Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τη νέα Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) που θα αντικαταστήσει τη ΡΑΕ, περιλαμβάνοντας στις αρμοδιότητές της εκτός από τον έλεγχο και τη ρύθμιση του ενεργειακού τομέα, την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και επεξεργασίας αστικών αποβλήτων. Ειδικότερα, ως προς την επιβολή κυρώσεων η ΡΑΑΕΥ θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα για παραβάσεις, σχετικά με την κοστολόγηση και τιμολόγηση των υπηρεσιών ύδατος. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές του ΥΠΕΝ, προτείνεται  το   ανώτατο ύψος των προστίμων να φτάνει ακόμη και τα 10.000.000 ευρώ και το 6% των συνολικών ετήσιων εσόδων

του προηγούμενου έτους, που προέρχονται από τις παρεχόμενες υπηρεσίες ύδατος. Σε περίπτωση μη απόδοσης του εισπραχθέντος περιβαλλοντικού τέλους  που αφορά στο πόσιμο νερό στον Ειδικό Λογαριασμό του Πράσινου Ταμείου, θα μπορεί να επιβάλλεται πρόστιμο στον πάροχο υπηρεσιών ύδατος, ίσο με το 2% του τέλους που οφείλεται, με επιτόκιο  2% ανά μήνα καθυστέρησης.  

«Τσουχτερά»  θα είναι τα πρόστιμα και στον τομέα των απορριμμάτων

Με απόφαση της ΡΑΑΕΥ _ αφού προηγηθεί ακρόαση των ενδιαφερομένων _ θα μπορούν να  επιβάλλονται πρόστιμα στους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟ.Σ.Δ.Α.) και στους δήμους, αν   διαπιστωθεί παράβαση  των διαδικασιών στη διαχείριση αστικών αποβλήτων.  Το ανώτατο ύψος των προστίμων θα μπορεί και πάλι να φτάνει έως τα 10.000.000 ευρώ και το  6%  των συνολικών ετήσιων εσόδων του προηγούμενου έτους, που προέρχονται από τις παρεχόμενες υπηρεσίες διαχείρισης αστικών αποβλήτων.  Για παράδειγμα, σε ΦΟΣΔΑ μπορεί να επιβάλλεται   πρόστιμο ύψους  50  ευρώ ανά τόνο ανεπεξέργαστων αστικών αποβλήτων  που καταλήγουν σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων, εάν υφίστανται Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων για να  εξυπηρετεί τους δήμους της περιοχής.
Το πρόστιμα θα επιβαρύνονται εάν οι παραβάσεις είναι συχνές, έχουν διάρκεια, επαναλαμβάνονται, δεν υπάρχει συνεργασία των  παραβατών   κατά το στάδιο του ελέγχου, ή εάν  διαπιστώνεται χρηματοοικονομική ευρωστία του παραβάτη,  βάσει του συνολικού κύκλου εργασιών του.

Οι πόροι της νέας υπερ-Αρχής θα προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις του τομέα της ενέργειας και ειδικότερα από τα εφάπαξ τέλη για την επεξεργασία, την έκδοση γνωμοδότησης ή απόφασης επί των αιτήσεων που υποβάλλονται για  χορήγηση αδειών κλπ. καθώς και από τα ετήσια τέλη για την άσκηση των ενεργειακών δραστηριοτήτων και της δραστηριότητας στον τομέα των υγρών καυσίμων.  Επίσης, η νέα σούπερ-Αρχή θα εισπράττει επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις, χρηματοδοτήσεις ερευνητικών προγραμμάτων και κάθε άλλο έσοδο που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από διεθνείς οργανισμούς, τα έσοδα από τα πρόστιμα, ποσοστό επί του  Τέλους Ταφής απορριμμάτων, το οποίο θα καθορίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Εσωτερικών και ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών των παρόχων υπηρεσιών ύδατος (επίσης θα καθορίζεται με ΚΥΑ των συναρμόδιων υπουργών).  

Ως προς τη δομή της ΡΑΑΕΥ θα  απαρτίζεται από 13 μέλη, συμπεριλαμβανομένων του επικεφαλής Προέδρου και τριών  Αντιπροέδρων οι οποίοι θα αναλάβουν τους τρεις θεματικούς κλάδους της Αρχής. Τα μέλη θα επιλέγονται από τους Υπουργούς Ενέργειας, Εσωτερικών και Υποδομών, έπειτα από προκήρυξη και θα προτείνονται στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων για διορισμό.  Η θητεία τους θα είναι πενταετής και θα μπορούν να υπηρετήσουν το πολύ για  δύο θητείες. Κατά τη διάρκεια της θητείας τους τα μέλη της ΡΑΑΕΥ δεν θα ανακαλούνται.