Εταιρείες & Ενεργειακοί Φορείς Ζητούν να Αναγνωριστεί η Συμβολή των Ανανεώσιμων Καυσίμων στη Μάχη για το Κλίμα

Εταιρείες & Ενεργειακοί Φορείς Ζητούν να Αναγνωριστεί η Συμβολή των Ανανεώσιμων Καυσίμων στη Μάχη για το Κλίμα
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Παρ, 3 Ιουνίου 2022 - 08:05

Περισσότεροι από 100 μεγάλες εταιρείες και φορείς από τους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών ζητούν με ανοιχτή επιστολή τους προς την Ε.Ε., που απεστάλει στις 31 Μαΐου, να συμπεριλάβει στον κανονισμό για τις εκπομπές CO2 των οχημάτων, ρήτρα με την οποία θα αναγνωρίζει τα οχήματα που λειτουργούν με ανανεώσιμα καύσιμα, σε ποσοστό

μέχρι και 100%. Η τελική εφαρμογή αυτής της ρήτρας θα εξαρτάται από τον καθορισμό των συστημάτων πιστοποίησης πριν από την τελική εφαρμογή. Η πρωτοβουλία εταιρειών και φορέων κατέστη επιτακτική και αναγκαία ενόψει της συζήτησης που θα διεξαχθεί στις 7 Ιουνίου στο Ευρωκοινοβούλιο, όπου αναμένεται να κριθεί το μέλλον των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά και η πιθανή κατάργηση των πωλήσεων τους από το 2035, όπως έχει προτείνει η Κομισιόν.

Πρόκειται για μια από τις πιο κρίσιμες ψηφοφορίες στο πλαίσιο του του Πακέτου FitFor55, που αφορά στον Κανονισμό εκπομπών CO2 από τα οχήματα.

Πολιτικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι η έκβαση αυτής της ψηφοφορίας θεωρείται αμφίρροπη, και αυτό λόγω της μεγάλης διάστασης απόψεων που παρατηρείται μεταξύ των διαφορετικών πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ωστόσο, μια σημαντική μερίδα της Ευρωβουλής έχει ταχθεί υπέρ της άποψης ότι πρέπει να αναγνωρισθεί η συμβολή των ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλού άνθρακα στη μείωση των εκπομπών CO2 από τα οχήματα, μέσω της υιοθέτησης ενός εθελοντικού μηχανισμού ανταλλαγής πιστώσεων μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και των προμηθευτών καυσίμων. 

Η πρότασή τους επικεντρώνεται στην κατάργηση της χρήσης των ορυκτών καυσίμων από τις μεταφορές, το 2035, αλλά όχι και των οχημάτων, καθαυτών, γεγονός που εκτιμάται ότι θα αποβεί πολλαπλώς ωφέλιμο τόσο για την κοινωνία των πολιτών, όσο και για την οικονομία. Η υιοθέτηση ενός παρόμοιου μηχανισμού θα επέτρεπε τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά θα χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα και σε κάθε περίπτωση, όχι ορυκτά καύσιμα. Με τη συγκεκριμένη πρόταση ανοίγεται ο δρόμος για τα ανανεώσιμα καύσιμα να παίξουν το δικό  τους ρόλο στη πορεία για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επί του συνόλου των 240 εκατ. οχημάτων που κυκλοφορούν ήδη στους  δρόμους των χωρών της Γηραιάς ηπείρου.

Την επιστολή υπογράφουν, μεταξύ άλλων, σημαντικοί ευρωπαϊκοί Σύνδεσμοι, όπως CLEPA, FuelsEurope, eFuel Alliance, EBB, ECFD, UPEI, αλλά και ο ελληνικός Σύνδεσμος Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ), εταιρείες διύλισης, όπως τα ΕΛΠΕ, η Repsol, η ENI, η Neste και η MOL, από κοινού με αρκετές εταιρείες φυσικού αερίου, βιοκαυσίμων, αλλά και εταιρειών κατασκευής οχημάτων, όπως η SiemensEnergy και η MAZDA.

Στην ανοιχτή επιστολή αναφέρεται μεταξύ άλλων πως η ευθύνη για την παράδοση αυτών των καυσίμων θα πρέπει να βαρύνει αποκλειστικά τη βιομηχανία παραγωγής καυσίμων. Η υποστήριξη της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης δεν θα πρέπει να αποτελεί δοκιμασία για το πόσο δεσμευμένοι είμαστε για την κλιματική δράση και την ανάληψη ηγετικού ρόλου προς αυτή την πορεία. Αντίθετα, θα πρέπει να αφορά στη δέσμευση να συμπεριληφθούν όλες οι τεχνολογίες που δεν περιέχουν ορυκτά και είναι κλιματικές ουδέτερες αναγνωρίζοντας έτσι τα βιογενή και τα συνθετικά καύσιμα με δέσμευση άνθρακα στους κανονισμούς CO2 των οχημάτων. Διότι η συμπερίληψη περισσότερων διαδρομών σημαίνει συμπερίληψη περισσότερων Ευρωπαίων πολιτών, περισσότερες επενδύσεις, περισσότερες θέσεις εργασίας, λιγότερες εξαρτήσεις και επίσης μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας των κλιματικών μας στόχων.

