Το πόσο «στον αέρα» είναι όλα αυτά, φάνηκε από την αλλαγή πορείας των Νηογνωμόνων, όταν ο πρόεδρος Τραμπ-με τρόπο ωμό και απόλυτο- χαρακτήρισε την «πράσινη ανάπτυξη»…απάτη!
Έτσι, ήλθε ως φυσική συνέπεια το «Πυρ ομαδόν» κατά των μέτρων που προτείνουν οι διεθνείς οργανισμοί και η «γραφειοκρατία» σχετικά με την «Πράσινη ναυτιλία», που εξαπέλυσαν διακεκριμένοι Έλληνες εφοπλιστές από το βήμα του διεθνούς συνεδρίου Maritime Cyprus 2025 στην Λεμεσό.
Χαρακτηρίζοντας «φόρους» και όχι «ανταποδοτικά τέλη» τις προτεινόμενες «πράσινες εισφορές» μ εξέφρασαν συγχρόνως ερωτηματικά ως προς την «ανταποδοτικότητά τους», υπογραμμίζοντας ότι το τελικό «ραβασάκι» θα φθάσει στον καταναλωτή, δια μέσου των διαφόρων βαρύγδουπων εκφράσεων και αναφορών στο περιβάλλον.
Βέβαια, στον «αέρα» του Συνεδρίου Maritime Cyprus 2025, επλανήθη η απορία για το πώς ο εφοπλιστικός κόσμος-και ιδιαίτερα οι Έλληνες, που δεν πέφτουν εύκολα σε παγίδες, δεν αντελήφθησαν το παιγνίδι από τα «σκληρά κολάρα» των Βρυξελλών, του Λονδίνου, αλλά και τα μεγάλα συμφέροντα που προσδοκούν τεράστια κέρδη από την -αμφιβόλου εξελίξεως και ποιότητος- «πράσινη ανάπτυξη».
Ακούσθηκε επίσης ,στα «πηγαδάκια», το ερώτημα: «Μήπως το ναυτιλιακό σύμπαν, αυτή την στιγμή, χρειάζεται την σιωπή;»…
Ίσως οι κήρυκες της «πράσινης ενέργειας», στην οποία για να φθάσουμε -αν φθάσουμε- θα πρέπει να κάψουμε πολύ περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο απ’ ότι καταναλώνει σήμερα η ναυτιλία και, συνεπώς- θα παράγουμε ρύπους για καμιά …εκατοστή χρόνια ακόμη- πέτυχαν στον σκοπό τους και έχουν πλέον αναγκάσει την Ναυτιλία να …απολογείται! Ποιος; Η Ναυτιλία, που έτσι και κάνει «κράτει» τρεις μέρες, ο πλανήτης θα αποσυντονιστεί και θα κάνει χρόνια να συνέλθει!
Σε ένα, λοιπόν, ακόμη Συνέδριο, αμφισβητήθηκε ευθέως πλέον, η πορεία προς την «πράσινη ναυτιλία».
Οι Έλληνες εφοπλιστές, Γιώργος Προκοπίου, Γιάννης Κούστας, Θανάσης Μαρτίνος, Ανδρέας Χατζηγιάννης, Σεμίραμις Παληού, παρουσία του γενικού γραμματέα του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίγκεζ, από το βήμα του Συνεδρίου, επετέθησαν -ο καθείς με τον τρόπο του- στις προτεινόμενες μεθόδους, τα φορομπηχτικά μέτρα (διότι περί φόρων πρόκειται κι ας αφήσουμε τα περί «ανταποδοτικότητας») των «χαρτογιακάδων», τα οποία έχει αποδεχθεί-μέχρι στιγμής- και ο ΙΜΟ, στα γραφεία του οποίου, τουλάχιστον οι σκάλες λειτουργούν κανονικότερα από ότι στο κτίριο του «μητρικού» ΟΗΕ…
Και μέσα στην κατάμεστη αίθουσα, που σειόταν από χειροκροτήματα όποτε οι ομιλητές έβγαζαν «κορώνες» κατά της «πρασινάδας», περιφερόταν τόσο η σκιά του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει κηρύξει τον πόλεμο στην «πράσινη ενέργεια» αλλά και του …Αλέξη Τσίπρα, καθώς ο Γιώργος Προκοπίου, για να πικάρει τους Νηογνώμονες, οι οποίοι ανέκρουσαν πρύμναν από την αρχική τους στάση, όταν ο πρόεδρος Τραμπ άρχισε να …πολυμιλά, χρησιμοποίησε τον όρο “kolotoumba’, τον οποίον …διεθνοποίησε ο τέως πρωθυπουργός, ο οποίος, ως φαίνεται, πάει να τον καθιερώσει με την επανεμφάνισή του…
