Οι δυσκολίες που έχει επιφέρει η πανδημία, αλλά και διαφορές νομικές εκκρεμότητες, κινδυνεύουν να φέρουν νέες καθυστερήσεις στις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Καταρχάς, όσον αφορά  στη ΔΕΠΑ Εμπορίας ήδη διερευνάται εάν πρέπει να δοθεί παράταση στην προθεσμία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών πέραν του Μαρτίου που έχει προγραμματιστεί.  Εκτός από τις δυσχέρειες που επιφέρει η COVID-19 όσον αφορά στις μετακινήσεις – κυρίως για τους ξένους «παίκτες» που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς - και στην πρόσβαση των επενδυτών στο Data Room,  ειδικά για τη  ΔΕΠΑ Εμπορίας, παραμένει το εκκρεμές ζήτημα της δικαστικής απόφασης που αφορά έναν βιομηχανικό πελάτη της ΔΕΠΑ, τα  ELFE. 

 

Στη λιπασματοβιομηχανία είχε επιδικαστεί αποζημίωση η οποία σχετίζεται με τους όρουςτης σύμβασης προμήθειας και τον τρόπο τιμολόγησης που υπολογιζόταν βάσει των τιμών πετρελαίου και όχι των τιμών στη spot αγορά του φυσικού αερίου. 

Η ΔΕΠΑ έχει προσβάλει την απόφαση στο Εφετείο και η υπόθεση έχει πάρει δικάσιμο για τα τέλη του ερχόμενου Σεπτέμβρη, με την κυβέρνηση να πρέπει να κρατήσει τους «παίκτες» που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον …ζεστούς, προκειμένου να παραμείνουν στον   διαγωνισμό.  Μια δυσμενής δικαστική απόφαση θα αποτελέσει δεδικασμένο και για άλλους πελάτες της ΔΕΠΑ, οι οποίοι μπορεί να αναζητήσουν ανάλογες αποζημιώσεις στο μέλλον.

Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας _ Motor Oil σε σύμπραξη με τη ΔΕΗ, τα Ελληνικά Πετρέλαια με την Edison, οι όμιλοι «Μυτιληναίος», ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Κοπελούζου _ καθώς και δύο διεθνείς εταιρείες, η Shell και η MET Group, που επίσης έχουν προκριθεί στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.

Όσο για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, ο δρόμος της αποκρατικοποίησης είναι πιο ανοιχτός. Τον περασμένο Οκτώβριο οι επενδυτές απέκτησαν επενδυτική ορατότητα για τα έσοδα της εταιρείας καθώς η ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) απεφάνθη για τις ταρίφες της περιόδου 2019 – 2022 ενώ εγκρίθηκε και το αναπτυξιακό πλάνο για το διάστημα 2020 – 2024. Ωστόσο, η πανδημία θέτει τροχοπέδη, ή στην καλύτερη περίπτωση καθυστερεί τις επενδυτικές κινήσεις των μεγάλων funds, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις όσο δεν τελειώνει η υγειονομική κρίση και οι συνέπειές της στην οικονομία. Για την ΔΕΠΑ Υποδομών έχουν ενδιαφερθεί η  αυστραλιανή First State Investments, το αμερικανικό fund KKR, η ιταλική Ιtalgas, η τσεχική EPH, το αυστραλιανό fund Macquarie και το κινεζικό private equity fund Sino CEEF.

Σχετικά με τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του πεδίου της Νότιας Καβάλας προκειμένου να δημιουργηθεί μια υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου, η φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος ολοκληρώθηκε στα τέλη Οκτωβρίου. Είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τρία σχήματα _ η κινεζική κοινοπραξία CMEC / MAISON GROUP, η Energean Oil & Gas (διαθέτει επιστολή πρόθεσης συμμετοχής στην επόμενη φάση της αιγυπτιακής East Gas)  και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από κοινού με τον ΔΕΣΦΑ.   Ωστόσο, η short list με τους επενδυτές που θα περάσουν στην επόμενη φάση αναμένεται στην καλύτερη περίπτωση στα μέσα Μαρτίου από το ΤΑΙΠΕΔ.  Άλλωστε για να προχωρήσει ο διαγωνισμός αναμένεται έκδοση απόφασης από τη ΡΑΕ, η οποία θα προσδιορίζει το πλαίσιο αποζημίωσης για το έργο. Δεν είναι τυχαίο ότι, στελέχη της κυβέρνησης τοποθετούν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την ανάδειξη αναδόχου, το ερχόμενο Φθινόπωρο.

Οσο για τα Ελληνικά Πετρέλαια,  όπως επισημαίνεται στο ενεργειακό κεφάλαιο της 9ης έκθεσης μετα-μνημονιακής εποπτείας η οποία δόθηκε την περασμένη εβδομάδα στη δημοσιότητα, η πώληση του μεριδίου του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ καθυστερεί λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία, καθώς το περιβάλλον της αγοράς είναι αρνητικό.