Άλμα 57% στον Προϋπολογισμό του Νέου 10ετούς Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΔΕΣΦΑ – Σε Δημόσια Διαβούλευση από την ΡΑΕ   

Άλμα 57% στον Προϋπολογισμό του Νέου 10ετούς Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΔΕΣΦΑ – Σε Δημόσια Διαβούλευση από την ΡΑΕ
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 18 Ιουλίου 2022 - 08:00

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) για τη χρονική περίοδο 2022-2031, όταν και αναμένεται η χώρα να παίξει σημαίνοντα ρόλο ως κόμβος τροφοδοσίας της ΝΑ Ευρώπης με το ορυκτό καύσιμο

 Πιο συγκεκριμένα το νέο δεκαετές πρόγραμμα είναι προϋπολογισμού 856 εκατ. ευρώ, από 543 εκατ. που ήταν το προηγούμενο, 2021-2030. Στις βασικές αιτίες αυτής της αύξησης θα πρέπει να υπολογιστεί η προσθήκη νέων έργων που θα  εξυπηρετήσουν τη ζήτηση στην ευρύτερη βόρεια γειτονιά μας, αλλά και την εσωτερική αγορά (νέα έργα +126 εκατ.) καθώς και η αύξηση του κόστους των υλικών λόγω της διεθνούς κρίσης (+196 εκατ.), δηλαδή, είναι αυξημένο κατά 57% σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο.

Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Δικτύου, ο ΔΕΣΦΑ ως Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) καταρτίζει σε ετήσια βάση και θέτει σε δημόσια διαβούλευση σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, το σχέδιο δεκαετούς σχεδίου ανάπτυξης, του οποίου στόχος είναι να ενημερώσει τους συμμετέχοντες στην αγορά σχετικά με τις υποδομές, τόσο νέες όσο και σχεδιαζόμενες, που ο Διαχειριστής υλοποιεί σε αυτό το διάστημα.

Από αυτά τα νέα έργα, ποσό ύψους 92 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε επεκτάσεις σε νέους τομείς, με κυριότερη την υποδομή φυσικού αερίου προς τα Ιωάννινα και άλλα  27,2 εκατ. ευρώ αφορούν σε βελτιώσεις, εκσυγχρονισμό και συντήρηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Αερίου. Από το ποσό αυτό, τα 5,5 εκατ. ευρώ αφορούν σε έργα πληροφορικής που αποσκοπούν στην ψηφιοποίηση του ΔΕΣΦΑ και το μετασχηματισμό του σε πέντε βασικούς τομείς πληροφορικής: διαχείριση των επιχειρήσεων, διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, διαχείριση δεδομένων και  συνέχειας, διευκόλυνση σχέσης με πελάτες και επικοινωνία και υποστήριξη επιχειρηματικής ευφυΐας.

Στα νέα έργα περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή που αναθεωρήθηκε προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, ενώ προβλέπεται και δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ύστερα από πρόταση που υπέβαλε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός των Διαχειριστών Φυσικού Αερίου (ENTSO-G). Στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνονται ακόμη οι συνδέσεις με τον αγωγό EastMed και με τους πλωτούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη και την Κόρινθο, η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τον αγωγό ΤΑΡ, κ.α.

Σε ό,τι αφορά στην αύξηση του προϋπολογισμού που αναφέρεται στο άλμα του κόστους των υλικών, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο προϋπολογισμός έργων όπως είναι οι αγωγοί προς την Δυτική Μακεδονία (με αύξηση 52%), προς την Πάτρα (98 εκατ. ευρώ από αρχικά 85 εκατ.), την Γευγελή (67 εκατ. από 51,4 εκατ) καθώς και τη σύνδεση με τον πλωτό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) Αλεξανδρούπολης (26 εκατ. ευρώ από 13 εκατ.) και με την Κόρινθο (15 εκατ. ευρώ από 9,9 εκατ.).

Επίσης πρέπει να τονιστεί ότι το νέο 10ετές σχέδιο δεν περιλαμβάνει κανένα καίριο έργο που να σχετίζεται με την ενέργεια, την μετάβαση του ελληνικού ενεργειακού τομέα καθώς και τη διαδικασία απανθρακοποίησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, εν τούτοις αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν έργα που σχετίζονται με τις παραπάνω δράσεις και έχει αναλάβει ο ΔΕΣΦΑ, γεγονός που θα οδηγήσει σε επικαιροποίηση του αναπτυξιακού προγράμματος του Διαχειριστή.

Ταυτόχρονα και σε συνέχεια του σχεδίου REPowerEU, ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη προτείνει την εκτέλεση τριών μεγάλων έργων προς συμπερίληψη στην εν λόγω ευρωπαϊκή πρωτοβουλία: την περαιτέρω αναβάθμιση του ΚΣ Κομοτηνής, την προμήθεια ενός FSU για το μόνιμη αναβάθμιση της αποθηκευτικής ικανότητας στη Ρεβυθούσα, καθώς και τη συνολική αναβάθμιση του ΕΣΦΑ, με ένα σύνολο αγωγών και άλλων απαιτούμενων υποδομών που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τη μεταφορά υδρογόνου, με σκοπό να να φιλοξενήσει τις αυξημένες ροές φυσικού αερίου και ανανεώσιμων πηγών μέσω της Ελλάδας, επίσης για τις γειτονικές χώρες αλλά και τις αντίστοιχες νέες συνδέσεις υποδομών με το ΕΣΦΑ.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως όπως αναφέρεται στο κείμενο που τέθηκε προς διαβούλευση από την ΡΑΕ, οι επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο νέο δεκαετές αυξάνουν τα τέλη χρήσης του Συστήματος από τους καταναλωτές σε ποσοστό 11%. Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει έως και την Δευτέρα 25 Ιουλίου 2022.

Μπορείτε να δείτε όλα τα έγγραφα που αφορούν στη διαβούλευση ΕΔΩ  και  ΕΔΩ