Όταν το Μαύρο Βάφεται "Πράσινο"- Οι Μεγάλοι του Πετρελαίου Παίζουν Κρυφτό με την Αλήθεια

Όταν το Μαύρο Βάφεται Πράσινο- Οι Μεγάλοι του Πετρελαίου Παίζουν Κρυφτό με την Αλήθεια
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 29 Μαρτίου 2021 - 11:40

Ενώ συνεχίζεται από το πρωί η τάση διόρθωσης των τιμών του πετρελαίου στα χρηματιστήρια εμπορευμάτων ύστερα από το ράλι που κατέγραψαν για πρώτη φορά μετά την εμφάνιση της πανδημίας του Covid-19, οι εταιρείες του κλάδου μοιάζουν να προκαλούν την τύχη τους καθώς επιχειρούν να διαφημίζονται ως περιβαλλοντικά…  ευαίσθητες

Όπως γράφουν οι New York Times, εδώ και αρκετά χρόνια, οι πετρελαϊκοί κολοσσοί χρησιμοποιούν τη διαφήμιση για να «ξεπλένουν» την περιβαλλοντική εικόνα τους. Όπως εξηγεί το άρθρο οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι που παράγουν και εξάγουν, κατά κόρον, ορυκτά καύσιμα, ενδέχεται να έχουν υπερεκτιμήσει τη δέσμευσή τους να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες από την αλλαγή του κλίματος.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του νέου διαφημιστικού σποτ της Chevron, που απευθύνεται στα συναισθήματα των καταναλωτών που αγοράζουν καύσιμα της εταιρείας, απεικονίζοντας μια σχέση τύπου «πατέρα-γιου», με τη Chevron να φωτίζει το δρόμο τους!

Και όμως! Είναι η ίδια εταιρεία που αντιμετώπισε πρόσφατα την κοινωνική μήνη, όταν αποκαλύφθηκε ότι ήταν ένα διυλιστήριο πετρελαίου της στην Καλιφόρνια που ήταν υπεύθυνο για τη διαρροή 600 γαλλονιών μείγματος πετρελαίου και νερού στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο! Περιβαλλοντικές ομάδες κατηγορούν τη Chevron ότι παραπλανά τους καταναλωτές όταν διατείνεται ότι απομακρύνεται από τα ορυκτά καύσιμα για να υιοθετήσει πιο «πράσινες» εναλλακτικές λύσεις και έχουν ήδη προβεί σε επίσημη καταγγελία στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC).

Όπως ισχυρίζονται οργανώσεις όπως η Global Witness,η  Greenpeace USA και η Earthworks, ενώ οι τηλεθεατές χειραγωγούνται να πιστεύουν ότι η Chevron επιδιώκει πιο καθαρές ενεργειακές λύσεις, την ίδια ώρα μπορεί να αυξάνει τις απόλυτες εκπομπές της αερίων του θερμοκηπίου! Από την πλευρά της, η διοίκηση της εταιρείας ανταπαντά υποστηρίζοντας πως είναι ειλικρινής όταν αναφέρεται στην Ενεργειακή Μετάβαση. Μετά την προεκλογική δέσμευση του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζο Μπάιντεν, για προώθηση λύσεων καθαρής ενέργειας και την ακύρωση της καταασκευής του αγωγού μεταφοράς αργού πετρελαίου, Keystone XL,  ο ισχυρισμός της Chevron αποκτά μεγαλύτερη σημασία από τις καταγγελίες που βάρυναν τις προηγούμενες διοικήσεις της εταιρείας. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις διαβλέπουν μια μεγάλη ευκαιρία από όλη αυτή την υπόθεση, προκειμένου να λάβουν περισσότερη υποστήριξη από μια κυβέρνηση που παίρνει αποστάσεις από τους μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλου, την ώρα που επιχειρεί να συγκεντρώσει την προσοχή της κοινής γνώμης, με την υποστήριξη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Βέβαια, υποστηρίζει το άρθρο των NYT, δεν είναι δυνατό να αγνοηθεί η πρόσφατη ανακοίνωση της Chevron, ότι ακολουθεί μια πολιτική που κατατείνει στην επίτευξη μηδενικού αποτυπώμτος άνθρακα κατά την επόμενη δεκαετία. Η εταιρεία έχει επίσης θέσει ως στόχο, τη μείωση κατά το ένα τρίτο, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ανά βαρέλι, κατά την προσεχή επταετία.

Προκειμένου να μπορέσει να εκπληρώσει αυτούς τους στόχους, η Chevron τόνισε την ανάγκη για μεγάλες αγορές αντιστάθμισης, πολλές μεγάλες τεχνολογικές ανακαλύψεις καθώς και αλλαγές στην πολιτική, την επόμενη δεκαετία.

Σε κάθε περίπτωση όμως,  η Chevron δεν είναι η μόνη εταιρεία που κατηγορείται για «περιβαλλοντικό ξέπλυμα»,  τα τελευταία χρόνια. Τέσσερις αμερικανικές Πολιτείες, καθώς και η Περιφέρεια της Κολούμπια, έχουν κατηγορήσει πετρελαϊκές εταιρείες για ανάλογες πρακτικές, που χρησιμοποιούν «παραπλανητικούς και απατηλούς  ισχυρισμούς», χωρίς όμως να τις κατονομάσουν.

Από την πλευρά της η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου αντιμετωπίζει ανάλογου είδους καταγγελίες, ήδη από τη δεκαετία του ‘90. Συγκεκριμένα, το 1996, σε μια υπόθεση σε βάρος της Exxon, η Επιτροπή ανακοίνωσε πως ήταν «η τελευταία σε μια σειρά υποθέσεων που αμφισβητούν παραπλανητικούς διαφημιστικούς ισχυρισμούς για καύσιμα υψηλού αριθμού οκτανίων» και πως αποτελεί ζήτημα που εξακολουθεί να υφίσταται! Τον Σεπτέμβριο του 2020, ο Guardian επικέντρωσε την προσοχή του σε πέντε εταιρείες των οποίων οι διαφημίσεις αποσύρθηκαν ακριβώς επειδή κρίθηκαν ότι συνιστούν κλασσική περίπτωση «περιβαλλοντικού ξεπλύματος». Επρόκειτο για τις Ryanair, BMW, Fischer Future Heat, Ancol Pet Products και Shell!

Εν κατακλείδι, όσο μεγαλύτερη δημοσιότητα θα δίνεται σε αυτές τις υποθέσεις τόσο περισσότερα και τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει η βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ιδίως αυτή την περίοδο κατά την οποία οι πετρελαϊκοί όμιλοι  πασχίζουν να ορθοποδήσουν μετά τη «βουτιά» των τιμών που επέφερε η κατάρρευση της ζήτησης το περασμένο έτος, είναι ζωτικής σημασίας για τους ίδιους, να δημοσιοποιούν τους στόχους τους για υιοθέτηση πιο καθαρών ενεργειακών στόχων, δίχως να υπερεκτιμούν τις θέσεις τους. Μολονότι τα ορυκτά καύσιμα θεωρούνται αναποφεύκτως  απαραίτητα για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του πλανήτη,  τις επόμενες δεκαετίες, εν τούτοις, η βιομηχανία θα πρέπει να είναι προσεκτική έναντι των ρυθμιστικών αρχών και να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις των κυβερνήσεων για πιο «πράσινη» παραγωγή πετρελαίου.