LNG: Τιμές- Ρεκόρ Ελλείψει Φορτίων Λόγω Δυσμενών Καιρικών Συνθηκών

LNG: Τιμές- Ρεκόρ Ελλείψει Φορτίων Λόγω Δυσμενών Καιρικών Συνθηκών
Του Δημήτρη Μεζαρτάσογλου
Τρι, 12 Ιανουαρίου 2021 - 08:42

Οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έχουν φτάσει στο υψηλότερο επίπεδό τους παγκοσμίως, καταγράφοντας ρεκόρ, καθώς μια σύντομη περίοδος εξαιρετικά κρύου καιρού στην Ασία αυξάνει τη ζήτηση σε μια εποχή που τα φορτία LNG είναι δύσκολο να εξευρεθούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τιμές spot LNG στην Ασία έφτασαν το υψηλό επίπεδο ρεκόρ των $20.705/MMBtu την περασμένη Πέμπτη (7/1), σύμφωνα 

με στοιχεία του S&P Global Platts, καθώς traders και αγοραστές στη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Κίνα προσπάθησαν να εξασφαλίσουν τις απαιτούμενες ποσότητες, με το προηγούμενο υψηλό επίπεδο τιμών spot LNG στην Ασία να καταγράφεται στις 14 Φεβρουαρίου του 2014 στα $20.20/MMBtu. Αυτή είναι κάτι παραπάνω από μια απλή τετραπλή αύξηση, από το επίπεδο που οι τιμές διαπραγματεύονταν τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η αγορά LNG γενικά ισχυροποιείται τον χειμώνα, καθώς αυξάνεται η ζήτηση, αλλά το μέγεθος της αύξησης έχει επηρεάσει ακόμη μερικούς από τους συμμετέχοντες στην αγορά.  

«Αυτό που προκάλεσε το ράλι των τιμών είναι ο πιο κρύος από τον αναμενόμενο κανονικό καιρό στην Ασία και την Ευρώπη και η πλήρης έλλειψη διαθεσιμότητας δεξαμενόπλοιων LNG, ενώ η διακοπή της τροφοδοσίας έχει πράγματι κάνει πιο «σφιχτή» την αγορά», δήλωσε πρόσφατα ο κ. Samer Mosis, αναλυτής στο S&P Global Platts.

Επιπλέον, ένας ασυνήθιστα μεγάλος αριθμός φορτίων LNG κατευθύνθηκε από τις ΗΠΑ στην Ασία. Οι καθυστερήσεις στο Κανάλι του Παναμά έχουν προσθέσει, επίσης, τουλάχιστον δύο εβδομάδες στο μετ’ επιστροφής ταξίδι από την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ, ενώ οι ποσότητες LNG από το Κατάρ και την Μαλαισία ήταν χαμηλότερες.   

Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας και θέρμανσης στην Ιαπωνία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς LNG στον κόσμο, είναι ακόμη υψηλότερη, σε σύγκριση με μία τυπικά σύντομη περίοδο κρύου, λόγω μιας εκστρατείας που επικεντρώνεται στο άνοιγμα των παραθύρων για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοϊού σε εσωτερικούς χώρους.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το LNG είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές καυσίμων στον κόσμο, καθώς οι μεγάλες ασιατικές οικονομίες το βλέπουν ως έναν τρόπο να μειώσουν την εξάρτησή τους από τον ρυπογόνο άνθρακα, σε μια εποχή που η Κλιματική Αλλαγή έχει «ανέβει» ιδιαίτερα στην πολιτική ατζέντα.

Εκπρόσωπος της κρατικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας Kogas δήλωσε πρόσφατα ότι ενώ η εταιρεία αγοράζει το 70% της προμήθειάς της σε LNG μέσω μακροπρόθεσμων συμβάσεων, πρέπει να έχει πρόσβαση για την κάλυψη των υπόλοιπων ποσοτήτων στην αγορά spot ανεξάρτητα από την τιμή. «Έχουμε ακόμη αρκετά αποθέματα. Ωστόσο, η ζήτηση για LNG αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, δεδομένης της κυβερνητικής πολιτικής για την μείωση της χρήσης άνθρακα», τόνισε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος της Kogas. «Αν υπάρξουν προβλήματα προσφοράς λόγω του κρύου χειμώνα, θα πρέπει να αγοράσουμε περισσότερες ποσότητες στην αγορά spot για να καλύψουμε τη ζήτηση, ακόμη και αν οι τιμές είναι υψηλές», πρόσθεσε.

Για το Ηνωμένο Βασίλειο, οι υψηλές τιμές αναμένεται να προσθέσουν πιέσεις στο ενεργειακό σύστημα της χώρας, το οποίο βασίστηκε στις εισαγωγές LNG για να καλύψει περισσότερο από το 1/4 της τροφοδοσίας του σε φυσικό αέριο τον περασμένο χειμώνα.

Όπως σημειώνουν αρκετοί αναλυτές, το LNG καταγράφει μεγάλη ζήτηση, ειδικά στην Ασία, όπου ο κρύος χειμώνας και η περιορισμένη προσφορά μεταφορικής ικανότητας σε δεξαμενόπλοια LNG οδήγησαν τους ναύλους σε άνοδο σχεδόν $100,000 την ημέρα το τελευταίο διάστημα. Πιο συγκεκριμένα, οι ναύλοι στη spot αγορά έχουν «σπάσει» το όριο των $320,000 την ημέρα για ένα κυκλικό ταξίδι από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη, σύμφωνα με το Baltic Exchange, καθώς δεν υπάρχουν πλοία για αυτές τις διαδρομές, αφού προτιμούν την πολύ πιο κερδοφόρα Ασία. Το πολύ μεγαλύτερο ταξίδι από τις ΗΠΑ στην Ιαπωνία καταγράφει ναύλους στα $228,486 την ημέρα, ενώ ένα ταξίδι από Αυστραλία προς Ιαπωνία κοστίζει κατά μέσο όρο $219,893 την ημέρα, σύμφωνα με το Baltic Exchange, το οποίο επικαλείται σε πρόσφατη ανάλυσή της η Lloyds. Ο διευθύνων σύμβουλος της GasLog, κ. Paul Wogan, δήλωσε πρόσφατα ότι η διαφορά τιμών μεταξύ των περιοχών κάνει τους traders να είναι πρόθυμοι να αγοράσουν φορτία από τις ΗΠΑ και να τα πουλήσουν στην Ασία, ξοδεύοντας πολύ περισσότερα για ναύλα, το κόστος των οποίων, όμως, αποτελεί ένα μικρό τμήμα του συνολικού κόστους.