«Εμείς, οι επιχειρηματίες, είμαστε πρακτικοί άνθρωποι (doers).Πράττουμε και επιλέγουμε το εφικτό και όχι το υποθετικό και επιθυμητό, δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτες ,από μόνοι τους και ανέκαθεν, κινούνται και ψάχνουν πάντα τις πιο σύγχρονες και πιο αποδοτικές λύσεις. Υπάρχουν λειτουργικά μέτρα, που ήδη εφαρμόζονται και σε συνδυασμό με το ότι τα νέα γενιάς πλοία εκπέμπουν 35% λιγότερους ρύπους συγκριτικά με τα παλαιότερης γενιάς πλοία, δίνουν την απάντηση σε αυτό το ζήτημα» τόνισε ο Γ. Προκοπίου, ενώ ανέφερε ότι ο όμιλος του οποίου ηγείται έχει υπό ναυπήγηση 103 πλοία και προέβλεψε ότι, την ερχόμενη εβδομάδα, η γενική συνέλευση του ΙΜΟ, δεν θα εγκρίνει τον νέο κανονισμό του Net-Zero Framework.
«Είναι άστοχο και μεγάλη αδικία τα ποντοπόρα πλοία που κάνουν μεταφορές στην Ευρώπη και προσεγγίζουν για ελάχιστες ημέρες τα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά, που αναλογούν σε όλη την διάρκεια του ταξιδιού τους» επεσήμανε ο Αθανάσιος Μαρτίνος και ασπάσθηκε την άποψη περί του τελικού λογαριασμού, ο οποίος θα φθάσει στον καταναλωτή, ο οποίος ήδη επιβαρύνεται και διαμαρτύρεται για την ακρίβεια».
Κατά τον Θ. Μαρτίνο, η Κίνα «είναι ήδη το μεγαλύτερο ναυπηγικό κέντρο με υψηλή ποιότητα στις κατασκευές, εφάμιλλο των ναυπηγείων της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, ενώ η Ινδία, λόγω χαμηλού εργατικού κόστους και υψηλής τεχνολογίας, θα κατορθώσει στο μέλλον να διαδραματίσει εξίσου σημαντικό ρόλο».
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης, ανέφερε ότι «όσο η Ευρώπη παραμένει διχασμένη, η Κίνα θα επεκτείνει την κυριαρχία της ακόμη περισσότερο».
Ο δρ. Ιωάννης Κούστας τόνισε ότι «Συγκεντρώνονται τεράστια κεφάλαια από την επιβολή του περιβαλλοντικού τέλους και δεν γνωρίζουμε που θα διοχετευθούν τα κεφάλαια αυτά και πόσα θα επιστραφούν στη ναυτιλία για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των εταιρειών». Ο ίδιος ανέφερε ότι «μόνο η Κίνα κλιμακώνει την παραγωγή πράσινων καυσίμων και η Cosco επενδύει σε μηχανές διπλού καυσίμου κατανάλωσης και μεθανόλης και όχι σε LNG».
« Η από-ανθρακοποίηση είναι μια πανάκριβη διαδικασία .Θα πρέπει να αξιοποιηθούν για την πράσινη μετάβαση τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, δεδομένου ότι απαιτούνται τεράστια ποσά για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και για υποδομές στα λιμάνια και κατέληξε λέγοντας: “Η έλλειψη σαφήνειας για το μέλλον προκαλεί αβεβαιότητα» ανέφερε η Σεμίραμις Παληού.
Οι ομιλητές του συνεδρίου ασχολήθηκαν επίσης με τις εξελίξεις στον τομέα των πλοίων και των ναυλώσεων, με τις σχέσεις μεταξύ πλοιοκτησίας και ναυλωτών, αλλά και με την προσπάθεια προσεγγίσεως των νέων, στο ναυτικό επάγγελμα και στον χώρο των επιχειρήσεων της Ναυτιλίας.
