Όταν η Σαουδική Αραβία άφησε να εννοηθεί, πριν από δύο εβδομάδες, ότι ο ΟPEC+ θα μπορούσε να αποφασίσει να μειώσει τις ημερήσιες ποσοστώσεις του ανά πάσα στιγμή, πυροδότησε το άλμα των τιμών του Brent πάνω από τα 100 δολάρια ανά βαρέλι

Ο ισχυρός άνδρας της χώρας, πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν, είχε δηλώσει ότι το διεθνές καρτέλ είναι έτοιμο να μειώσει την παραγωγή, εάν θεωρήσει ότι μια τέτοια κίνηση θα αποφέρει την πολυπόθητη –για τους παραγωγούς- σταθερότητα στη "σχιζοφρενική", όπως τη χαρακτήρισε, αγορά πετρελαίου. Αυτό το τεχνητό ράλι διήρκεσε για περίπου μία εβδομάδα.

Το αμέσως επόμενο επταήμερο των συναλλαγών, όμως, οι νέοι περιορισμοί στις μετακινήσεις στην Κίνα, οι εντεινόμενες ανησυχίες για μια παγκόσμια οικονομική ύφεση, αλλά και οι ενδείξεις ότι η αμερικανική Fed θα συνεχίσει να αυξάνει το κόστος δανεισμού χρήματος, προκάλεσαν το πτωτικό σπιράλ των τιμών. 

Aυτό αποτυπώθηκε καθαρά στο κλείσιμο της Παρασκευής, με την τιμή του Brent, του διεθνούς benchmark, διαπραγματευόταν στα επίπεδα των 93,02 δολαρίων ανά βαρέλι, ενώ της αμερικανικής ποικιλίας WTI στα 86,87 δολάρια ανά βαρέλι.

Ενώ ο ΟPEC επιμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου εξακολουθεί να είναι εύρωστη και πως αυτό θα διατηρηθεί έως το τέλος του έτους, εν τούτοις, πρόσφατα στοιχεία έδειξαν ότι η ζήτηση στην Κίνα, κορυφαίο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, υπήρξε αναιμική αυτό το καλοκαίρι λόγω των λοκντάουν που επεβλήθησαν για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID-19, αλλά και της επιβράδυνσης του ρυθμού αύξησης της εργοστασιακής δραστηριότητας.

Εκτιμάται πως οεισαγωγές αργού πετρελαίου στην Ασία επιβραδύνθηκαν τον Αύγουστο, σε σχέση με τον Ιούλιο, με τις εισαγωγές της Ινδίας, τρίτο μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο, να έχουν επίσης μειωθεί λεναντι του δεύτερου μήνα του καλοκαιριού, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Oil Research.

Και φθάνουμε στο σήμερα, με τον OPEC+ να συνεδριάζει με αντικείμενο να αξιολογήσουν οι χώρες-μέλη του καρτέλ, τις συνθήκες της αγοράς και να αποφασίσουν εάν θα συνεχίσει να ισχύει η υφιστάμενη συμφωνία που λήγει τον Δεκέμβριο.

Θυμίζουμε ότι ο OPEC+ πάγωσε για έως το τέλος Αυγούστου όλες τις μαζικές περικοπές που ίσχυαν από τον Μάιο του 2020, ωστόσο εκτιμάται ότι είναι 2,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα κάτω από το συλλογικό στόχο. Με αυτά τα δεδομένα υπόψη, η αγορά αναρωτιέται αν θα υπάρξουν νέες περικοπές και, κυρίως, εάν  αυτές θα συμβάλουν σε μια πιο ήπια φυσική αγορά αργού.

Η πλειονότητα των αναλυτών εικάζει ότι το διεθνές καρτέλ θα διατηρήσει το στόχο παραγωγής πετρελαίου για τον Οκτώβριο στα ίδια επίπεδα με τον Σεπτέμβριο.

Ακόμη, τα διυλιστήρια στην Ασία αναμένουν ότι η Σαουδική Αραβία θα μειώσει την τιμή του αργού που θα παραλάβουν τον Οκτώβριο, εξαιτίας της υποτονικής ζήτησης υγρών καυσίμων αλλά και του εντεινόμενου ανταγωνισμού για προμήθειες αργού από άλλες περιοχές του πλανήτη.

Πράγματι, εάν η Aramco προβεί σε μειώσεις των τιμών τηςτης, θα αναγνωρίζει de facto ότι η αγορά κινείται σε συνθήκες εξασθενημένης ζήτησης στην Ασία.

Βέβαια, από την άλλη, ο OPEC επιμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου είναι ισχυρή και θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα έως το τέλος του έτους, όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας του, Haitham al-Ghais στο Reuters τον περασμένο μήνα, τονίζοντας ότι οισυνθήκες στην αγορά δεν αντικατοπτρίζουν τα θεμελιώδη μεγέθη και καθοδηγούνται, σαφώς, από το φόβο για τα μελλούμενα.

Όμως τα στοιχεία που έχει συλλέξει η Refinitiv, δίνουν μια διαφορετική εικόνα. Οι κινεζικές εισαγωγές τον Αύγουστο αναμένεται να είναι μόνο ελαφρώς υψηλότερες από εκείνες του Ιουλίου και οι συνολικές εισαγωγές Ιουνίου-Αυγούστου εκτιμώνται σε περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα, χαμηλότερα από τον μέσο ρυθμό εισαγωγών το 2021.

Ακόμη, τον Ιούλιο, η επεξεργασία προϊόντων πετρελαίου από τα κινεζικά διυλιστήρια έπεσε σε νέο χαμηλό από τη βουτιά που είχαν σημειώσει στο αποκορύφωμα της πανδημίας του Covid-19, τον Μάρτιο του 2020.

Οι ισχυροί φόβοι για μια καταστροφική πτώση της ζήτησης, σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της βιομηχανικής δραστηριότητας σε Κίνα, Ευρώπη και ΗΠΑ, καθοδήγησαν την υποχώρηση των τιμών την περασμένη εβδομάδα.

Εάν ο ΟΠΕΚ+ εκπλήξει τους περισσότερους παρατηρητές της αγοράς και ανακοινώσει όντως περικοπές στις 5 Σεπτεμβρίου, θα μπορούσε να στηρίξει τις τιμές του πετρελαίου για κάποιο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, το πιο πιθανό αποτέλεσμα της συνεδρίασης της Δευτέρας θα μπορούσε να είναι μια στάση αναμονής και μια αόριστη δήλωση ετοιμότητας να κάνει ό,τι χρειαστεί για να "σταθεροποιήσει" τις τιμές του πετρελαίου, κάτι που στην ορολογία του ΟΠΕΚ+ σημαίνει συνήθως "ανύψωση" των τιμών του πετρελαίου.

Εν μέσω των αβεβαιοτήτων που επικρατούν στις αγορές εδώ και αρκετούς μήνες, και με την Ρωσία να παίζει τα δικά της παιγχνίδια με την προσφορά πετρελαίου της, σε περίπτωση που η Ε.Ε. θελήσει να θέσει σε πλήρη ισχύ το εμπάργκο της στις εισαγωγές ρωσικού αργού και καυσίμων στην αρχή του επομένου έτους, ο OPEC+ δεν αποκλείεται να μεταθέσει τις αποφάσεις του για αλλαγή στην πολιτική των ποσοστώσεών του σε μεταγενέστερο χρόνο.