Και συνεχίζει:«Θα θέλαμε να τονίσουμε την ανάγκη για έναν τεχνολογικά ανοικτό κανονισμό σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών CO2 από τα οχήματα. Όπου η καθαρή ηλεκτρική κινητικότητα είναι η λύση που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καταναλωτών, θα πετύχει. Όπου δεν είναι (ακόμη) εφικτή, θα πρέπει να υπάρχει επιλογή. Η απασχόληση στην ΕΕ παραμένει σταθερή με έναν τεχνολογικά ανοικτό κανονισμό, ενώ παράλληλα παρέχονται προσιτές και χαμηλού κόστους λύσεις για τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Για να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η ηλεκτρική ενέργεια και τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων πρέπει να είναι ανανεώσιμα. Ως εκ τούτου, η εστίαση θα πρέπει να δοθεί στην απαλλαγή από τον άνθρακα της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων και όχι στην απαγόρευση ή την προώθηση μιας τεχνολογίας έναντι άλλων."

Επίσης, τονίζεται προς τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πως είναι πλέον στο χέρι τους να αποφασίσουν το αν θα πετύχουμε το στόχο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και θα παραμείνουμε ανοιχτοί σε όλες τις λύσεις, ή απλώς θα διολισθήσουμε σε νέες εξαρτήσεις όπως γτια παράδειγμα, από τα υλικά των μπαταριών.

«Η τρέχουσα τάση μιλάει για μια στενόμυαλη εστίαση σε μια αμιγώς ηλεκτρική στρατηγική για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Κατανοείτε τις συνέπειες και είστε έτοιμοι να τις εξηγήσετε στην επόμενη γενιά; Έχουμε τη λύση: εισαγωγή ενός συστήματος πίστωσης που θα περιλαμβάνει την εξοικονόμηση εκπομπών CO2 από ανανεώσιμα καύσιμα για τα νέα οχήματα. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης και όχι περιορισμένων τεχνολογικών δυνατοτήτων: τα eFuels είναι κλιματικά ουδέτερα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν απευθείας σε συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης - εκτός από τα ηλεκτρικά οχήματα. Τα eFuels ΕΧΟΥΝ νόημα για τα αυτοκίνητα - γι' αυτό το λόγο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να υιοθετήσει μια διεπιστημονική, πιο αποτελεσματική προσέγγιση για την κλιματική αλλαγή, εισάγοντας ένα σύστημα πίστωσης. Υποστηρίξτε μας για να μεταφέρουμε αυτό το σημαντικό μήνυμα στις Βρυξέλλες!», αναφέρεται στην έκκληση.

Τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά και βαρέα οχήματα είναι ένα μέσο για να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών. Οι συντάκτες της επιστολής τονίζουν πως ένας ισορροπημένος συνδυασμός αυστηρών αλλά εφικτών προτύπων εκπομπών CO2 και ίσων όρων ανταγωνισμού για όλες τις τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών, θα έχει τον θετικότερο αντίκτυπο στο κλίμα. Για να προσδιοριστεί η πραγματική συμβολή μιας τεχνολογίας στην προστασία του κλίματος, το αποτύπωμα άνθρακα ενός οχήματος πρέπει ιδανικά να αξιολογείται με βάση ολόκληρο τον κύκλο ζωής του. Η συμπερίληψη των ανανεώσιμων καυσίμων στα πρότυπα εκπομπών CO2 αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς μια πιο ολιστική και ολοκληρωμένη προσέγγιση του κλίματος στις μεταφορές.

Προκειμένου δε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί, ιδιαίτερα υπό το πρίσμα του σχεδίου της Επιτροπής να αυξήσει τα όρια των μειώσεων εκπομπών CO2 σε 55% για το έτος 2030 και  στο 100% για το 2035, είναι επιτακτικό να επιτραπεί σε ένα ευρύ φάσμα τεχνολογιών να συμβάλουν στον καθορισμό αυτών των προτύπων εκπομπών CO2 και να εξεταστεί το αποτύπωμα άνθρακα σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Εάν τα ανανεώσιμα καύσιμα δεν ληφθούν υπόψη στα πρότυπα εκπομπών CO2, τότε η μόνη επιλογή για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους καταναλωτές θα είναι η ηλεκτροκίνηση. Αυτό, κατά την εκτίμηση των συντακτών της επιστολής, θα ήταν μια επικίνδυνη στρατηγική για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ε.Ε. και μια μονόπλευρη πολιτική για την ικανοποίηση των αναγκών των πελατών.

Η συνεκτίμηση των eFuels είναι δυνατή μόνο με την εισαγωγή ενός πιστωτικού συστήματος που θα προσμετρά την εξοικονόμηση εκπομπών CO2 από ανανεώσιμα καύσιμα στους στόχους της ΕΕ για τον στόλο των νέων οχημάτων, το οποίο θα συμπλήρωνε τις προσπάθειες ηλεκτροκίνησης (τεχνολογικό μείγμα). Το σύστημα πίστωσης έχει αναπτυχθεί για λογαριασμό του γερμανικού ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας (BMWi).

Το σύστημα πίστωσης θα προσφέρει περισσότερες κλιματικά ουδέτερες επιλογές για τους πελάτες, όπως υβριδικά οχήματα, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη μείωση του CO2 σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά οχήματα μόνο, ενώ αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς μια ολιστική αξιολόγηση του κύκλου ζωής των οχημάτων, και  δεν μπορεί να υπονομεύσει την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα των υφιστάμενων διατάξεων επειδή είναι εθελοντική. Παράλληλα, εξετάζει μόνο πρόσθετες ποσότητες ανανεώσιμων καυσίμων, διατηρεί τις ευθύνες, τους περιορισμούς και τα κριτήρια βιωσιμότητας της βιομηχανίας καυσίμων, βασίζεται σε καθιερωμένες διαδικασίες και θεσμούς για την επαλήθευση των ποσοτήτων καυσίμων και τέλος, προσφέρει περισσότερες λύσεις και ένα δίχτυ ασφαλείας για την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και για το κλίμα.

Διαβάστε όλη την επιστολή (στα αγγλικά) εδώ