Η ζήτηση για πιστώσεις που αντικατοπτρίζουν τη μηχανική απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα αναμένεται από ορισμένους να αυξηθεί καθώς φιλικά προς την αγορά κίνητρα δελεάζουν αγοραστές από τομείς τόσο διαφορετικούς όπως η τεχνολογία και η χρηματοδότηση, τα χημικά και η αεροπορία. Όπως αναφέρει 

το Reuters, πολλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η εξαγωγή δισεκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από την ατμόσφαιρα ετησίως, με τη χρήση της φύσης ή περισσότερο της τεχνολογίας, είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής, καθώς οι προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών δεν γίνονται αρκετά γρήγορα.

Για να ανταποκριθούν σε αυτήν την πρόκληση, οι μικρές νεοφυείς επιχειρήσεις βρίσκονται στα πρώτα στάδια ανάπτυξης νέων τεχνολογιών για να απορροφήσουν το αέριο που θερμαίνει τον πλανήτη και να δημιουργήσουν εμπορεύσιμες πιστώσεις αφαίρεσης άνθρακα που μπορούν να αγοράσουν οι εταιρείες για να αντισταθμίσουν τις εκπομπές τους

Μέχρι στιγμής, η ευρεία χρήση απέχει χρόνια και το κόστος είναι πολύ υψηλότερο σε σύγκριση με τους πιο παραδοσιακούς τρόπους παραγωγής πιστωτικών μονάδων, όπως μέσω έργων που διατηρούν τα δάση ή χρηματοδοτούν έργα ανανεώσιμης ενέργειας.

Παρά τα επιχειρήματα των σκεπτικιστών ότι η απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσε να ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να συνεχίσουν να ρυπαίνουν και είναι απίθανο να φθάσει γρήγορα σε τεράστια κλίμακα, στον νόμο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού υπάρχει η πρόβλεψει για οικονομική ενίσχυση της αγοράς μέσω φορολογικών κινήτρων, συμβάλλοντας στην προσέλκυση αγοραστών από διάφορους τομείς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επίσης προτείνει ένα πλαίσιο για την πιστοποίηση της απομάκρυνσης άνθρακα που παράγεται στην Ευρώπη.

Περίπου 4,6 εκατομμύρια τόνοι πιστώσεων από μια σειρά έργων μηχανικής απομάκρυνσης του CO2, αγοράστηκαν το 2023, σύμφωνα με στοιχεία από το βιομηχανικό tracker CDR.fyi, εκ των οποίων παραδόθηκαν περίπου 118.000 τόνοι, με την επιβεβαίωση από ανεξάρτητες εταιρείες πιστοποίησης ότι ο άνθρακας είχε αφαιρεθεί.

Τα πρότυπα αξιολόγησης

Μέχρι στιγμής, μια μικρή ομάδα επιχειρήσεων δημιουργεί πρότυπα για την αξιολόγηση των πιστώσεων. Οι εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η ηγέτιδα της αγοράς Puro.earth που ανήκει στον Nasdaq και η Isometric, ελπίζουν να δώσουν στους αγοραστές μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για να επενδύσουν.

"Χρειαζόμαστε αξιόπιστα συστήματα παρακολούθησης, υποβολής εκθέσεων και επαλήθευσης που να παράγουν υψηλής ποιότητας πιστωτικά μόρια για την απομάκρυνση του άνθρακα... Με αυτόν τον τρόπο ξεκλειδώνουμε τις ιδιωτικές επενδύσεις για ταχύτητα και κλίμακα", δήλωσε η Anu Khan, ειδική στην απομάκρυνση άνθρακα στο μη κερδοσκοπικό οργανισμό Carbon180 με έδρα την Ουάσιγκτον.

Το μεγαλύτερο μέρος των πιστωτικών μονάδων που παραδόθηκαν το 2023, περίπου το 93%, αφορούσε τον βιοάνθρακα, δήλωσε το CDR.fyi, μια επιστημονικά απλούστερη διαδικασία δέσμευσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με τη μετατροπή των γεωργικών αποβλήτων σε ξυλάνθρακα, με τις περισσότερες πιστοποιήσεις να παρέχονται από την Puro.

Η Puro σχεδιάζει τώρα να θέσει πρότυπα και για τις πιο πρωτοποριακές μηχανικές τεχνολογίες, όπως η "προηγμένη αποσάθρωση" των πετρωμάτων για να τα βοηθήσει να απορροφήσουν άνθρακα και η χρήση χημικών ουσιών για την απορρόφηση άνθρακα από τον ατμοσφαιρικό αέρα. Η Isometric, εν τω μεταξύ, έχει κάνει το ίδιο για το "βιοέλαιο", το οποίο μετατρέπει τα απόβλητα σε υγρό που μπορεί να εγχυθεί στο έδαφος.

