Σημείο Καμπής για τις Ναυτιλιακές Καθώς Συνεχίζονται οι Επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Σημείο Καμπής για τις Ναυτιλιακές Καθώς Συνεχίζονται οι Επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα
του Κ. Ν. Σταμπολή
Τρι, 23 Ιανουαρίου 2024 - 15:34

Εχθές το βράδυ οι στρατιωτικές δυνάμεις ΗΠΑ και Βρετανίας εξαπέλυσαν το 8ο κύμα από αέρος επιθέσεων κατά πυραυλικών βάσεων των Χούθι στην Βόρειο Υεμενη σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις επιθέσεις κατά διερχόμενων εμπορικών πλοίων στα ανοικτά του Άντεν και μέσω των στενών του Bab el Mandeb. 

Περισσότερες από 40 επιθέσεις έχουν σημειωθεί κατά τις τελευταίες εβδομάδες κατά πλοίων containers και πετρελαιοφόρων με αποτέλεσμα να υπάρξει τεράστια αναστάτωση στην ναυσιπλοΐα με πολλές εταιρείες να αποφεύγουν πλέον την Ερυθρά Θάλασσα και να στέλνουν τα πλοία τους στον περίπλου της Αφρικής γύρω από το ακρωτήρι της Καλής Ελπίδος αυξάνοντας έτσι το μεταφορικό κόστος και τον χρόνο παράδοσης των εμπορευμάτων.

Σύμφωνα με το Lloyds List η κίνηση των εμπορικών πλοίων άνω των 10.000 dwt μέσα από τα στενά του Bab el Mandeb μεταξύ 1-14 Ιανουαρίου έφθασε τα 657 πλοία σε σύγκριση με 1.054 πλοία που διηλθαν τις πρώτες δυο εβδομάδες του Δεκεμβρίου, δηλ.μια πτώση 38%, ενώ συνεχίζεται η μείωση του traffic. ( βλέπε γράφημα) Με τους Loyds να κάνουν λόγο για σημείο καμπής σε ότι αφορά την δρομολόγηση πλοίων τους μέσω της συγκεκριμένης περιοχής, αφού όλο και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίζουν ότι ο κίνδυνος από τις επιθέσεις των Χούθι, παρά τις επεμβάσεις της Δύσης, δεν πρόκειται να εκλείψει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές η κίνηση των εμπορικών πλοίων μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα και την διώρυγα του Σουέζ πρόκειται να μειωθεί περεταίρω, ακόμη και σε επίπεδο - 50% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023,καθώς οι ενεργειακές και οι εταιρείες container προσαρμόζονται σε μια κρίση διαρκείας, όπως την αποκαλούν όταν αναφέρονται στην έκρυθμη πλέον την κατάσταση στην περιοχή. Όμως παρά την παρατηρούμενη σημαντική κάμψη στο ναυτιλιακό traffic πολλά πλοία εξακολουθούν να κατευθύνονται στο Σουέζ αφού απολαμβάνουν κάποιου είδους ασυλίας φροντίζοντας με διάφορους τρόπους (λ.χ. μέσω του συστήματος διεθνούς αναγνώρισης AIS ) να προειδοποιούν τα θαλάσσια παρατηρητήρια των Χούθι ότι το εμπόρευμα τους δεν κατευθύνεται στο Ισραήλ και η ότι ανήκουν σε Ρωσικά η Κινεζικά συμφέροντα. Καθότι οι Χούθι έχουν δηλώσει ότι δεν πλήττουν πλοία που σχετίζονται με τις ανωτέρω χώρες.

Χωρίς αυτή την στιγμή να γνωρίζουμε ποια τελικά θα είναι η έκβαση των πολεμικών επιχειρήσεων του Ισραήλ στην Γάζα, που είναι η αιτία του κακού και έδωσαν την αφορμή για τις επιθέσεις των Χούθι,το μόνο βέβαιο είναι ότι έχει αυξηθεί το κόστος μεταφοράς αφού έχουν ανατιμηθεί τα ναύλα και τα ασφάλιστρα. Ως προς αυτό το θέμα υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με το φορτίο. Στην περίπτωση των έμπορο κιβωτίων το κόστος θαλάσσιας μεταφοράς ενός 40 ποδου ( 40 ft) container έχει ανατιμηθεί κατά 23% στα $ 3,777 από τις αρχές του έτους. Στην περίπτωση αργού πετρελαίου η προϊόντων το charter rate για τάνκερ τύπου Suezmax έχει αυξηθεί περίπου κατά 10% τις τελευταίες δυο εβδομάδες και σήμερα ευρίσκεται στο επίπεδο των $ 43,000 την ημέρα. Βασική παράμετρος της ανατίμησης των ναύλων είναι η αντίστοιχη αύξηση των ασφαλίστρων ( τα γνωστά war premiums) που από 0.7% επί της αξίας του πλοίου αυτά την περασμένη εβδομάδα εκτοξεύθηκαν στο 1.0%, δηλαδή +30% μέσα σε δυο εβδομάδες.