Μία «Πράσινη» Θυσία που Πέρασε στα Ψιλά των ΜΜΕ…

Μπορεί οι πέντε επιβαίνοντες του μοιραίου υποβρυχίου Titan να αναγορευτούν  «μάρτυρες» της σύγχρονης θρησκείας της Προόδου – που, σύμφωνα με ορισμένους, η εποχή μας έχει, άκριτα και ίσως και αυτοκτονικά, αναγάγει στο υπέρτατο μέτρο των πάντων. Είναι, ωστόσο, αμφίβολο αν αυτό θα συμβεί με τους δύο Ιταλούς ερευνητές που βρήκαν πρόσφατα τραγικό θάνατο κατά την πειραματική δοκιμή στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος για τη μετατροπή παλαιών συμβατικών οχημάτων σε υβριδικά με βάση την ηλιακή ενέργεια

energia.gr
Παρ, 7 Ιουλίου 2023 - 11:07

Είναι απορίας άξιον, πραγματικά, γιατί το συγκεκριμένο περιστατικό πέρασε στα ψιλά του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου – στη χώρα μας το Energia.gr ήταν από τα ελάχιστα ΜΜΕ που αναφέρθηκαν σε αυτό (βλ. εδώ). Βέβαια, οι απορίες μας λύνονται αν συγκρίνουμε τις δύο περιπτώσεις: σε αυτήν του Titan έχουμε ένα εγχείρημα που αφορά ολίγους και τολμηρούς, που, προκαλώντας την τύχη τους σαν τον Κάπταιν Νέμο του Ιουλίου Βερν, θέλησαν να βρεθούν «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα». Δεν ήταν μία πειραματική δοκιμή με τελικό στόχο τη μαζική κατανάλωση. Ένα τραγικό συμβάν έχει πιο βέβαιη – και πιο ανώδυνη - τη μακάβρια δημοσιότητά του όταν αφορά κάτι μακρινό για το σήμερα ή το άμεσο μέλλον μας και την δική μας καθημερινότητα. Περίπου το αντιμετωπίζουμε όπως μία ταινία θρίλλερ…

Αντίθετα, η έκρηξη του πρωτότυπου οχήματος στην Νάπολη που, στη δοκιμαστική του βόλτα, στοίχισε τη ζωή σε δύο επιστήμονες μάλλον εύλογα παρασιωπήθηκε. Το τελικό προϊόν του πρότζεκτ είχε στόχο τον μέσο κάτοχο ΙΧ που θα ήθελε μία φτηνή λύση για τη μετατροπή του συμβατικού του οχήματος σε υβριδικό, ώστε, και να βάλει στην καθημερινότητά του την – πολυδιαφημισμένη - «πράσινη» και ηλεκτροκίνητη μετάβαση αλλά και να μην τού έρθει «ο κούκος αηδόνι»…

 Οι επιβαίνοντες στο τροποποιημένο όχημα, που βρήκαν τραγικό θάνατο, υποκύπτοντας σε βαριά εγκαύματα, μπορεί να έδωσαν τη ζωή τους για την έρευνα και την Επιστήμη (άλλη σύγχρονη θεά αυτή, της οποίας, μάλιστα, οι πιο «πράσινοι» μύστες έχουν συχνά ύφος ιεροξεταστή…) όμως η ηρωοποίηση και «μαρτυροποίησή» τους δεν είναι τόσο εύκολη και «εκ του ασφαλούς» όσο αυτή των θυμάτων του Titan. Κι αυτό γιατί ο μέσος κάτοχος ΙΧ, που αναφέραμε, μάλλον εύλογα θα συμπεράνει πως ακόμη είμαστε πολύ μακριά από μία «καθαρής ενέργειας» ηλεκτροκίνηση προσιτή στο δικό του βαλάντιο που θα είναι, ταυτόχρονα, και ασφαλής.

Άλλωστε,  πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν και το γεγονός ότι μιλάμε για – ένα από τα πολλά – προγράμματα με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, που βασίζονται μόνο στον «δογματισμό» της «πράσινης μετάβασης», και στα οποία εμπλέκεται μεγάλο μέρος της επιστημονικής και ακαδημαϊκής κοινότητας στην Ευρώπη.

Οι πλήρεις και ακριβείς συνθήκες του τραγικού συμβάντος δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί. Ελπίζουμε πως αυτό θα γίνει γρήγορα και με απόλυτη διαφάνεια και, γενικά, να μπορέσουμε να συζητήσουμε όλες τις παραμέτρους που αφορούν την εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης, και δη με «πράσινες τεχνολογίες», στην καθημερινότητά μας – και, κυρίως, χωρίς στεγανά…