Έλληνες Εφοπλιστές Κατά Ευρωπαϊκού Εμπάργκο- Θα Συνεχίσουν να Μεταφέρουν Ρωσικό Πετρέλαιο    

Έλληνες Εφοπλιστές Κατά Ευρωπαϊκού Εμπάργκο- Θα Συνεχίσουν να Μεταφέρουν Ρωσικό Πετρέλαιο
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 9 Μαΐου 2022 - 16:20

Σε μια θετική εξέλιξη για την ελληνική εμπορική ναυτιλία της οποίας τα συμφέροντα απειλήθηκαν προς στιγμήν, όταν η Κομισιόν πρότεινε να επιβληθεί απαγόρευση σε δεξαμενόπλοια με σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, τελευταίες πληροφορίες θέλουν τις Βρυξέλλες να εγκαταλείπουν αυτό το σχέδιο, μετά και τις παρασκηνιακές ενέργειες της ελληνικής διπλωματίας. Όπως αναφέρουν πληροφορίες που διακινεί το Bloomberg, η Ε.Ε. θα αποσύρει την προτεινόμενη απαγόρευση για τα ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια, αν και θα διατηρήσει ένα μηχανισμό για την απαγόρευση της αντασφάλισης αυτών των φορτίων. 

Εάν επικρατήσει αυτό το σενάριο είναι βέβαιο ότι θα έχει επίπτωση στις ναυτιλιακές εταιρείες καθώς θα τις αποτρέπει να συναλλάσσονται με τους Ρώσους στο πεδίο της μταφοράς του πετρελαίου τους. Οι ναυτιλιακές εταιρείες καλύπτουν τα πλοία τους έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων, μέσω συλλογικών συμβολαίων αντασφάλισης που προσφέρουν 80 εταιρείες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των 20 κορυφαίων στον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να αγνοήσουν τη νομοθεσία της ΕΕ.

Επίσης, η Die Welt σημειώνει σε δημοσίευμά της ότι δεξαμενόπλοια με ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζουν να καταπλέουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια, παρά τους περιορισμούς που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένως και τονίζει πως αυτό οφείλεται σε ενέργειες Ελλήνων εφοπλιστών.

«Ενώ πολλοί Ευρωπαίοι και Αμερικανοί έμποροι, εταιρείες πετρελαίου και ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει κάθε επαφή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία», αναφέρει το άρθρο.

Πολλά δεξαμενόπλοια καταπλέουν σε λιμάνια της Κίνας, της Ινδίας και της Νότιας Κορέας, ενώ οι ναύλοι έχουν τριπλασιαστεί υποστηρίζει η γερμανική εφημερίδα.

Σύμφωνα με την Die Welt, τον Απρίλιο, συνολικά 190 δεξαμενόπλοια απέπλευσαν από ρωσικά λιμάνια, εκ των νοποίων τα 76 υπό ελληνική σημαία, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει τριπλασιάσει τις ποσότητες ρωσικού πετρελαίου που μταφέρουν πλοιά της, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διλαστημα πέρυσι.

Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες εφοπλιστές που αναφέρονται στο άρθρο και οι ποσότητες ρωσικού πετρελαίου (σε χιλιάδες τόνους) που έχουν μεταφέρει είναι οι:

Οικονόμου Group of Companies (TMS Tankers) 1.876,371, 

Ανδρέας Μαρτίνος (Minerva Maritime) 1.741,512,

Sovcomflot 1.699,058,

Κωνσταντίνος Μαρτίνος (Thenamaris Shipping) 764, 00 

Διαμαντης Διαμαντίδης 472.424,

Δημήτρης Προκοπίου (Centrofin) 472.424,

Θανάσης Μαρτίνος (Eastern Mediterranean) 435.353,

Tsakos Group 313.308.

Επίσης, ανάμεσα στα δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία ανήκουν και τα NISSOS CHRISTIANA και NISSOS ANTIMILOS, που απέπλευσαν από το λιμάνι του Νοβοροσίσκ μεταφέροντας ρωσικά ορυκτά καύσιμα προς άγνωστο προορισμό. Τα εν λόγω δεξαμενόπλοια είναι συμφερόντων οικογένειας Αλαφούζου.

Η Ελλάδα που αποτελεί ναυτιλιακή υπερδύναμη πίεσε έντονα ώστε να αφαιρεθεί η διάταξη από το έκτο πακέτο κυρώσεων της Ε.Ε., κατά της Ρωσίας, προβάλλοντας ως αιτιολογία το γεγονός ότι δεν υπάρχει συμφωνία μεταξύ των χωρών-μελών του G-7.

Με αυτό τον τρόπο, υποστηρίζει το άρθρο της γερμανικής εφημερίδας,  χάνεται μια ευκαιρία να πιεστεί περαιτέρω η Μόσχα ώστε να διακόψει τον πόλεμο που διεξάγει στην Ουκρανία, αφού θα αποστερηθεί πολύτιμα έσοδα για τη συνέχιση της εκστρατείας της.

Φυσικά, η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα που αντέδρασε στα σχέδια της Ε.Ε. Μάλτα και Κύπρος ανησυχούν μαζί με την Αθήνα για τον κίνδυνο να απωλέσουν τα προσοδοφόρα συμβόλαια μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες και αντιτείνουν ότι εάν απαγορευτεί σε δεξαμενόπλοια με σημαία Ε.Ε. να διευκολύνουν τις ρωσικές εξαγωγές, πλοία πλοία με σημαία άλλων κρατών θα τα αντικαθιστούσαν!

Πρόκειται για ένα ακόμη κεφάλαιο στην κακοφωνία που επικρατεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς για άλλη μια φορά παραμερίζεται η περιβόητη «συνοχή» της και προτάσσονται τα εθνικά συμφέροντα των χωρών-μελών που αυτή τη φορά ανησυχούν για τις συνέπειες ενός καθολικού εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικής ενέργειας για τις οικονομίες τους.