Εντός του Φθινοπώρου εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος ο ελληνικός κλιματικός νόμος ο οποίος θα κουμπώνει με τη νέα ευρωπαϊκή δέσμη μέτρων “fit for 55” και, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κινείται σε δύο κατευθύνσεις: στον περιορισμό κατά 55% των εκπομπών αερίων εντός δεκαετίας και στην επιβολή τομεακού προϋπολογισμού άνθρακα ανά παραγωγικό κλάδο, δηλαδή ακριβή προσδιορισμό των εκπομπών ξεχωριστά για τις μεταφορές, τον κτιριακό τομέα

τη βιομηχανία κλπ. Το σχέδιο νόμου αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση νωρίς το φθινόπωρο, με χρονικό ορίζοντα

ψήφισής του από την Ολομέλεια της Βουλής πριν ξεκινήσουν οι συνομιλίες στην παγκόσμια συνδιάσκεψη για το κλίμα του ΟΗΕ (COP26) στη Γλασκόβη τον Νοέμβριο. 

Μάλιστα, τα βασικά του σημεία έχουν «κλειδώσει», αν και παραμένουν ανοιχτές εκκρεμότητες, οι οποίες αναμένεται να κλείσουν προς τις αρχές Σεπτεμβρίου οπότε έχει προγραμματιστεί και η επόμενη συνεδρίαση των μελών της Επιστημονικής Επιτροπής  για την Κλιματική Αλλαγή στην Ελλάδα.  Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Αραβώσης προσφάτως σε ειδική εκδήλωση για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, την οποία διοργάνωσε η Βρετανική Πρεσβεία στην Αθήνα σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, έχουν κλειδώσει δύο βασικά σημεία.   

Το πρώτο αφορά στον περιορισμό κατά 55% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030. Σήμερα, σε σύγκριση με το έτος βάσης (1990) οι εκπομπές έχουν μειωθεί κατά 22%, πολύ μακριά ακόμη και από τον προηγούμενο  στόχο που είχε τεθεί το 2018 και αφορά στον περιορισμό τους κατά 40%.

Όσο για το δεύτερο βήμα, αφορά στην επιβολή τομεακού προϋπολογισμού άνθρακα ανά παραγωγικό κλάδο, δηλαδή ακριβή προσδιορισμό των εκπομπών ξεχωριστά  για κάθε τομέα, π.χ. για τις μεταφορές, τον κτιριακό τομέα, τη βιομηχανία κλπ. Στόχος, όπως υπογράμμισε ο κ. Αραβώσης, είναι να αναγνωριστούν οι προοπτικές που έχει κάθε κλάδος ξεχωριστά για να συμβάλλει στον συνολικό κλιματικό στόχο. Ο τομεακός προϋπολογισμός άνθρακα θα τίθεται, όπως είπε ο Γενικός Γραμματέας, με ορίζοντα πενταετίας.

Επίσης, ο κ. Αραβώσης, όπως και ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, καθηγητής Κώστας Συνολάκης αναφέρθηκαν στην ανάγκη επιβολής και ενός ακόμη ενδιάμεσου στόχου έως το 2050. Ωστόσο, όπως επεσήμαναν, τα μέλη της Επιτροπής δεν έχουν καταλήξει εάν στο σχέδιο νόμου θα τεθεί ένας συγκεκριμένος ποσοτικός στόχος για το 2040  (πχ. 80%) ή αν θα προσδιοριστεί μόνο η διαδικασία θέσπισής του ποσοτικού στόχου του 2040 και ο τελικός προσδιορισμός αυτού θα γίνει το 2024 ή το 2025 μετά τον πρώτο παγκόσμιο απολογισμό (global stocktake) κατά τα πρότυπα του ευρωπαϊκού κλιματικού νόμου.

Σύμφωνα με τον κ. Αραβώση, υπάρχει η πολιτική βούληση για πρασίνισμα της οικονομίας. «Θα έχουμε σύντομα έναν κλιματικό νόμο με όλα τα εργαλεία και τις διεξόδους ώστε να φτάσουμε τους ευρωπαϊκούς στόχους για κλιματική ουδετερότητα έως το  2050. Έχουμε τη φιλοδοξία, αλλά και τα οικονομικά εργαλεία για τη μετάβαση», υποστήριξε ο ίδιος.

Όπως επεσήμανε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου  Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η αρμόδια Επιτροπή εξετάζει τους κλιματικούς νόμους των υπολοίπων κρατών μελών, αλλά και τις προτάσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως το WWF. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κλιματικός νόμος, μαζί με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που αυτές τις ημέρες αναθεωρείται  και με τον νόμο για την κυκλική οικονομία θα αποτελέσουν τα τρία «εργαλεία» για τη στροφή της ελληνικής οικονομίας προς την κλιματική ουδετερότητα.