Τον Οκτώβριο του 2019, η τιμή του πετρελαίου Brent που αποτελεί το διεθνές benchmark διαμορφωνόταν κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι και δεν συζητούμε καν τα κατώτατα επίπεδα στα οποία εκινείτο τον Απρίλιο του 2020, όταν ο πλανήτης ανρτιμετώπιζε τις συνέπειες του πρώτου κύλου της πανδημίας του νέου κορονοϊού. Ύστερα από το ρεκόρ, τον περασμένο Μάιο, όταν το Brent ξεπέρασε 

τα 120 δολάρια το βαρέλι, οι τιμές ακολουθούν τροχιά διόρθωσης και το στρες στις αγορές και στην αντλία άρχισε να υποχωρεί. Στο κλείσιμο της Παρασκευής, η μεν τιμή του πετρελαίου της Βόρειας Θάλασσας είχε πέσει στα επίπεδα των 86,15 δολαρίων ανά βαρέλι, αν και εξακολουθεί να είναι υψηλότερη κατά 11,51% σε σύγκριση με ένα έτος νωρίτερα. Η δε αντίστοιχη της αμερικανικής ποικιλίας WTI είχε κάνει «βουτιά» στα 78,74 δολάρια ανά βαρέλι.

Η αποκλιμάκωση των τιμών και η αποφόρτιση των οικονομιών από τις αρνητικές επιπτώσεις των ακραίων τιμών στα  υγρά καύσιμα δεν προκύπτει, δυστυχώς, από θεμελιώδη δεδομένα, αλλά αποτελεί, αφενός, προϊόν ακραίου φόβου για μια επικείμενη βαθιά ύφεση που θα συνοδεύεται από καταστροφικό στασιμοπληθωρισμό και αφετέρου, προϊόν προβλέψεων για το τί θα συνέβαινε εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση έκλεινε τις στρόφιγγες της τροφοδοσίας της με ρωσικό αργό και το κατά πόσο γρήγρα θα μπορούσε να αντιστραφεί αυτή η εικόνα στις αγορές.

Οι μόνοι που αισθάνονται ανακούφιση από τις εξελίξεις είναι οι καταναλωτές οι οποίοι μπορούν να προμηθεύονται βενζίνη και ντίζελ κίνησης σε απείρως πιο επωφελείς τιμές για τον προϋπολογισμό τους. Για παράδειγμα, στην Αττική, η μέση τιμή στην αντλία για χθες, Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου διαμορφώθηκε στο 1,901 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, η αντίστοιχη τιμή ήταν 1,907 ευρώ, ανά λίτρο.

(Διακύμανση τιμών Brent, τελευταία τριετία. Πηγή: FT.com)

Από την άλλη, η προμήθειες πετρελαίου σε παγκόσμια κλίμακα είναι περιορισμένες, όπως άλλωστε και η ζήτηση για το καύσιμο. Σημαντική αιτία για αυτή την πτώση είναι το γεγονός ότι μειώθηκε απότομα η κατανάλωση ενέργειας στην Κίνα, που αποτέλεσε τον κύριο μοχλό αύξησης της τιμής του πετρελαίου τις προηγούμενες δύο δεκαετίες, λόγω της επιβολής εκτεταμένων απαγορεύσεων στις μετακινήσεις λόγω Covid-19.

Δεν είναι όμως ο μοναδικός λόγος. Μια άλλη διάσταση του φαινομένου των μειωμένων τιμών στο αργό είναι ότι το αμερικανικό δολάριο έχει ενισχυθεί έναντι άλλων νομισμάτων, και επειδή το πετρέλαιο διαπραγματεύεται με όρους αμερικανικού νομίσματος, το ορυκτό καύσιμο γίνεται πιο ακριβό για τους ιδιώτες και τις επιχειρήσεις σε χώρες με ασθενέστερα νομίσματα. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται και η ζήτηση και συνακόλουθα και οι τιμές πώλησης.

Πάντως, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι οποίοι προειδοποιούν για απότομη, νέα εκτίναξη των τιμών του αργού έως το τέλος του έτους, από τη στιγμή που δεν διαφαίνεται ένα τέλος στην πολεμική σύρραξη στην Ουκρανία.