Πόσο Επηρεάζεται η Ρωσία από τις Νέες Κυρώσεις στο Πετρέλαιο και οι Αποκλίνουσες Τιμές στην Ενέργεια

Πόσο Επηρεάζεται η Ρωσία από τις Νέες Κυρώσεις στο Πετρέλαιο και οι Αποκλίνουσες Τιμές στην Ενέργεια
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 8 Δεκεμβρίου 2022 - 10:26

Αν και είναι ακόμη νωρίς για να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα, εν τούτοις τα πρώτα στοιχεία (τα επικαλείται σε δημοσιεύμά της η Wall Street Journal) δείχνουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου έχουν δεχτεί σοβαρό πλήγμα από την ημέρα που τέθηκαν σε ισχύ οι νέες κυρώσεις κατά της Μόσχας, ήτοι το ανώτατο όριο τιμών και η απαγόρευση μεταφοράς αργού δια θαλάσσης. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η εταιρεία ανάλυσης της αγοράς εμπορευμάτων, Kpler, οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου με δεξαμενόπλοια, μειώθηκαν κατά σχεδόν 500.000 βαρέλια ημερησίως την Τρίτη, δηλαδή σε ποσοστό 16% από το μέσο όρο του Νοεμβρίου, που ήταν 3,08 εκατ. βαρέλια ημερησίως.  

Τα στοιχεία που επικαλείται όμως η TankerTrackers.com, δείχνουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές αργού μειώθηκαν κατά σχεδόν 50%, εξαιτίας της κάθετης πτώσης της δραστηριότητας από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής, σε αντίθεση με τις εξαγωγές από τα λιμάνια του Αρκτικού Κύκλου και του Ειρηνικού. Οι αναλυτές της StanChart έχουν προβλέψει ότι η παραγωγή αργού στην Ρωσία θα μειωθεί απότομα το επόμενο έτος, και επισημαίνουν ότι είναι ακόμη άγνωστο το εάν η χώρα θα μπορεί να μεταφέρει το καύσιμο στους μεγάλους πελάτες της χωρίς να χρησιμοποιεί μέσα και υπηρεσίες της Ε.Ε. ή άλλων χωρών της G7.

(Κορυφαίοι εισαγωγείς ρωσικού αργού 100 ημέρες μετά την εισβολή στην Ουκρανία (τιμές σε δισ. ευρώ)

Η Μόσχα εμφανίζεται να επιχειρεί να καλύψει αυτή την αδυναμία της, συγκεντρώνοντας ευάριθμο στόλο δεξαμενόπλοιων αμέσως μετά την εισβολή της στην Ουκρανία. Με αυτά τα πλοία υπολογίζει ότι θα μπορεί μεταφέρει στο μέλλον, το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της, εφόσον δεν προκύψουν προβλήματα με την ασφαλιστική κάλυψη των ναύλων. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω στοιχεία, οι αναλυτές προβλέπουν ότι η παραγωγή ρωσικού πετρελαίου θεωρείται πιθανό να μειωθεί κατά 1,44 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2023, εξαιτίας της σταδιακής έλλειψης εξοπλισμού υψηλής ποιότητας, αλλά της πρόσβασης σε διεθνείς εταιρείες παροχής υπηρεσιών. 

Στο πρόβλημα συντείνει και ο Βόσπορος, όπου σήμερα παραμένουν ακινητοποιημένα λίγες δεκάδες δεξαμενόπλοιων, λόγω της διαμάχης που έχει ξεσπάσει μεταξύ των ναυτασφαλιστών και των τοπικών αρχών, με αφορμή τις νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας.

Η εικόνα στις αγορές ενέργειας

Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται δημιουργεί μια σειρά ζητούμενα που άπτονται, αφενός της επάρκειας τροφοδοσίας, και αφετέρου, του ύψους των τιμών. Επί του παρόντος, οι τιμές του αργού διορθώνουν έντονα πτωτικά, από την αρχή της εβδομάδας, διασκεδάζοντας τις ανησυχίες που επικράτησαν μετά και την απόφαση του OPEC+ να διατηρήσει αμετάβλητη την παραγωγή του. Έτσι, τα futures του Βrent, του διεθνούς benchmark, κινούνται και σήμερα στο εύρος διακύμανσης των μεταξύ 77 και 78 δολαρίων ανά βαρέλι, ενώ η αμερικανική ποικιλία WTI διαπραγματεύεται στα όρια μεταξύ 72 και 73 δολαρίων ανά βαρέλι.

Η μεγάλη πτώση των τιμών στις διεθνείς αγορές επηρεάζει θετικά τις εγχώριες τιμές των υγρών καυσίμων. Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα όρια της Νομαρχίας Αθηνών έχει διαμορφωθεί για σήμερα, Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου, στο 1,880 ευρώ ανά λίτρο, και στον Νομό Θεσσαλονίκης στο 1,890 ευρώ ανά λίτρο. Μάλιστα, για αύριο Παρασκευή, η ΠΟΠΕΚ προβλέπει ακόμη μεγαλύτερη μείωση στις τιμές χονδρικής διυλιστηρίου για όλους τους τύπους των βενζινών, το ντίζελ κίνησης, το υγραέριο κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης.

Το μεγάλο πρόβλημα της περιόδου παραμένει ωστόσο το φυσικό αέριο που κινείται έντονα ανοδικά στις τελευταίες διαπραγματεύσεις στον κόμβο αναφοράς, TTF. Η χονδρεμπορική τιμή του καυσίμου αερίου για παραδόσεις Ιανουαρίου, στην ολλανδική πλατφόρμα, που εκκίνησε σήμερα από τα 149,245, κινείται αυτή την ώρα (10:00 ώρα Ελλάδας) στην περιοχή των 155-156 ευρώ ανά μεγαβατώρα, καθώς μπαίνουμε ολοένα και βαθύτερα στη χειμερινή περίοδο.

Η άνοδος των τιμών στο αέριο επιδρά αρνητικά και στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς, για παράδειγμα, στην Ελλάδα, το μερίδιο του φυσικού αερίου στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής κυμαίνεται τις τελευταίες ημέρες από 48,5% σήμερα, Πέμπτη, μέχρι το 54,9% την Τρίτη. Παράλληλα, αυξάνεται σταδιακά και το μερίδιο του λιγνίτη (19,3% σήμερα), ενώ το μερίδιο των ΑΠΕ συγκρατείται κάτω από το 18%. 

Υπ' αυτή την έννοια, η Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς (ΤΕΑ) της Αγοράς Επόμενης Ημέρας στην χώρα μας διαμορφώνεται σήμερα στα 337,52 ευρώ/ MWh, με υποχώρηση 2,25% από την Τετάρτη, ενώ η εικόνα στις κύριες αγορές της Ευρώπης διαμορφώνεται ως εξής: Στην Γαλλία, η ΤΕΑ παραμένει στα πολύ υψηλά επίπεδα των 417,36 ευρώ/MW, με ελαφρά πτώση 2,8% από χθες Τετάρτη, στην  Γερμανία διαμορφώνεται στα 387,53 ευρώ/MW, με άλμα 19,3%,  στην  Ιταλία υποχωρεί σημαντικά κατά 4,5%, στα 363,27 ευρώ/ΜW και στις χώρες της Ιβηρικής πραγματοποιεί νέα βουτιά, στα 122,39 ευρώ/MW.