Πολλές από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές καταναλωτικές μάρκες υπό την ομπρέλα της Συμμαχίας Ναυτιλιακών Αγοραστών Μηδενικών Εκπομπών (ZEMBA) προκηρύσσουν ''διαγωνισμό'' υποβολής προτάσεων για ναυτιλιακές υπηρεσίες μηδενικών εκπομπών που αποσκοπούν στην επιτάχυνση της μετάβασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι εταιρείες ζητούν προτάσεις για τη μεταφορά 600.000 εμπορευματοκιβωτίων σε διάστημα τριών ετών, οι οποίες πιστεύουν ότι έτσι θα οδηγήσουν σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά σχεδόν ένα εκατομμύριο μετρικούς τόνους. 

Μεταξύ των εταιρειών που συμφώνησαν να συμμετάσχουν στην προσπάθεια υπό την ηγεσία της ZEMBA είναι γνωστές καταναλωτικές μάρκες, όπως η Amazon, η Electrolux, η Ikea και η Philips. Η ομάδα περιλαμβάνει επίσης τις Bauhaus, Brooks Running, Chewy, Flexport, Green Worldwide Shipping, Levi Strauss & Co., Lululemon, Meta, Moose Toys, New Balance, Nike, Patagonia, Schneider Electric, Sport-Thieme και Tchibo.

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η πρωτοβουλία έχει σχεδιαστεί για να "δώσει ώθηση στην αγορά" των καυσίμων μηδενικών εκπομπών. Ελπίζουν να διευκολύνουν νέες ή διευρυμένες συνεργασίες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας για την εκπλήρωση των απαιτήσεων, οι οποίες θα θέσουν επίσης τα θεμέλια για την επιτάχυνση της απαλλαγής της ναυτιλίας από τον άνθρακα.

Το πρώτο RFP που εκδίδεται αυτόν τον μήνα απαιτεί 600.000 TEU με επαρκή χωρητικότητα από τους μεταφορείς για να καλύψουν τη συνολική ζήτηση για 6.000 ναυτικά μίλια σε διάστημα τριών ετών. Η ZEMBA θα διαπραγματευτεί ένα "πράσινο ασφάλιστρο" για τη συνολική ζήτηση των μελών της. Η πράσινη πριμοδότηση λαμβάνει υπόψη το πρόσθετο κόστος λειτουργίας ενός πλοίου που χρησιμοποιεί καύσιμα μηδενικών εκπομπών.

Τα καύσιμα που θα χρησιμοποιούνται για την παροχή των ναυτιλιακών υπηρεσιών πρέπει να επιτυγχάνουν τουλάχιστον 90% μείωση των εκπομπών σε σχέση με τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα. Τα καύσιμα πρέπει να προέρχονται από βιώσιμες πηγές πρώτων υλών ή/και απόβλητα, υπολείμματα ή υποπροϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου και του δεσμευμένου CO2. Πρέπει να προέρχονται από διαφανείς πηγές ώστε να είναι δυνατή η ανεξάρτητη επαλήθευση.

"Το RFP της ZEMBA επικεντρώνεται στην τόνωση μιας νέας αγοράς για καύσιμα μηδενικών εκπομπών και στην ανάπτυξη μακροπρόθεσμων, κλιμακούμενων λύσεων για ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία", γράφει η ομάδα στην ανακοίνωσή της. Ελπίζουν επίσης να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη μεταξύ των προμηθευτών καυσίμων και των ναυλωτών για να ενθαρρύνουν τις επενδύσεις που θα απαιτηθούν για τη δημιουργία χωρητικότητας και τις τεχνολογίες για τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών.

Το RFP είναι η πρώτη μεγάλη πρωτοβουλία υπό την ηγεσία των αγοραστών για την επιτάχυνση της μετάβασης σε ναυτιλιακά καύσιμα μηδενικών εκπομπών. Για τα καταναλωτικά εμπορικά σήματα που συμμετέχουν στην προσπάθεια, ελπίζουν ότι η συγκέντρωση της ζήτησης θα προσφέρει νωρίτερα πρόσβαση στη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών σε πιο προσιτές τιμές από ό,τι θα μπορούσε να επιτύχει οποιοδήποτε από τα μέλη από μόνο του.

Η ομάδα αναμένει να ακολουθήσει αυτή την πρώτη προσπάθεια με πρόσθετες προσκλήσεις υποβολής προσφορών καθώς θα προσελκύει περισσότερους ναυλωτές. Σημειώνουν επίσης ότι οι μελλοντικοί στόχοι εκπομπών μπορεί να αυξηθούν πέραν του 90 τοις εκατό, καθώς αναπτύσσονται τεχνολογίες για καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Το ZEMBA ιδρύθηκε ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός μελών τον Μάρτιο του 2023 από το Aspen Institute, την Amazon, την Patagonia και την Tchibo για να επιταχύνει την εμπορική εξάπλωση υπηρεσιών μεταφοράς χωρίς εκπομπές σε κλίμακα, να δημιουργήσει μια ανταγωνιστική αγορά για τις υπηρεσίες αυτές και να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών. Αποτελεί μέρος της ευρύτερης πρωτοβουλίας Cargo Owners for Zero Emission Vessels (coZEV), μιας πλατφόρμας για τους ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων που θα συνεργαστούν για την επίτευξη ενός ναυτιλιακού τομέα απαλλαγμένου από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η οποία διευκολύνεται από το Πρόγραμμα Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Ινστιτούτου Aspen. Η δήλωση φιλοδοξίας coZEV 2040 έχει ενώσει μέχρι σήμερα 19 παγκόσμιες μάρκες γύρω από τη φιλοδοξία να χρησιμοποιούν αποκλειστικά τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών για τις θαλάσσιες μεταφορές τους μέχρι το 2040.

N.Παλ.