Η Ελλάδα Πρωταγωνιστής στην Αγορά Πράσινης Ενέργειας στην Ε.Ε. – Τι Προβλέπει το Νέο Νομοσχέδιο για την Αδειοδότηση ΑΠΕ

Η Ελλάδα Πρωταγωνιστής στην Αγορά Πράσινης Ενέργειας στην Ε.Ε. – Τι Προβλέπει το Νέο Νομοσχέδιο για την Αδειοδότηση ΑΠΕ
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 21 Ιουνίου 2022 - 08:00

Η κυβέρνηση προχωρά με ταχείς ρυθμούς στην ένταξη ολοένα και περισσότερων έργων ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής, καθώς η ενεργειακή κρίση του τελευταίου έτους έχει αναγάγει την πράσινη προσαρμογή σε ύψιστη προτεραιότητα, όπως επιτάσσει και το τελευταίο και πλέον φιλόδοξο σχέδιο της Ε.Ε., REPowerEU, που θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη της Γηραιάς ηπείρου προς την ενεργειακή αυτονομία, με ταυτόχρονη απεξάρτηση από τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων. Ήδη, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει σπεύσει να αναθεωρήσει το στόχο για τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ έργων ΑΠΕ στα 2 GW για το τρέχον έτος και στα 3 GW για έργα αποθήκευσης ενέργειας

έως το 2030, εξέλιξη που αναγορεύει την Ελλάδα σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων στην πράσινη ενέργεια σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Το ζήτημα της ραγδαίας ανάπτυξης έργων ΑΠΕ καθιστά, επίσης, αναγκαία και την απλοποίηση των όρων αδειοδότησής τους. Ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Σκρέκας παρουσίασε, χθες, τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας αδειοδότησης έργων ΑΠΕ, αλλά και το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη έργων παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Όπως είπε, το νομοσχέδιο συνιστά τομή επειδή θέτει τις βάσεις για την επίτευξη των νέων, φιλόδοξων ευρωπαϊκών στόχων.

Ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι η γεωπολιτική και ενεργειακή κρίση που βιώνουμε ως χώρα, καθιστά ως μόνιμη λύση τη μετάβαση στις ΑΠΕ και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, γεγονός που θα συμβάλει ώστε να κόψουμε τον ομφάλιο λώρο με τις εκάστοτε μεταβολές στις τιμές των ενεργειακών προϊόντων. Είπε ακόμη πως το νέο σχέδιο νόμου θα συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού κόστους για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Η Ελλάδα διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των εταίρων της στην Ε.Ε., χάρη στο ηλιακό δυναμικό της και μπορεί να πρωταγωνιστήσει στην ευρωπαϊκή αγορά παραγωγής ηλεκτρισμού. Επίσης, τόνισε πως το νομοσχέδιο επιταχύνει την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ αφού μειώνεται ο μέσος χρόνος από τα 5 χρόνια σε μόλις 14 μήνες, ενώ εκσυγχρονίζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποθήκευση ενέργειας και ψηφιοποιούνται οι διαδικασίες.

Φιλοδοξία της ελληνικής κυβέρνησης είναι έως το 2030 να έχουν εγκατασταθεί στη χώρα 25 GW ανανεώσιμης ισχύος, κάτι που θα επιτευχθεί χάρη στον πακτωλό των άμεσων ξένων επενδύσεων που προλκύει η χώρα. «Προσελκύουμε επενδύσεις άνω των 10 δισ. ευρώ έως το 2030», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας.

