H Μάλτα, κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, εγκαλείται υπό της Κομμισιόν για υπέρβαση της παροχής «χρυσής βίζας» (ΧΒ) ενώ η Ελλάδα διπλασιάζει το απαιτούμενο ποσόν στις 500.000 ευρώ δια τους επιθυμούντες να εγκατασταθούν στην χώρα κατοίκους τρίτων κρατών. Πρόκειται για τα δύο τελευταία επεισόδια ενός αμφισβητουμένου θεσμού. Ένας ευφάνταστος πολιτικός είχε πρό ετών  την… φιλελεύθερη ιδέα καθιερώσεως «χρυσής βίζας» (ΧΒ), δηλ. παροχής αδείας παραμονής σε ξένους επί πενταετία στην Ελλάδα

εφ’ όσον προσκομίσουν ένα ποσόν ξένου συναλλάγματος κι αγοράσουν ένα τουλάχιστον ακίνητο. Σκοπός τις «ιδέας» αυτής ήταν η εισροή ξένου συναλλάγματος στην Ελλάδα, εις εποχάς χαλεπάς διά την χώρα…

Είναι άγνωστο το ποσόν που εισέρρευσε τη περασμένη 8ετία με ΧΒ στην Ελληνική οικονομία αλλά δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 2,5 με 3 δις. ευρώ αφού οι «άδειες παραμονής» δεν υπερέβησαν τις δέκα χιλιάδες. ’Ηδη, η αύξηση των ΧΒ ετερματίσθη και μάλιστα άρχισε η εκροή (μη ανανέωση 550 άδειών) προς δόξαν του «επενδυτικού πυρετού» που διακατέχει την χώρα. Επέστη συνεπώς η στιγμή απολογισμού του μέτρου της ΧΒ, που έπρεπε να έχει γίνει εξ υπαρχής.

Ποίες επιπτώσεις θα είχε η ΧΒ στην οικονομία πέραν της ηθικής βλάβης για ένα κράτος που δεν σέβεται εαυτό, δηλ. το καθεστώς της αδείας παραμονής αλλοδαπών στο έδαφος του όταν μάλιστα ανήκει Ευρωπαϊκή στην Συνθήκη Σένγκεν; Ποίες οι συνέπειες για μία χώρα όπως η Ελλάς πού αποτελεί στόχων Κινέζων κι απειλείται υπό ισλαμιστών;

Εν πρώτοις, η ΧΒ αυξάνει την ζήτησιν ακινήτων σε μια εποχήν που η χώρα υποφέρει από διψήφιο πληθωρισμό και έλλειψη παραγωγικών επενδύσεων στους άλλους τομείς της επιχειρηματικής δράσεως (Βιομηχανία , υπηρεσίες ). Οι φοιτητές  είναι εγκλωβισμένοι στη αγορά των ενοικίων κατοικίας στις πανεπιστημιουπόλεις της χώρας -εκτός της «Εστίας» στου Ζωγράφου.

Οι αξίες κι οι αποδόσεις των ακινήτων ανέρχονται ενώ ο πληθυσμός γηράσκει και δεν αυξάνεται, με αποτέλεσμα οι ιθαγενείς υπήκοοι να μη ευρίσκουν εύκολα  στέγη, π.χ. νέα ζευγάρια, πολυμελείς και μονογονεϊκές οικογένειες, βετεράνοι της εργασίας που δεν μπορούν να πληρώσουν τα υψηλά ενοίκια. Έτσι, ένα επιπλέον αντικίνητρο της δημογραφικής ανακάμψεως αποτελεί η ΧΒ.

Εις μίαν πόλη, όπως η Αθήνα που υποφέρει από  ανύπαρκτο πολεοδομικό σχεδιασμό, η κυκλοφοριακή συμφόρηση των αυτοκινήτων που αυτονοήτως κουβαλούν μαζί οι δικαιούχοι της ΧΒ, επιτείνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα: Για μία διαδρομή  17 χιλιομέτρων στην πρωτεύουσα απαιτείται χρόνος μιάς ώρας κατά την ώρα της αιχμής κυκλοφορίας, δηλ. καθ’ όλη την εργάσιμη ημέρα και μερικές φορές κατά την νύκτα.

Επίσης, η ΧΒ ενθαρρύνει η κερδοσκοπία επί των ακινήτων εξ άλλης αιτίας: Όπως ανέφερε ένας νέος συνάδελφος  (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 14.7.22) «Τούρκος επενδυτής» που είχε αγοράσει στο Κολωνάκι ακίνητο αντί 260.000 ευρώ το 2017 , το πούλησε (εφέτος) αντί 400.000 ευρώ» και μετά  …ώχετο απιών  ! Δηλ. απεκόμισε υπεραξία σχεδόν 20%  ετησίως από τους… μπουνταλάδες Έλληνες ιδιοκτήτες και απελθών...ήπιε εις υγείαν των κορόϊδων

Θα μπορούσε να υποστηριχθή εν κατακλείδι ότι η ΧΒ αυξάνει την  διοικητική διαφθορά στην χώρα αλλ’ είναι γνωστές οι χρονοβόρες διαδικασίες της Ελληνικής γραφειοκρατίας ώστε οι χορηγοί της ΧΒ να μένουν υπεράνω υποψίας. Θα έπρεπε συνεπώς η κυβέρνηση να μην αυξήσει το όριο της ΧΒ στις 500.000 ευρώ αλλά να  καταργήσει οριστικώς το καθεστώς της, δείχνοντας περίσκεψη ποτού δώσει αφορμή στην Κομμισιόν να παρέμβει όπως στην περίπτωση της Μάλτας.