H ζήτηση για LNG μπορεί να αρχίσει να σταθεροποιείται λόγω του εξηλεκτρισμού των οικονομιών, ωστόσο διαθέτει ισχυρή δυναμική, που εξαρτάται τόσο από τις τιμές, όσο και από τις ανάγκες να υποκατασταθούν οι μονάδες άνθρακα. Για παράδειγμα, ο κλάδος των μεταφορών, περιλαμβανομένης της ναυτιλίας

θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτεί περισσότερη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σήμερα, ο πολιτικός κόσμος μοιάζει να αντιλαμβανεται ότι το καύσιμο είναι μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος όμως εμφανίζεται ταυτόχρονα, αναποφάσιστος για το εάν θα πρέπει να μετακινηθεί από τον δογματισμό της «πράσινης» μετάβασης και να υιοθετήσει πιο  πραγματιστικές προσεγγίσεις στο ζήτημα.

Το εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 250 εκατομμύρια τόνους ετησίως, έως το 2030, σύμφωνα με τις προβλέψεις των κορυφαίων οργανισμών για τον κλάδο, κάτι που αναμένεται να ασκήσει ακόμη μεγαλύτερες πιέσεις στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας.

Ο παγκόσμιος στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς.  Το 2022 δόθηκαν παραγγελίες για την ναυπήγηση ενός αριθμού ρεκόρ, 85 πλοίων σε τιμές σημαντικά υψηλότερες τιμές από το 2021, που θα ενισχύσουν τα ήδη υπάρχοντα 610 LNG carriers, ενώ άλλα δέκα τέτοια πλοία παραγγέλθηκαν στα ναυπηγεία της Ασίας τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου 2023, ανεβάζοντας το βιβλίο παραγγελιών σε περισσότερα από 130 δεξαμενόπλοια, ή ποσοστό που εγγίζει το 20% της υπάρχουσας χωρητικότητας του στόλου. Οι ειδήμονες του κλάδου υποστηρίζουν πως αυτός ο αριθμός θα μπορούσε εύκολα να τριπλασιαστεί και δη πολύ σύντομα.

Στην Ελλάδα που  αποτελεί το κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, Ευάγγελος Μαρινάκης, ο οποίος έχει ήδη ανακοινώσει σημαντικές επενδύσεις σε νέα πλοία μεταφοράς καυσίμων, δήλωσε από την 23η Παγκόσμια Διάσκεψη LNG που ολοκληρώνεται απόψε, στην Αθήνα, ότι η εταιρεία του σκοπεύει να επενδύσει σε πλοία με μηχανές διπλής καύσης.

«Πιστεύουμε στο LNG», δήλωσε ο κ. Μαρινάκης ο οποίος σημείωσε ότι περίπου το 90% των επενδύσεων της Capital Maritime αφορά στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, είτε με πλοία μεταφοράς LNG, είτε με πλοία με μηχανές διπλού καυσίμου (dual-fuel) που μπορούν να αξιοποιούν υγρό καύσιμο και φυσικό αέριο.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στις παραγγελίες πλοίων τύπου “aframax” και “suezmax”, ήτοι κατηγορίες δεξαμενόπλοιων με μεταφορική ικανότητα μεταξύ 80.000-120.000 τόνων για την πρώτη κατηγορία και μεταξύ 120.000-200.000 τόνων για τη δεύτερη και ανέφερε πως εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε παραγγελίες πλοίων τύπου VLCC, -Very Large Crude Carriers- που διαθέτουν μεταφορική ικανότητα μεταξύ 180.000 – 320.000 τόνων.

Σημειώνουμε ότι η Capital  έχει ήδη παραγγείλει δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (βλέπε σχετικό άρθρο στο energia.gr εδώ) τα οποία θεωρούνται απαραίτητα ώστε να μπορέσει να εφαρμοστεί στην πράξη η τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα CCUS, που θα συμβάλει στην ευόδωση του οράματος για την πράσινη μετάβαση και την μείωση των εκπομπών ρύπων του θερμοκηπίου. Ακόμη, η Capital έχει υπογράψει συμφωνία για την ναυπήγηση δύο μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας (VLAC).

Σε μια διαφορετική εξέλιξη, εκπρόσωπος του Ομίλου Αγγελικούση προειδοποίησε  στην 23η Παγκόσμια Διάσκεψη LNG ότι η συμφόρηση που παρατηρείται εσχάτως στην διώρυγα του Παναμά, θα έχει επιπτώσεις στην κυκλοφορία πλοίων στο Σουέζ, με αποτέλεσμα να υπάρξουν καθυστερήσεις στον εφοδιασμό της παγκόσμιας και ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας.

Το πρόβλημα, όπως είπε εγκυμονεί κινδύνους και για την αγορά του LNG, καθώς μόνον οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν δεσμεύσει χρονοθυρίδες στην διώρυγα του Παναμά θα μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν. Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς LNG που διασχίζουν τη διώρυγα χσε μηνιαία βάση δεν ξεπερνούν,σήμερα, τα 4 με 5, ανέφερε ο κ. Στόλε.