοσύνη εμφανίζεται αδύναμη. Την συνολική εικόνα για τη ζήτηση πετρελαίου επιδεινώνουν η γήρανση του πληθυσμού, η ενεργειακή μετάβαση και ένα μοντέλο ανάπτυξης που βασίζεται λιγότερο σε μεγαλεπήβολα έργα υποδομών.
Για τους traders και τους αναλυτές της αγοράς αργού, αυτό σημαίνει μία μεγάλη αναπροσαρμογή.
Σε πτώση για πρώτη φορά εδώ και δύο δεκαετίες η ζήτηση αργού στην Κίνα (πηγή: Bloomberg)
Η εξέλιξη της Κίνας στον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο στήριξε τις τιμές του αργού για δεκαετίες και παρείχε επιχειρηματικές ευκαιρίες σε traders από τη Σαγκάη μέχρι το Ντουμπάι και το Λονδίνο. Η πιθανότητα χαμηλού ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ - ίσως και κάτω από τον εφετινό στόχο του 5% - καθιστά δύσκολη τη διατήρησή της στη θέση αυτή.
Μια άτυπη έρευνα του Bloomberg σε δέκα αναλυτές και traders στο περιθώριο του APPEC, που διεξήχθη από τις 9 ως και τις 12 Σεπτεμβρίου στη Σιγκαπούρη, έδειξε ότι η κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα αναμένεται να αυξηθεί κατά 300.000 βαρέλια την ημέρα το 2025. Το επίπεδο αυτό είναι κατά περίπου 25% χαμηλότερο από τις τελευταίες προβλέψεις του ΙΕΑ και του OPEC.
Οι συμμετέχοντες στη δημοσκόπηση αναμένουν αύξηση κατά 200.000 βαρέλια την ημέρα για φέτος.
Οι ερωτηθέντες, που ζήτησαν να τηρηθεί η ανωνυμία τους καθώς οι απόψεις τους δεν είναι δημόσιες, ανέφεραν ως αιτίες την υψηλότερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, τη σταθερή αύξηση του αριθμού των φορτηγών που κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο και τους κυβερνητικούς περιορισμοί στις εισαγωγές αργού και στις εξαγωγές καυσίμων. Επίσης, είναι μικρή η αποθηκευτική ικανότητα που διαθέτει ακόμη το Πεκίνο για να επεκτείνει τα στρατηγικά του αποθέματα πετρελαίου.
«Από διαρθρωτική άποψη, η Κίνα φαίνεται πλέον απίθανο να συνεχίσει να είναι το μεγαθήριο στη ζήτηση πετρελαίου και ίσως ακόμη και σε άλλα εμπορεύματα που ήταν κάποτε», ανέφεραν οι αναλυτές της Energy Aspects Ltd., ανάμεσα στους οποίους οι Amrita Sen και Livia Gallarati, σε σημείωμα νωρίτερα αυτή την εβδομάδα. Αν και θεωρούν βέβαιο ότι η κυβέρνηση του Πεκίνου δεν θα επιτρέψει την κατάρρευση της οικονομικής ανάπτυξης, ωστόσο τονίζουν ότι η ανάπτυξη θα παραμείνει «αναμφίβολα άτονη για το ορατό μέλλον».
Άλλοι συμμετέχοντες στο φετινό APPEC, συμπεριλαμβανομένου του Hengli's Kong, υπογράμμισαν τη μεταβαλλόμενη φύση της ζήτησης πετρελαίου. Οι χημικές πρώτες ύλες για την παραγωγή προϊόντων όπως οι ίνες αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο της συνολικής κινεζικής κατανάλωσης πετρελαίου - περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα - και αυτό το ποσοστό μπορεί να αυξηθεί καθώς οι οδικές μεταφορές γίνονται πράσινες. Αλλά αυτά τα αγαθά έχουν πολύ μεγαλύτερη «ημι-ζωή» σε σχέση με τα καύσιμα, είπε ο Κονγκ, κάτι που μεταφράζεται σε λιγότερες ποσότητες διυλιζόμενου αργού σε βάθος χρόνου.
Οι αμφίβολες οικονομικές προοπτικές της Κίνας έριξαν βαριά σκιά στην ετήσια διοργάνωση της διεθνούς αγοράς πετρελαίου στη Σιγκαπούρη, η οποία είναι το μεγαλύτερο συνέδριο του κλάδου στην Ασία. Με το αργό Brent να βρίσκεται κοντά στα 71 δολάρια και τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο να δείχνει ελάχιστα σημάδια άμεσης ανάκαμψης, οι έμποροι και τα διυλιστήρια προετοιμάζονται για χαμηλότερα κέρδη.
Ωστόσο, η ικανότητα διύλισης στην Κίνα συνεχίζει να αυξάνεται. Οι επεκτάσεις στα διυλιστήρια Zhenhai της China Petrochemical Corp. και Daxie της Cnooc Ltd., καθώς και η ολοκαίνουργια μονάδα της Shandong Yulong Petrochemical Co. θα προσθέσουν συνολικά 740.000 βαρέλια ημερησίως. Ωστόσο, ο Νο. 2 καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο θα πρέπει να προσαρμοστεί, πλέον, σε ποσοστά επεξεργασίας κάτω του 70%, όπως σημείωσαν traders και και αναλυτές που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg.
Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι οι αναλυτές και παράγοντες της αγοράς ότι η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων στην Κίνα έχει «πιάσει ταβάνι» - ή δεν αποκλείουν τη δυνατότητα του Πεκίνου να αυξήσει τους ρυθμούς ανάπτυξης. Ένας από αυτούς είναι ο επικεφαλής οικονομολόγος του Ομίλου Trafigura Saad Rahim, ο οποίος δήλωσε ότι στην Κίνα συνεχίζουν να μπαίνουν σε κυκλοφορία 8 έως 9 εκατομμύρια νέα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης ετησίως. «Για εμένα, αν κυκλοφορούν νέα οχήματα, αυτό δεν δείχνει ότι “έπιασε ταβάνι”», είπε.
Άλλοι συμφωνούν ότι υπάρχει ακόμα περιθώριο ανάπτυξης, ακόμη και σε ένα περιβάλλον που διακρίνεται από μικρότερη ένταση εμπορευμάτων. «Εάν βελτιωθεί η κινεζική οικονομία, θα δούμε πιο επιλεκτική ώθηση», δήλωσε ο Sri Paravaikkarasu, διευθυντής ανάλυσης αγοράς στη Phillips 66 International Trading. «Όμως θα πρέπει όλοι να περιμένουμε μια πιο αργή αύξηση της ζήτησης
Εξάλλου, οι αρμόδιοι για την οικονομία της Κίνας δοκιμάζουν νέους τρόπους για να τονώσουν την οικονομία ενθαρρύνοντας τη ζήτηση, σε αντίθεση με την πρακτική που ακολουθείται εδώ και πολλά χρόνια καθώς αυξάνονται οι απειλές για τον αναπτυξιακό στόχο της χώρας.