Βεβαίως, δεν είναι πλέον τόσο εύκολο να πείσεις έναν νέο να ταξιδέψει, αλλά καλό θα είναι να κοπάσει αυτό το «βιολί» για την Ναυτιλία-ρυπαντή, κάτι που απωθεί αρκετούς νέους από το «να πάνε στα καράβια»…
Ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτηση με θέμα «Αγορά P&I: Τελευταίες εξελίξεις και ενημέρωση σχετικά με την περίοδο προς το 2026 », με συντονιστή τον Filippo Fabbri , Διευθύνοντα Σύμβουλο της Lockton PL Ferrari. Ομιλητές ήταν οι Paul Jennings , Διευθύνων Σύμβουλος της NorthStandard, Andrew Taylor , Διευθύνων Σύμβουλος του UK P&I Club, Jonathan Andrews, Διευθ, Συμβ. της Steamship Mutual και Rolf Thore Roppestad , Διευθύν, Συμβ. της Gard AS.
Η συζήτηση ασχολήθηκε με την σταθερότητα και την ωριμότητα της αγοράς P&I, καθώς και τις προκλήσεις που διαμορφώνουν την επερχόμενη περίοδο.
Επεσημάνθησαν η ανάγκη για διαφάνεια, ανταλλαγή δεδομένων και χρήση τεχνητής νοημοσύνης ως κρίσιμα στοιχεία για τη διαχείριση του κινδύνου και την ενίσχυση της συλλογικής φωνής του Διεθνούς Ομίλου.
Ο R. Roppestad υπογράμμισε τη δύναμη της παγκόσμιας συνεργασίας αναφέροντας την εισαγωγή του προτύπου διπλού κύτους ως ένα από τα πιο επιτυχημένα κανονιστικά ορόσημα στη σύγχρονη ναυτιλία. Τόνισε ότι, από την εφαρμογή του, οι πετρελαιοκηλίδες από δεξαμενόπλοια έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 95% – απόδειξη ότι η διεθνής συνεργασία προσφέρει απτά αποτελέσματα για την ασφάλεια και το περιβάλλον.
Ο P. Jennings τόνισε τη σημασία της επικοινωνίας των επιτευγμάτων της ναυτιλίας στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, υποστηρίζοντας ότι οι ρυθμιστικές αρχές και ο κλάδος πρέπει να είναι «διαφανείς στην κοινωνία». Οι κ. Taylor και Andrews έσωσαν βάρος τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην αναδιαμόρφωση των διαδικασιών αξιολόγησης και διεκδίκησης αποζημιώσεων, προειδοποιώντας παράλληλα ότι η ανθρώπινη εμπειρογνωμοσύνη και η εμπιστοσύνη παραμένουν κεντρικές για την αμοιβαιότητα.
Οι ομιλητές ασχολήθηκαν επίσης με τον αντίκτυπο των κυρώσεων, των πυρηνικών δικαστικών αποφάσεων και των κατακερματισμένων περιφερειακών καθεστώτων στη σταθερότητα των ασφαλίσεων και των αντασφαλίσεων, ζητώντας ευθυγράμμιση μεταξύ των δικαιοδοσιών για τη διατήρηση της ακεραιότητας του παγκόσμιου εμπορίου.
Σε γενικές γραμμές, τοι Συνέδριο, κατέδειξε ότι η μεγαλύτερη μερίδα του παγκοσμίου εφοπλισμού δεν βλέπει ¨με καλό μάτι» όλη αυτή την «φασαρία» γύρω από την επίτευξη «μηδενικών ρύπων». Αυτό φάνηκε δυο ημέρες αργότερα, όταν και οι Ιταλοί εφοπλιστές εξέφρασαν τις δικές τους απορίες και αντιρρήσεις.
Συνεπώς, το ενδιαφέρον στρέφεται στην Γενική συνέλευση του ΙΜΟ, αυτή την εβδομάδα, κατά την οποία θα υπερψηφισθούν ή θα απορριφθούν τα προτεινόμενα «πράσινα μέτρα». Όπως είπε ο Γ.Γ του Οργανισμού, Αρσένιο Ντομίνγκες, «μπορεί κάποιοι εφοπλιστές να διαφωνούν, αλλά κάποιοι άλλοι συμφωνούν», όμως στον ΙΜΟ δεν ψηφίζουν εφοπλιστές αλλά κράτη-μέλη…
(από την εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ»)