Μετά τους Έλληνες εφοπλιστές, και οι Κύπριοι εκφράζουν την ανησυχία τους για την αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων κατά της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55» και τον αντίκτυπό τους στην ευρωπαϊκή ναυτιλία. Σε ανακοίνωσή του το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο (ΚΝΕ) τονίζει ότι η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο EU ETS και οι προτάσεις FuelEU Maritime, ενώ αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε καθαρότερα καύσιμα, δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών

Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την πρώτη στιγμή που δόθηκαν στη δημοσιότητα οι προτάσεις της Ε.Ε. για το κλίμα εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για την αποτελεσματικότητα των μέτρων και τόνισε ειδικότερα ότι «το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (μμε) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».

Η θέση του ΚΝΕ

«Πλέοντας» στην ίδια ρότα, το ΚΝΕ τονίζει ότι τα πολύπλοκα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας καθιστούν το EU ETS με κυμαινόμενη τιμή άνθρακα, ένα σύστημα που θα επηρεάσει αρνητικά τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επιπλέον, το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι τα παραγόμενα έσοδα θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Είναι σημαντικό τα έσοδα από το ETS να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς αναγνωρίζεται από όλους ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.

Στη συνέχεια το Επιμελητήριο αναδεικνύει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων τη εφοδιαστική αλυσίδα για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία. Όπως σημειώνει, πρέπει να αναγνωριστεί ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν πρέπει να πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των εφοπλιστών, αλλά θα πρέπει να είναι μια συλλογική προσπάθεια όλων των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού των θαλάσσιων μεταφορών, όπως είναι οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου, οι προμηθευτές καυσίμων, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι πλοιοκτήτες και τα λιμάνια. Από την άποψη αυτή, το Επιμελητήριο χαιρετίζει την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού διαχειριστή στην πρόταση για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.

Πάντως, το ΚΝΕ αναγνωρίζει πλήρως την ανάγκη για άμεση δράση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Ωστόσο, όπως τονίζει, οι προτάσεις σχετικά με τη ναυτιλία που εκδόθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα, στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55» για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, μπορεί να αποδειχθούν αναποτελεσματικές και ταυτόχρονα να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες και να υπονομεύσουν τις παγκόσμιες προσπάθειες για την ικανοποίηση των απαιτούμενων περιβαλλοντικών στόχων. Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει το ΚΝΕ, η απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια και όχι μια περιφερειακή πρόκληση και ως περιφερειακό μέτρο που βασίζεται στην αγορά, το EU ETS θα υπονομεύσει σοβαρά τις τρέχουσες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την απαλλαγή του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, ενώ θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα παρόμοιων μέτρων από μεγάλες οικονομίες εκτός της Ε.Ε., αποδυναμώνοντας έτσι τις δυνατότητες για μια παγκόσμια λύση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ο κανονισμός FuelEU

Τέλος, αναφερόμενο στον κανονισμό FuelEU, που στοχεύει στην προώθηση καθαρότερων καυσίμων στην αγορά τα οποία επί του παρόντος δεν διατίθενται στο εμπόριο, το ΚΝΕ σημειώνει ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει με άλλους τρόπους μεταφοράς, στοχεύει άδικα στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, που δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα συγκεκριμένων καυσίμων.

Επιπλέον, η πρόταση FuelEu εισάγει μια δεύτερη διοικητική επιβάρυνση επιπλέον του συστήματος MRV, δηλαδή οι ναυτιλιακές εταιρείες θα υποβληθούν σε ένα εντελώς νέο ξεχωριστό σύστημα αναφοράς και επαλήθευσης της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται επί του πλοίου. Αυτό σε συνδυασμό με κυρώσεις για τις εταιρείες που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους όχι λόγω δικής τους υπαιτιότητας, αλλά λόγω της μη διαθεσιμότητας συγκεκριμένων καυσίμων, θα επιβαρύνουν περαιτέρω και άδικα τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")