«Το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα αποτελεί μια μεγάλη τομή, για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων μας που αφορούν στην πράσινη μετάβαση. Η Ελλάδα συμπορεύεται με το κοινό ευρωπαϊκό όραμα και επιταχύνει τον μετασχηματισμό της οικονομίας της σε μια πιο βιώσιμη κατεύθυνση. Δημιουργούμε το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο για την ενίσχυση της ενεργειακής ανταγωνιστικότητας της χώρας μας, την απεξάρτηση από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Το πλούσιο ηλιακό και αιολικό δυναμικό που διαθέτει η χώρα μας αποτελεί ένα μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα κράτη της Βόρειας Ευρώπης που οφείλουμε να αξιοποιήσουμε. Η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ αποτελεί τη μόνη και μόνιμη λύση για τη μείωση του κόστους ενέργειας, σε σταθερή βάση, για τους συμπολίτες μας. Η νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ αποτελεί σημαντικό βήμα για την καθιέρωση της Ελλάδας ως κόμβου πράσινης ενέργειας, ενώ συμβάλλει στη στήριξη της κοινωνίας απέναντι στις εκρηκτικές αυξήσεις των τιμών ενέργειας, ενισχύοντας παράλληλα την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας» δήλωσε ο υπουργός.

Όσον αφορά στις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου, αυτές περιλαμβάνουν τα εξής:

Προσωρινός Μηχανισμός Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας

· Η θεσμική παρέμβαση της Κυβέρνησης στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, βάζει τέλος στην παραγωγή αυξημένων εσόδων για τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας.

· Το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης θα ενισχυθεί με πάνω από 1,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους για τη συνέχιση των επιδοτήσεων. 

Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο

· Ρυθμίζονται ζητήματα για τη μίσθωση, από τον ΔΕΣΦΑ, πλοίου υγροποιημένου φυσικού αερίου για την αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας του σταθμού στη Ρεβυθούσα.

Απλοποίηση αδειοδοτικής διαδικασίας έργων ΑΠΕ

· Τα στάδια της αδειοδοτικής διαδικασίας μειώνονται από 7 σε 5 και ο χρόνος αδειοδότησης των έργων μειώνεται σε 14 μήνες, από 5 χρόνια που είναι σήμερα.

· Μειώνονται οι περιπτώσεις που απαιτείται τροποποίηση των αδειών και δίνουμε δυνατότητα απλής ενημέρωσης των φακέλων των επενδυτών.

· Οι επενδυτές υποχρεώνονται, εντός 12 μηνών από την Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, να προχωρήσουν στην έκδοση της Άδειας Εγκατάστασης.

· Επιβάλλονται κυρώσεις στους Διαχειριστές από τη ΡΑΕ, σε περίπτωση καθυστερήσεων.

Θεσμικό πλαίσιο για τους σταθμούς αποθήκευσης ενέργειας

· Αναμορφώνεται η αδειοδοτική διαδικασία για την εγκατάσταση μεμονωμένων σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

· Εισάγονται προβλέψεις σχετικά με την αδειοδότηση σταθμών παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας.

Αύξηση χωρητικότητας στο ηλεκτρικό δίκτυο για την ένταξη νέων μονάδων ΑΠΕ

· Ο ΔΕΔΔΗΕ θα εξετάσει τα διαθέσιμα περιθώρια ισχύος στους υποσταθμούς του προκειμένου να απελευθερώσει χώρο τουλάχιστον 10 MW στον καθένα.  

· Τα νέα περιθώρια θα διατεθούν για αυτοπαραγωγή και ενεργειακό συμψηφισμό για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγρότες.

Πιλοτικό πλαίσιο για πλωτά φωτοβολταϊκά

· Εισάγονται ρυθμίσεις για τη νέα καινοτόμα τεχνολογία, με τις οποίες καθορίζεται το πλαίσιο ανάπτυξης των Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών.

Επανακαθορίζεται ο χρόνος ισχύος των Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.)

· Παρατείνεται με μια απλή υποβολή υπεύθυνης δήλωσης, η διάρκεια των υφιστάμενων ΑΕΠΟ μέχρι τη συμπλήρωση δεκαπενταετίας από την έκδοσή τους.

· Το ίδιο ισχύει και για τις ΑΕΠΟ που έχουν λήξει, αν δεν έχει παρέλθει δεκαπενταετία και δεν έχουν επέλθει ουσιώδεις μεταβολές των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.