Eλλάδα-Βουλγαρία Συνεργάζονται για να Μειώσουν την Εξάρτησή τους από το Ρωσικό Φ. Αέριο

Eλλάδα-Βουλγαρία Συνεργάζονται για να Μειώσουν την Εξάρτησή τους από το Ρωσικό Φ. Αέριο
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 3 Φεβρουαρίου 2021 - 16:55

Με σκοπό να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο, Ελλάδα και Βουλγαρία προχώρησαν αυτές τις ημέρες στην ανάπτυξη τριών έργων φυσικού αερίου. Η ελληνική Βουλή επικύρωσε στις 26 Ιανουαρίου τη συμφωνία συνεργασίας για το διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), καθώς και τη συμφωνία για την επικείμενη ίδρυση του EastMed Gas Forum (EMGF), ενώ δύο ημέρες αργότερα

η κρατική εταιρεία φυσικού αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz, ολοκλήρωνε τη συμφωνία εξαγοράς μεριδίου 20% της ελληνικής Gastrade, η οποία υλοποιεί τη μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG της Αλεξανδρούπολης (FSRU). Η ΔΕΠΑ και η εταιρεία GasLog κατέχουν, επίσης, μερίδιο 20% στην ίδια μονάδα LNG της Αλεξανδρούπολης,  η οποία αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί το 2023. «Η δέσμευση της Βουλγαρίας να αποκτήσει μερίδιο 20% στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου Αλεξανδρούπολης αποτελεί εξαιρετική είδηση,  δήλωσε στο New Europe, ο κ. Charles Ellinas, συνεργάτης του Global Energy Center, Atlantic Council. Ο τερματικός σταθμός LNG που εκτιμάται ότι θα διαθέτει ετήσια χωρητικότητα περίπου 5,5 δισεκ. κυβικών μέτρων, θα παρέχει φυσικό αέριο στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, μέσω του αγωγού IGB.

«Οι συνέργειες αλλά και ο συνδυασμός των δύο έργων ενισχύει το στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή, αλλά διασφαλίζει επίσης την ποικιλομορφία και την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο και για τις δύο χώρες, διανοίγοντας μια νέα διαδρομή εφοδιασμού, εκτός από τον υφιστάμενο ρωσικό αγωγό φυσικού αερίου», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ellinas.

Ο IGB που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους που διανύουμε, σύμφωνα με ΥΠΕΝ, θα μειώσει την εξάρτηση της Ελλάδας και της Βουλγαρίας από το ρωσικό φυσικό αέριο στα σημεία εισόδου του καυσίμου, στην Ελλάδα, θα συνδεθεί με τον Διαδρατικό αγωγό (TAP) και το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ, ενώ θα συνδεθεί και με το δίκτυο της Bulgartransgaz έως το τέλος του 2021.

Ο αγωγός IGB έχει χαρακτηριστεί ως έργο εθνικής σημασίας από την Ελλάδα, αλλά και από την κυβέρνηση της Βουλγαρίας. Θυμίζουμε ότι στις 10 Οκτωβρίου 2019, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στην Σόφια, υπεγράφη η Διακυβερνητική Συμφωνία για την προώθηση του αγωγού μεταξύ των δύο χωρών.

Η συμφωνία επικυρώθηκε από το βουλγαρικό κοινοβούλιο στις 2 Ιουλίου 2020 και έχει ήδη διαβιβαστεί στην Βουλή των Ελλήνων για επικύρωση. Ο αγωγός θα συνδέσει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα. Το μήκος του θα είναι περί τα 182 χιλιόμετρα, από τα οποία, τα 151 χιλιόμετρα θα βρίσκονται στη Βουλγαρία και τα υπόλοιπα 31 χιλιόμετρα στην Ελλάδα.

Σε άλλα τεχνικά χαρακρτηριστικά του αγωγού, η διάμετρος του σωλήνα φτάνει στα 81,28 εκατοστά του μέτρου, η χωρητικότητά στα 3 δισεκ. κυβικά μέτρα ετησίως και το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής του ανέρχεται σε 220 εκατ., με δυνατότητα αντίστροφης ροής. Η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να αυξηθεί στα 5 δισεκ. κυβικά μέτρα ετησίως, με την πρόσθετη εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης. Το έργο περιλαμβάνει επίσης τις απαραίτητες εγκαταστάσεις υποστήριξης. Οι εργασίες σχεδιασμού, κατασκευής και λειτουργίας έχουν αναληφθεί από την κοινοπραξία ICGB. Οι μέτοχοι της εταιρείας είναι κατά 50% η ελληνική εταιρεία Poseidon, στην οποία συμμετέχουν ισότιμα η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, με το υπόλοιπο 50% να ανήκει στην Bulgarian Energy Holding (BEH).

Παράλληλα, το Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Πρόγραμμα για την Ανάκαμψη (ΕΕΠΑ) χρηματοδοτεί το 20% του έργου, καθώς ο IGB έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε. Eίναι χαρακτηριστικό της ταχύτητας με την οποία υλοποιείται το έργο, πως τον Δεκέμβριο του 2020, το 52% των εργασιών είχαν ολοκληρωθεί, ενώ είχε κατασκευαστεί το 37% του αγωγού.