Ελαφρά Υποχώρηση των Τιμών Διυλιστηρίου στα Υγρά Καύσιμα – Ζοφερές Προβλέψεις για Άλμα του Αργού στα 200 Δολ/Βαρέλι

Ελαφρά Υποχώρηση των Τιμών Διυλιστηρίου στα Υγρά Καύσιμα – Ζοφερές Προβλέψεις για Άλμα του Αργού στα 200 Δολ/Βαρέλι
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 16 Νοεμβρίου 2022 - 11:02

Επαληθεύτηκε η εκτίμηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) για πτώση της χονδρικής τιμής δυιλιστηρίου στα υγρά καύσιμα  για σήμερα, Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2022 με αποτέλεσμα η τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων να έχει διαμορφωθεί στα 1,543,152 ευρώ ανά κυβικό μέτρο από 1,552,445 χθες Τρίτη, και του δε πετρελαίου κίνησης σε 1,442,907 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, από 1,454,948 χθες. Για αύριο Πέμπτη, 17 Νοεμβρίου, η ΠΟΠΕΚ εκτιμά ότι θα υπάρξει σημαντική μείωση των τιμών χονδρικής διυλιστηρίου σε όλο το φάσμα των βενζινών, του πετρελαίου κίνησης και του υγραερίου κίνησης. Στη βελτίωση της εικόνας των τιμών στην ελληνική αγορά υγρών καυσίμων συμβάλει και η διατήρηση της έκπτωσης των 60 ευρώ του ευρώ

ανά κυβικό μέτρο (αντιστοιχεί σε 6 ευρώ το λίτρο χωρίς ΦΠΑ) που προσφέρουν τα διυλιστήρια προς τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Σήμερα, αυτή την πολιτική ακολουθεί, εκτός από την Helleniq Energy, και η Motor Oil. 

Η συμπίεση των τιμών διυλιστηρίου αποτυπώθηκε και στις μέσες τιμές διάθεσης της αμόλυβδης βενζίνης. Έτσι, στην περιοχή αρμοδιότητας της Νομαρχίας Αθηνών η μέση τιμή στην αντλία διαμορφώνεται σήμερα, Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου, στα 2,053 ευρώ το λίτρο, από 2,061 ευρώ χθες Τρίτη, ενώ στον Νομό Θεσσαλονίκης διαμορφώνεται στα2,055 ευρώ το λίτρο, από 2,063 ευρώ χθες. Ο Νομός Κυκλάδων παραμένει εθνικός πρωταθλητής της ακρίβειας στην αντλία, καθώς η μέση τιμή διαμορφώνεται σήμερα στα 2,304 ευρώ το λίτρο, από 2,315 ευρώ χθες Τρίτη.

Παράλληλα στις διεθνείς αγορές, η τιμή των futures του Βrent, του διεθνούς benchmark κινείται ανοδικά και διαμορφώνεται αυτή την ώρα (10:20 ώρα Ελλάδος) στα 93,51 δολάρια το βαρέλι, από 91,6 χθες το πρωί, ενώ η αντίστοιχη της αμερικανικής ποικιλίας, WTI, κινείται κοντά 86,40 δολάρια το βαρέλι, από 84,20 χθες.

Στα 200 δολάρια το βαρέλι;

Εν τω μεταξύ, μια σειρά εξελίξεις στον διεθνή περίγυρο πυροδοτούν για άλλη μια φορά ένα νέο γύρο ζοφερών προβλέψεων για τις τιμές του αργού. Συγκεκριμένα, πριν από λίγες ημέρες, η αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (ΕΙΑ) αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις της για τη ζήτηση αργού πετρελαίου για το 2023, κατά 320.000 βαρέλια ημερησίως, ενώ ανάλογες προβλέψεις διατύπωσε και για την προσφορά που διαβλέπει να μειώνεται κατά 300.000 βαρέλια ημερησίως.

Ανάλογες προβλέψεις αν και για πιο ήπια μείωση της ζήτησης κατά 100.000 βαρέλια ημερησίως διατύπωσε και ο OPEC+ για το επόμενο έτος, επικαλούμενος τις οικονομικές προκλήσεις στην παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει πως αυτή η κατάσταση θα επηρεάσει και την προσφορά.

Πίσω από τις δυσοίωνες προβλέψεις για τη ζήτηση κρύβεται η συνεχιζόμενη υγειονομική κρίση με την πανδημία, στην Κίνα, ενώ σε ό,τι αφορά στην προσφορά, η αιτία είναι το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τον Δεκέμβριο. Όπως εκτιμά το διεθνές καρτέλ, οι ευρωπαϊκές κυρώσεις θα δημιουργήσουν πρόσθετες διαταραχές στον ενεργειακό εφοδιασμό και θα συμβάλουν στην επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των οικονομιών των χωρών του πλανήτη.

Η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα στο γεωπολιτικό επίπεδο και στις αγορές οδηγούν αρκετούς αναλυτές να διαβλέπουν εκρηκτική άνοδο των τιμών του αργού ακόμη και στα 200 δολάρια το βαρέλι.

Άλλες εκτιμήσεις θέλουν το εμπάργκο πετρελαίου της Ε.Ε. και μια πιθανή επιβολή πλαφόν στις τιμές του ρωσικού αργού, από πλευράς G7, να μειώνουν την παγκόσμια προσφορά κατά περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, αρχής γενομένης  από τον επόμενο μήνα, Δεκέμβριο. Μια τέτοια μείωση θα πρέπει να προστεθεί στην ήδη ανακοινωθείσα μείωση της παραγωγής του OPEC+ κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αλλά και στην επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης της παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ.

Υπ΄αυτή την έννοια προκύπτουν δύο αντίρροπες τάσεις. Αφενός υπό το πλαίσιο που προαναφέρθηκε, οι τιμές μπορούν να προσλάβουν έντονα ανοδική τροχιά, αλλά ενόσο η Κίνα θα συνεχίσει να επιβάλει περιορισμούς στις μετακινήσεις λόγω Covid-19, θα προκύψουν και έντονα καθοδικές πιέσεις.