Με τη χώρα μας να έχει για ακόμα μια μέρα (3/2) την υψηλότερη τιμή στη χονδρεμπορική αγορά ρεύματος, 221,79 ευρώ/ανά μεγαβατώρα το ερώτημα είναι με ποιον τρόπο μπορούν τα νοικοκυριά να αντέξουν τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης. Οι λογαριασμοί ρεύματος που έχουν φτάσει ήδη σε πολλά σπίτια αποτυπώνουν το μέγεθος του προβλήματος. «Δεχόμαστε δεκάδες καταγγελίες από πολίτες για αυξημένους λογαριασμούς ρεύματος της τάξεως του 30-170% τονίζει στο Energia.gr η αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ κα Παναγιώτα Καλαποθαράκου. «Μετά την επεξεργασία των λογαριασμών στο ανταγωνιστικό κομμάτι συμπεραίνουμε πως είναι εξόφθαλμα παραπλανητική για τον καταναλωτή η εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής, 

που έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η χρέωση της κιλοβατώρας, καθώς πολλές φορές είναι σε άσχετο σημείο του λογαριασμού, ως συμπληρωματική χρέωση και δεν επωφελείται ο καταναλωτής από τη συμβατική συμφωνία  που έχει κάνει με τον εκάστοτε προμηθευτή για μείωση της κιλοβατώρας για παράδειγμα 45%, άρα είναι μια αθέμιτη πρακτική». Η κα Καλαποθαράκου τονίζει πως η ρήτρα αναπροσαρμογής συνηθίζεται να μην συνυπολογίζεται στη τιμή της κιλοβατώρας και εν συνεχεία πάνω σε αυτή την τιμή να γίνεται η έκπτωση συνέπειας του εκάστοτε προμηθευτή. «Έχουμε ζητήσει από τη ΡΑΕ η ρήτρα αναπροσαρμογής να φαίνεται στον λογαριασμό καταναλωτή» τονίζει η αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ. Επιπλέον, επισημαίνει πως είμαστε η μόνη χώρα που έχουμε τόσο σύνθετους λογαριασμούς και τόσους έμμεσους φόρους και επιβαρύνσεις. Αξίζει να σημειωθεί πως από τον περασμένο Δεκέμβριο η ΡΑΕ είχε ανακοινώσει ένα πολυσέλιδο κείμενο αναφορικά με την τυποποίηση των λογαριασμών, με την ΕΚΠΟΙΖΩ από την πλευρά της να επισημαίνει πως χρειάζονται αποφασιστικές δράσεις, στο πλαίσιο της προστασίας των καταναλωτών.

Παράλληλα, ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί τους καταναλωτές έχει να κάνει με τις τηλεφωνικές-εισπρακτικές εταιρίες που τους τηλεφωνούν για λογαριασμό ενός προμηθευτή. Σύμφωνα με καταγγελίες καταναλωτών υπάλληλοι των εν λόγω εταιρειών φτάνουν στο σημείο να μιλούν με άσχημο τρόπο, με σκοπό να τους εκφοβίσουν.  «Για να είναι νόμιμη η γνωστοποίηση των προσωπικών δεδομένων ενός καταναλωτή σε κάποια εισπρακτική εταιρία πρέπει να τον έχουν ενημερώσει. Η επιχείρηση πρέπει να ενημερώσει τον καταναλωτή ότι έχει μεταβιβάσει σε συγκεκριμένη εταιρία την ενημέρωση για την είσπραξη της οφειλής. Είναι ανεπίτρεπτο να τους τηλεφωνούν, εφόσον είναι σε διαδικασία διακανονισμού» τονίζει η κα Καλαποθαράκου.  

Με φόντο τις επισημάνσεις της αντιπροέδρου της ΕΚΠΟΙΖΩ έχει ενδιαφέρον να δούμε τις δράσεις που θα αναλάβει το ΥΠΕΝ για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης. Πριν ένα μήνα ανακοίνωσε τον πενταψήφιο αριθμό ενεργειακής αλληλεγγύης 15902 για τη στήριξη ευάλωτων νοικοκυριών από τις μεγάλες ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας. Στη γραμμή αυτή μπορούν να απευθύνονται πολίτες που αδυνατούν να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς ρεύματος και θέλουν να υποβάλλουν αίτημα επανασύνδεσης της παροχής τους. Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες το ΥΠΕΝ θα ανακοινώσει νέο πακέτο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων την άλλη βδομάδα, το οποίο όμως θα είναι μικρότερο σε σχέση με εκείνο που ανακοινώθηκε για τον μήνα Ιανουάριο.