Συνολικά, η Puro αντιπροσωπεύει επί του παρόντος περίπου το 80% των πιστοποιημένων μονάδων απομάκρυνσης με μηχανικό τρόπο. Οι αποσύρσεις, όπου μια πίστωση καταγράφεται επίσημα ότι χρησιμοποιείται για την αντιστάθμιση των εκπομπών μιας εταιρείας, σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2023 σε 65.026 τόνους. Η Puro αναμένει ότι οι πιστοποιήσεις της θα φτάσουν τις 400.000 φέτος, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Antti Vihavainen. "Πρόκειται να δούμε, ξέρετε, 100% ή σχεδόν 100% μέσο ρυθμό αύξησης κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια των επόμενων τριών ετών", δήλωσε.

Μεταξύ των εταιρειών που πρόκειται να αποσύρουν τις πιστώσεις το 2023 περιλαμβάνονται η γερμανική Bayer, η φινλανδική εταιρεία αεροδρομίων Finavia, η Microsoft, η σουηδική τηλεπικοινωνιακή εταιρεία Telia και η αμερικανική JPMorgan, σύμφωνα με τα στοιχεία της Puro.

To υψηλό κόστος

Ενώ μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες έχουν καταβάλει χίλια δολάρια ή και περισσότερα ανά τόνο για να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της αγοράς, μεταξύ άλλων και για την πιο νεοεμφανιζόμενη τεχνολογία της "άμεσης δέσμευσης αέρα" (DAC), αυτό παραμένει πολύ υψηλό για πολλούς αγοραστές.

Οι πιστώσεις βιοκαυσίμου είναι φθηνότερες, με περίπου 140 δολάρια ανά τόνο, ενώ οι πιστώσεις βιοελαίου μπορεί να κοστίζουν περίπου 600 δολάρια ανά τόνο. Όλα όμως είναι ακριβότερα από τα παραδοσιακά αντισταθμιστικά στοιχεία άνθρακα, τα οποία αντιπροσωπεύουν τις αποφευχθείσες εκπομπές από έργα όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και μπορούν να κοστίζουν λιγότερο από 10 δολάρια τον τόνο.

Ορισμένοι θεωρούν τη ρυθμιστική εμπλοκή ως σημάδι ότι η αγορά των πιστώσεων για την απομάκρυνση του άνθρακα είναι βιώσιμη.

"Δεδομένης της δομής του IRA και άλλων ρυθμιστικών προτάσεων που βρίσκονται στο τραπέζι, είναι μια καλή ένδειξη ότι πρόκειται να υπάρξουν επενδύσεις στην απομάκρυνση του άνθρακα... οι οποίες θα βοηθήσουν στην υποστήριξη της ζήτησης που χρειάζονται αυτές οι εταιρείες για να αναπτυχθούν", δήλωσε ο Taylor Wright, επικεφαλής της ομάδας διαχείρισης άνθρακα της JPMorgan Chase, η οποία έχει αγοράσει εγκεκριμένες πιστώσεις, από την Puro. 

Οι αεροπορικές

Ο Peter Reinhardt, διευθύνων σύμβουλος της Charm Industrial, η οποία μετατρέπει τα γεωργικά απόβλητα σε βιοέλαιο, δήλωσε ότι είδε επίσης περισσότερους αγοραστές να συμμετέχουν.

"Ξεκίνησε σίγουρα από την τεχνολογία και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στα χρηματοοικονομικά... Βλέπουμε μια μικρή διεύρυνση στα αεροπορικά ταξίδια και σε μερικές άλλες βιομηχανίες", δήλωσε ο Reinhardt, ο οποίος συνεργάζεται με την Isometric.

Για παράδειγμα, η εισηγμένη αεροπορική Lufthansa (στη Γερμανία),  ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι έχει συνάψει μακροπρόθεσμη στρατηγική συνεργασία με την εταιρεία Climeworks που αναπτύσσει έργα άμεσης δέσμευσης ρύπων, αλλά δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με την αξία της συμφωνίας.

Ο Bill Goldie, ανώτερος σύμβουλος για τον άνθρακα στην ομάδα περιβαλλοντικών αγορών Redshaw Advisors, δήλωσε ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα παραμείνουν πιθανότατα μόνο μια μικρή αγορά για τη μηχανική απομάκρυνση του CO2 προς το παρόν.

"Συνήθως, για τις αγορές συμμόρφωσης, οι μεγάλοι εκπέμποντες επιδιώκουν να συμμορφωθούν με το φθηνότερο κόστος, οπότε είναι απίθανο οι αεροπορικές εταιρείες να επιδιώξουν να χρησιμοποιήσουν τις μηχανικές απομακρύνσεις για να καλύψουν όλες τις απαιτήσεις τους", δήλωσε.