ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας: Ενιαία Στάση ΥΠΕΝ & ΡΑΕ Έναντι του ΔΕΣΦΑ- Αναμονή για τους Όρους Εκτέλεσης του Έργου    

ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας: Ενιαία Στάση ΥΠΕΝ & ΡΑΕ  Έναντι του ΔΕΣΦΑ- Αναμονή για τους Όρους Εκτέλεσης του Έργου
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 17 Φεβρουαρίου 2022 - 08:05

Όπως είναι γνωστό, το θέμα της κατασκευής συμπληρωματικού (δεύτερου) αγωγού για την εξυπηρέτηση της επένδυσης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου, στην Νότια Καβάλα έχει κλείσει. Δεν θα προχωρήσει κανένα από τα  σχέδια του ΔΕΣΦΑ, ούτε σε ό,τι αφορά στο μεγάλο αγωγό, ούτε στον μικρό. Όπως έχει αποφασίσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας από τα τέλη Ιανουαρίου, η λειτουργία της ΥΑΦΑ Καβάλας θα υποστηριχθεί από τους Συμπιεστές στην Νέα Μεσημβρία, τα Φάρσαλα και πιθανώς τους Κήπους Έβρου.

Η υπόθεση είχε εκτραχυνθεί ανεξήγητα και μονομερώς μετά τα όσα περί «αποικιοκρατίας» καταμαρτύρησε ο Πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας, στη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, η οποία πίεζε για την προώθηση της αναγκαιότητας κατασκευής ενός δεύτερου αγωγού τον οποίο είχε συμπεριλάβει στη μελέτη κόστους- οφέλους του εν λόγω έργου.

Γνωστό είναι επίσης, πως ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί πως δίχως τα συμπληρωματικά έργα, η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας δεν θα μπορεί να αξιοποιηθεί επειδή η χωρητικότητα του συστήματος δεν θα επιτρέπει την άντληση και τη μεταφορά του αερίου που θα αποθηκεύεται σε αυτή. Όπως εκτιμούν στον Διαχειριστή, ο δεύτερος αγωγός κρίνεται απαραίτητος και όοσν αφορά στην ανταπόκριση του συστήματος στην αυξημένη ζήτηση για ηλεκτροπαραγωγή αλλά τη ζήτηση από τις γειτονικές χώρες της ΝΑ Ευρώπης, καθώς η χώρα μας, χάρη και στις νέες υποδομές και διασυνδετήριους αγωγούς μπορεί να μετατραπεί σε σημαντικό κόμβο αερίου στην ευρύτερη περιοχή.

Τις τελευταίες ημέρες δημοσιογραφικές πληροφορίες έφεραν ΥΠΕΝ και ΡΑΕ να συμπλέουν στην ακολουθητέα πολιτική στο θέμα, τουτέστιν στο πάγωμα εκτέλεσης των  συμπληρωματικών έργων που πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ, με το Υπουργείο να αφήνει να εννοηθεί ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΡΑΕ, υπάρχει δυνατότητα υλοποίησης της επένδυσης.

Κλειδί για την υπόθεση είναι η βούληση της ΡΑΕ να εκδώσει τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ και πιο συγκεκριμένα, να προχωρήσει στη σύνταξη του γενικού θεσμικού πλαισίου και στη συνέχεια στον καθορισμό των καίριων παραμέτρων, όπως ο επιμερισμός των εσόδων και ουσιαστικά σε τί ποσοστό επί της χωρητικότητας της αποθήκης θα είναι αυτά ρυθμιζόμενα. Για το λόγο αυτό υπάρχει η πολυερής αυτή καθυστέρηση, διότι εάν δεν απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα, δεν μπορούν να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές.

Ωστόσο, νεότερες πληροφορίες θέλουν τη διοίκηση της ΡΑΕ να θέτει σε Δημόσια Διαβούλευση το σχέδιο που εκπόνησε για τον κανονισμό τιμολόγησης, αλλά και τον επιμερισμό του κόστους του έργου. Το σχέδιο προβλέπει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κάλυψη του 50% του κόστους μέσω «κοινωνικοποίησης», δηλαδή πόρους που θα αντληθούν μέσω των τελών χρήσης δικτύου που καταβάλουν οι καταναλωτές, και το υπόλοιπο, από κοινοτικές ή άλλου είδους επιδοτήσεις, καθώς και ένα τμήμα  που θα καλύψει ο ανάδοχος που θα προκύψει από το διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με πληροφορίες που ήρθαν σε γνώση του energia.gr, ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί πως δεν έχουν υπάρξει ακόμη εκείνες οι εξελίξεις που θα του επέτρεπε να πάρει άμεση θέση για τα τεκταινόμενα. Επί του παρόντος αυτό που είναι κοινό κτήμα όλων είναι ότι το έργο προχωρά κανονικά, και ότι το ζήτημα με το τί θα συμβεί με τα συνοδά έργα μετατίθεται σε μεταγενέστερο χρόνο, καθώς δεν έχει υπάρξει ακόμη καμία επίσημη απόφαση επ’ αυτού.

Επίσης, κατά τις ίδιες πηγές, δεν έχει διευκρινιστεί το ποια θα είναι ακριβώς τα έργα που θα υπαχθούν στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ και ποια όχι, όπως και από το πού θα προέλθει η χρηματοδότηση, εάν, δηλαδή, θα εκταμιευτούν και εθνικοί πόροι.

Όπως μεταφέρθηκε στο portal, η διοίκηση του Διαχειριστή είναι, σε κάθε περίπτωση, ικανοποιημένη επειδή προχωρά κανονικά το θέμα του διαγωνισμού, κάτι που θεωρεί ως θετική εξέλιξη, ενώ αναμένει να δει υπό ποιούς όρους θα πραγματοποιηθεί το έργο.

«Το καλό της υπόθεσης είναι ότι συζητούν αυτοί που πρέπει να συζητούν και φαίνεται να προχωρά το έργο» ήταν το σχόλιο που διατυπώθηκε.