Είναι εύκολο να κατακλυστεί κανείς από τη φαινομενικά αμείλικτη επίθεση ανησυχητικών ειδήσεων σχετικά με την εντεινόμενη κλιματική κρίση στον κόσμο. Το περασμένο έτος ήταν μακράν το θερμότερο που έχει καταγραφεί ποτέ, φέρνοντας μαζί του έναν κατάλογο καταστροφικών καταιγίδων, πλημμυρών, ξηρασιών και καύσωνων. Και η ανησυχητική τάση της ασυνήθιστης ζέστης συνεχίστηκε και φέτος.

Εν τω μεταξύ, η ποσότητα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που απελευθερώνουν οι άνθρωποι στην ατμόσφαιρα συνεχίζει να αυξάνεται και όχι να μειώνεται.

Επιπλέον, οι εκλογές σε μεγάλες οικονομίες σε όλο τον κόσμο δημιουργούν αυξημένη αβεβαιότητα σχετικά με τις πολιτικές για την ενέργεια και το κλίμα. Αλλά μέσα σε όλα αυτά, είναι σημαντικό να δώσουμε προσοχή και στα καλά νέα - στους τομείς όπου σημειώνεται πραγματική πρόοδος που μπορεί ακόμη να μας επιτρέψει να αποφύγουμε τις πιο σοβαρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Πουθενά αυτό δεν είναι πιο ξεκάθαρο από ό,τι στην καθαρή ενέργεια, όπου τεχνολογίες όπως η ηλιακή, η αιολική και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντικαθιστούν όλο και περισσότερο την ανάγκη για ορυκτά καύσιμα και περιορίζουν τις εκπομπές.

Η ώθηση εδώ δεν προέρχεται μόνο από κυβερνητικές πολιτικές αλλά και από άλλες ισχυρές οικονομικές, βιομηχανικές, στρατηγικές και τεχνολογικές δυνάμεις.

Ο πρώτος είναι απλός οικονομικός λόγος. Οι τεχνολογίες καθαρής ενέργειας είναι ήδη ανταγωνιστικές σε πολλούς βασικούς τομείς και γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικές καθώς αυξάνεται η παραγωγή. Η κατασκευή χερσαίων έργων αιολικής και ηλιακής ενέργειας είναι πλέον φθηνότερη από την κατασκευή νέων μονάδων ορυκτών καυσίμων σχεδόν παντού σε όλο τον κόσμο.

Εν τω μεταξύ, η τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζει να μειώνεται και το μερίδιο αγοράς τους αυξάνεται συνεχώς. Το 2020, περίπου ένα στα 25 αυτοκίνητα που πωλούνται παγκοσμίως ήταν ηλεκτρικά- λίγα μόλις χρόνια αργότερα, το 2023, ήταν ένα στα πέντε. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο των στρατηγικών των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών για το μέλλον. Μαζί με τις ταχέως αυξανόμενες επενδύσεις που γίνονται στην κατασκευή μπαταριών, αυτό καθιστά μια στροφή μακριά από αυτά απίθανη και μη πρακτική.

Η καθαρή ενέργεια επωφελείται επίσης από μια καταιγιστική τεχνολογική καινοτομία. Μετά τις ανησυχίες ότι η συμφόρηση στον εφοδιασμό με κρίσιμα ορυκτά, όπως το λίθιο, θα μπορούσε να εμποδίσει την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο κλάδος ανταποκρίθηκε με την ταχεία διάθεση στην αγορά νέων χημικών προϊόντων μπαταριών που θα μειώσουν την εξάρτησή τους από βασικά ορυκτά. Και η καινοτομία κινείται γρήγορα σε άλλες αναδυόμενες τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών, όπως οι ηλεκτρολύτες για την παραγωγή υδρογόνου και οι νέες διεργασίες για την παραγωγή πράσινου χάλυβα.

Μια άλλη βασική δύναμη που λειτουργεί είναι η ενεργειακή ασφάλεια.
Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση που ξέσπασε το 2022 άσκησε μεγάλη πίεση στο κόστος ζωής και αποκάλυψε τις αδυναμίες του υφιστάμενου ενεργειακού μας συστήματος που κυριαρχείται από ορυκτά καύσιμα.Ανέδειξε τα οφέλη της ενεργειακής ασφάλειας από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την πυρηνική ενέργεια και τις ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι αντλίες θερμότητας, που μειώνουν την έκθεση των καταναλωτών στις ευμετάβλητες τιμές των ορυκτών καυσίμων.

Αυτές οι εκτιμήσεις για την οικονομία και την ενεργειακή ασφάλεια κατέστησαν σαφές ότι το μέλλον της ενέργειας - και συνεπώς των οικονομιών και των βιομηχανιών μας - βρίσκεται στις καθαρές τεχνολογίες. Αυτό έχει προκαλέσει μια αναγέννηση της βιομηχανικής πολιτικής μεταξύ των κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο, καθώς επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι οι οικονομίες τους βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της νέας παγκόσμιας ενεργειακής οικονομίας που αναδύεται.

Η χώρα που ηγείται της ανάπτυξης της καθαρής ενέργειας είναι η Κίνα, η οποία εγκατέστησε τόση ηλιακή ισχύ το 2023 όση όλος ο κόσμος το 2022. Η Κίνα είναι επίσης άνετα ο μεγαλύτερος παίκτης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για ηλιακούς συλλέκτες, ανεμογεννήτριες, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλες σημαντικές τεχνολογίες και επενδύει σε παραγωγική ικανότητα και σε άλλες περιοχές. Ανεξάρτητα από τη θέση τους όσον αφορά την πολιτική για το κλίμα, αν οι χώρες θέλουν να ανταγωνιστούν την Κίνα στις βιομηχανίες του μέλλοντος, πρέπει να διπλασιάσουν τα σχέδια για καθαρή ενέργεια και όχι να τα μειώσουν.

Στην καθαρή ενέργεια βρίσκονται επίσης πολλές θέσεις εργασίας. Οι βιομηχανίες της - συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των αντλιών θερμότητας - αντιπροσωπεύουν ήδη περισσότερο από το ήμισυ της απασχόλησης στον παγκόσμιο ενεργειακό τομέα και συνεχίζουν να προσθέτουν συνεχώς νέες θέσεις εργασίας.

Τέλος, οι επιδεινούμενες επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη, οι οποίες προκαλούνται κυρίως από τις εκπομπές ορυκτών καυσίμων, γίνονται όλο και πιο εμφανείς στους πολίτες σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι με την πάροδο του χρόνου θα απαιτήσουν περισσότερη και όχι λιγότερη δράση για το κλίμα από τις κυβερνήσεις τους.

Έχουμε ήδη αρκετές ενδείξεις ότι το ταξίδι προς την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών είναι πιθανό να έχει δυσκολίες. Αλλά τα γεγονότα των τελευταίων ετών - συμπεριλαμβανομένων των αναταραχών που προκάλεσε η παγκόσμια ενεργειακή κρίση, οι απότομες αυξήσεις στις τιμές των ορυκτών καυσίμων και οι επιπτώσεις των ακραίων καιρικών φαινομένων - υπενθυμίζουν γιατί πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά.

Και ενώ οι αλλαγές στις κυβερνήσεις μπορεί κάλλιστα να επηρεάσουν τον ρυθμό των ενεργειακών μεταβάσεων - επιταχύνοντάς τες σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβραδύνοντάς τες σε άλλες - δεν θα αλλάξουν τη θεμελιώδη κατεύθυνση του ταξιδιού.

 

* Εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας

Από τους FT