Εγκαταλείποντας τους υπερφιλόδοξους στόχους για την ...απόλυτη πράσινη στροφή, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σουνάκ παρουσίασε χθες μια αλλαγή στρατηγικής για την επίτευξη των στόχων της χώρας για την κλιματική δράση Net Zero, συμπεριλαμβανομένης της καθυστέρησης κατά πέντε χρόνια της επιβολής της προτεινόμενης απαγόρευσης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων 

για το 2035. Σε ομιλία του στην Ντάουνινγκ Στριτ, επανέλαβε μεν ότι δεν υπάρχει καμία αλλαγή στη δέσμευση του Ηνωμένου Βασιλείου να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ώστε να επιτύχει τον στόχο του Net Zero έως το 2050, αλλά όπως χαρακτηριστικά είπε μια στροφή προς μια πιο "ρεαλιστική, αναλογική και ρεαλιστική πορεία" για την επίτευξη του στόχου αυτού εν μέσω κρίσης κόστους ζωής.

Ο στόχος Net Zero αναφέρεται στις παγκόσμιες δεσμεύσεις σύμφωνα με τις οποίες οι επιβλαβείς εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου πρέπει να εξισορροπηθούν από την απομάκρυνση διοξειδίου του άνθρακα κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου.

"Η χώρα αυτή είναι υπερήφανη που είναι παγκόσμιος ηγέτης στην επίτευξη του Καθαρού Μηδενικού Σημείου Εκπομπών μέχρι το 2050. Αλλά απλά δεν θα το πετύχουμε αν δεν αλλάξουμε", δήλωσε ο Σουνάκ.

"Τώρα θα έχουμε μια πιο ρεαλιστική, αναλογική και ρεαλιστική προσέγγιση που θα ελαφρύνει τα βάρη των οικογενειών. Και όλα αυτά, ενώ θα διπλασιάσουμε τις νέες πράσινες βιομηχανίες του μέλλοντος. Σε μια δημοκρατία, αυτός είναι ο μόνος ρεαλιστικός δρόμος προς το Καθαρό Μηδέν", δήλωσε.

Υπήρξαν ανάμεικτες αντιδράσεις στις ανακοινώσεις του, με περιβαλλοντικές ομάδες και ακόμη και τμήματα του ίδιου του Συντηρητικού Κόμματός του να αμφισβητούν τις καθυστερήσεις. Όμως ο Σούνακ τόνισε ότι η τροποποιημένη προσέγγιση ήταν απαραίτητη για να μειωθεί η οικονομική επιβάρυνση των ήδη δοκιμαζόμενων οικογενειών.

"Θα υπάρξει αντίσταση - και θα την αντιμετωπίσουμε. Γιατί είμαι αποφασισμένος να αλλάξω τη χώρα μας και να οικοδομήσω ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας. Τίποτα λιγότερο δεν είναι αποδεκτό", πρόσθεσε ο Sunak.

Μεταξύ των άλλων μέτρων που ανακοινώθηκαν περιλαμβάνεται η καθυστέρηση της απαγόρευσης της εγκατάστασης λεβήτων πετρελαίου και υγραερίου, καθώς και της νέας θέρμανσης με άνθρακα, για σπίτια εκτός δικτύου φυσικού αερίου έως το 2035, αντί της σταδιακής κατάργησής τους από το 2026. Εξαίρεση από τη σταδιακή κατάργηση των λεβήτων ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, το 2035, για τη μετάβαση σε εναλλακτικές λύσεις με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και κατάργηση των πολιτικών που υποχρεώνουν τους ιδιοκτήτες να αναβαθμίσουν την ενεργειακή απόδοση των ακινήτων τους.

Η δέσμευση του Ηνωμένου Βασιλείου να επιτύχει το Net Ζero μέχρι το 2050 εγγράφηκε στο νόμο το 2019. Η Ντάουνινγκ Στριτ επανέλαβε ότι οι αλλαγές που παρουσιάστηκαν αυτή την εβδομάδα δεν θα απαιτήσουν από το Ηνωμένο Βασίλειο να αλλάξει ή να εγκαταλείψει τους επερχόμενους στόχους εκπομπών και ότι θα τηρήσει τις διεθνείς συμφωνίες του, συμπεριλαμβανομένων των υποσχέσεων στις συνόδους κορυφής COP για το κλίμα στο Παρίσι και στη Γλασκώβη για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου.

Η βρετανική κυβέρνηση δήλωσε ότι η "υπερπροσπάθεια" του Ηνωμένου Βασιλείου να μειώσει τις εκπομπές παρέχει χώρο για να ακολουθηθεί αυτή η τροποποιημένη προσέγγιση για την επίτευξη του Καθαρού Μηδενός. Ο Σουνάκ επιβεβαίωσε επίσης ότι "ανησυχητικές προτάσεις" όπως οι επτά κάδοι ανακύκλωσης και οι φόροι στο κρέας και τις πτήσεις δεν θα γίνουν ποτέ επί των ημερών του.

"Ο πρωθυπουργός έχει καταστήσει σαφές ότι τα σχέδια για την επίτευξη του Καθαρού Μηδενός θα πετύχουν μόνο εάν διατηρηθεί η δημόσια υποστήριξη, διαφορετικά κινδυνεύουμε να χάσουμε εντελώς την ατζέντα, αδυνατώντας να επιτύχουμε τους στόχους μας.

Το Ηνωμένο Βασίλειο θα παραμείνει η χώρα με τους πιο φιλόδοξους, αυστηρούς στόχους αποανθρακοποίησης στον κόσμο, ακόμη και μετά τις αλλαγές αυτές", υποστήριξε η Downing Street.

Η αντιπολίτευση, ωστόσο, καταφέρθηκε έντονα εναντίον των προτάσεων, με το Εργατικό Κόμμα να τις χαρακτηρίζει "πράξη αδυναμίας".

"Η καθυστέρηση της σταδιακής κατάργησης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων θα προσθέσει δισεκατομμύρια σε κόστος για τις οικογένειες και θα πλήξει την εμπιστοσύνη των επενδυτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως διαπιστώσαμε από την οργισμένη αντίδραση των επιχειρήσεων σήμερα", δήλωσε ο Εντ Μίλιμπαντ, σκιώδης υπουργός Ενεργειακής Ασφάλειας και Net Zero των Εργατικών.

Από την πλευρά του, ο ηγέτης των Φιλελεύθερων Δημοκρατών Ed Davey δήλωσε: "Η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι σε θέση να κάνει κάτι τέτοιο: "Πρόκειται για έναν πρωθυπουργό που απλά δεν καταλαβαίνει και δεν μπορεί να αντιληφθεί για τη Βρετανία τις ευκαιρίες για τις θέσεις εργασίας και την οικονομία μας που προσφέρει η προώθηση της δράσης για την καθαρή ενέργεια".

Ν.Παλ.