Ανοδικά θα κινηθούν κατά το νέο έτος οι τιμές του πετρελαίου, εξαιτίας της επιδείνωσης των προοπτικών για την παγκόσμια οικονομία, αλλά και του νέου μγάλου κύματος κρουσμάτων Covid-19 στην Κίνα, που θα πλήξει  τη ζήτηση για αργό, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Reuters. Έρευνα στην οποία συμμετείχαν 30 οικονομολόγοι και αναλυτές, φανερώνει ότι η μέση τιμή για το Brent, το διεθνές benchmark, θα κινηθεί στην περιοχή 

των 89,37 δολαρίων ανά βαρέλι το 2023, δηλαδή, μόλις 4% υψηλότερα από την τρέχουσα τιμή των 85,91 δολαρίων ανά βαρέλι και κατά 4,6% χαμηλότερα από τα 93,65 δολάρια ανά βαρέλι της προηγούμενης δημοσκόπησης, τον Νοέμβριο. Σημειώνουμε ότι η  μέση τιμή των συμβολαίων του Brent ήταν 99 δολάρια ανά βαρέλι για το 2022.

Παράλληλα, οι προβλέψεις για τη μέση τιμή της αμερικανικής ποικιλίας, WTI την φέρνουν στα επίπεδα των 84,84 δολαρίων ανά βαρέλι, το 2023, ήτοι, χαμηλότερα από την προηγούμενη εκτίμηση των 87,80 δολαρίων ανά βαρέλι, τον ενδέκατο μήνα του προηγούμενου έτους.

«Αναμένουμε ότι η παγκόσμια οικονομία θα διολισθήσει σε ύφεση στις αρχές του 2023, καθώς θα γίνουν αισθητές οι επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων που παρατηρήθηκαν στο β΄εξάμηνο του 2022», δήλωσε στο Reuters κορυφαίος οικονομολόγος της Capital Economics.

Όμως, οι αναλυτές της Credit Suisse εξακολουθούν να αναφέρονται σε καθοδικό σπιράλ των τιμών του αργού το τρέχον έτος και συγκεκριμένα, μιλούν για μέση τιμή κοντά στα 61-62 δολάρια ανά βαρέλι και σταθεροποίησή της σε αυτά τα επίπεδα για όλο το χρόνο.

Εν τω μεταξύ, οι ευρωπαϊκές κυρώσεις σε βάρος της ρωσικής πετρελαϊκής βιομηχανίας που τίθενται σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου, θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της ρωσικής παραγωγής αργού πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το τρέχον έτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς εμπορευμάτων στην ελβετική UBS.

«Αναμένουμε ότι η απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικού αργού και διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου δια θαλάσσης, θα επιφέρει μείωση της ρωσικής παραγωγής κατά τουλάχιστον 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως το 2023, με την Ρωσία να αντιμετωπίζει δυσκολίες να βρει εναλλακτικές αγορές για τα προϊόντα της» ανέφεραν, μιλώντας στο Insider.

Παρά το γεγονός ότι η Ρωσία ανακατευθύνει τα φορτία αργού σε προορισμούς στην Ασία, εν τούτοις, οι έμποροι αντιμετωπίζουν ολοένα και μεγαλύτερες δυσκολίες να ασφαλίσουν τους ναύλους σε χώρες που συμμετέχουν στις κυρώσεις. Ήδη από την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου, η Ρωσία μετέφερε σχεδόν το 90% του αργού της στην Ασία. 

Η Ρωσία διαθέτει την τρίτη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης στον κόσμο και η απαγόρευση που ενέκρινε η Ε.Ε. αναμένεται να έχει σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην λειτουργία της.

Έχει γίνει γνωστό, από την Energy Intelligence,  ότι τα ρωσικά διυλιστήρια πασχίζουν ήδη να βρουν λύση στο μεγάλο ζήτημα της υποστελέχωσης των εγκαταστάσεών τους, λόγω της επιστράτευσης για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Μάλιστα, η Energy Intel εκτιμά ότι φέτος, θα υπάρξει μείωση της ετήσιας ικανότητας διύλισης κατά 600.000 βαρέλια ημερησίως.