Τον Ιανουάριο του 2019, η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλε κυρώσεις στον πετρελαϊκό τομέα της Βενεζουέλας, στην προσπάθειά της να εξαναγκάσει τον πρόεδρο Νικολάς Μαδούρο να παραιτηθεί. Οι κυρώσεις ενέτειναν την ήδη σοβαρή ανθρωπιστική κρίση στην Βενεζουέλα, που έχει πυροδοτήσει έναν ανεξέλεγκτο πληθωρισμό και σοβαρές ελλείψεις καυσίμων. Όμως, η χώρα μπορεί σήμερα να πάρει μια μικρή ανάσα, καθώς οι Lloyd's List ανέφεραν ότι ένα δεξαμενόπλοιο τύπου Aframax*, μετέφερε το τρίτο φορτίο αργού πετρελαίου Βενεζουέλας, με προορισμό την Κίνα, μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο. Το δεξαμενόπλοιο ήταν ένα από τα έξι, κυρίως ελληνικής πλοιοκτησίας, που μετέφεραν αργό Βενεζουέλας και έγιναν στόχος των αμερικανικών αρχών πριν από πέντε μήνες.

Το δεξαμενόπλοιο τύπου Aframax, που ανήκει στην ναυτιλιακή εταιρεία Eurotankers, συμφερόντων Ηλία Γκότση, ανέλαβε να μεταφέρει φορτίο αργού Βενεζουέλας, μεταξύ 80.000-90.000 τόνων, μέσω διακίνησης από πλοίο σε πλοίο, από ένα άλλο δεξαμενόπλοιο τύπου Suezmax**, στις 30 Νοεμβρίου, στα νερά του ποταμού Sungai Linggi στην Μαλαισία. Τον Σεπτέμβριο, το υπερδεξαμενόπλοιο Cape Bella V, φόρτωσε περίπου 1 εκατ. βαρέλια αργού από τις ακτές της Βενεζουέλας, με την ίδια μέθοδο.

Η επιλεκτική στόχευση των έξι πλοίων θεωρήθηκε ως προειδοποίηση για τους Έλληνες εφοπλιστές που μετέφεραν, συλλογικά, περίπου το 80% του αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας που τελούσε υπό καθεστώς κυρώσεων. Οι αμερικανικές κυρώσεις είχαν επιβληθεί τον περασμέ νο Ιούνιο κατά τεσσάρων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, με την κατηγορία ότι μετέφεραν αργό πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα σε μια περίοδο κατά την οποία ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έσφιγγε τον κλοιό των κυρώσεων κατά του Νικολάς Μαδούρο.



Τα πλοία που μπήκαν στη «μαύρη λίστα» των Αμερικανών ήταν δύο υπερδεξαμενόπλοια (VLCC), το Seahero, ναυπήγησης 2006 και το Voyager I, ναυπήγησης 2003, που μπορούν να μεταφέρουν 2 εκατ. βαρέλια αργού, ένα δεξαμενόπλοιο τύπου Suezmax, ναυπήγησης 2017, το Chios I που μπορεί να μεταφέρει 1 εκατ. βαρέλια αργού, καθώς και ένα Aframax, ναυπήγησης 2007, το Athens Voyager  που μπορεί να μεταφέρει 750.000 βαρέλια και τα οποία φόρτωσαν στη Βενεζουέλα την άνοιξη που μας πέρασε.

Τα τέσσερα δεξαμενόπλοια που διαχειρίζονται γνωστές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες  εκφόρτωσαν το πετρέλαιο Βενεζουέλας σε λιμάνια της Κίνας, μέσω μεταφορικών πράξεων που περιλαμβάνουν μία ή περισσότερες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS). Όπως και να έχει, αυτές οι εξαγωγές αργού πετρελαίου είναι στην πραγματικότητα, σταγόνα στον ωκεανό για την Βενεζουέλα και δεν επαρκούν να επιλύσουν τα τεράστια προβλήματα της λατινοαμερικανικής χώρας.

Σε κάθε περίπτωση, οι αμερικανικές κυρώσεις δεν θα μπορούσαν να είχαν επιβληθεί σε χειρότερη στιγμή, καθώς η παραγωγή της Βενεζουέλας ταλανίζεται από χρόνια διαφθορά, κακοδιαχείριση και κακή συντήρηση των εγκαταστάσεων. Πράγματι, η παραγωγή αργού πετρελαίου της χώρας ανήλθε στα μόλις 367.000 βαρέλια ημερησίως, τον Οκτώβριο, ήτοι, στο ένα τέταρτο των επιπέδων που βρισκόταν το 2017! Την ίδια ώρα, οι εξαγωγές ανήλθαν στα 300.000 βαρέλια ημερησίως, από 2,2 εκατ. τον Ιανουάριο του 2016.

Εξ αιτίας αυτής της τραγικής κατάστασης στη χώρα, οι πλοιοκτήτες και οι έμποροι αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας αναγκάζονται να πουλήσουν τα πλοία τους σε ανώνυμους εφοπλιστές, οι οποίοι στη συνέχεια πραγματοποιούν τη συναλλαγή. Οι πολλές αλλαγές στο όνομα και το μητρώο, καθώς και οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο έχουν καταστεί τα συνήθη εργαλεία με τα οποία συγκαλύπτεται η προέλευση και ο προορισμός των πετρελαϊκών φορτίων από την Βενεζουέλα.

(Από αριστερά – Ηλίας Γκότσης (Eurotankers Inc.)

Πράγματι, η Eurotankers συνέχισε να επεκτείνει τον στόλο της, αγοράζοντας  χρεωκοπημένα δεξαμενόπλοια. Σε μια από τις πιο πρόσφατες συμφωνίες της, η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία  Eurotankers αναφέρεται ότι κατέβαλε το ποσό των 48 εκατ. δολαρίων για το πλοίο Hra, εκτοπίσματος 320.105 dwt, ναυπήγησης του 2011, από τη Vanda Marine, αυξάνοντας το στόλο της στα 20 πλοία, συμπεριλαμβανομένων 17 δεξαμενόπλοιων και τριών φορτηγών χύδην φορτίου.

Καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ, «ορκισμένος» εχθρός του Μαδούρο, ετοιμάζεται να παραδώσει τα ηνία του Λευκού Οίκου στον Τζο Μπάιντεν, ένα τμήμα του πολιτικού κόσμου της  Βενεζουέλας ελπίζει ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ θα ακολουθήσει πιο ήπια στάση απέναντι στη χώρα τους. Οι πετρελαϊκές κυρώσεις υποχρέωσαν την κυβέρνηση Μαδούρο να καταφύγει σε πωλήσεις χρυσού από τα αποθέματα της χώρας, προκειμένου να εξασφαλίσει νέα δάνεια. Όμως, καθώς αυτά τα αποθέματα μειώνονται με ταχύ ρυθμό και η κυβέρνηση αδυνατεί να εξυπηρετήσει τα δάνειά που έχει λάβει, οι επιλογές για την πολιτική ηγεσία της χώρας εξαντλούνται. Τα αποθέματα χρυσού της Βενεζουέλας μειώθηκαν κατά επτά τόνους το πρώτο εξάμηνο του έτους, στους 98 τόνους, που είναι το χαμηλότερο επίπεδό τους για περισσότερο από 50 χρόνια. Την ίδια ώρα ο πληθωρισμός εκτινάχτηκε στο 2.400%, και είναι πλέον, ο υψηλότερος στον κόσμο.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, το εάν ο κ. Μπάιντεν αποστεί από τη σκληρή στάση του απερχόμενου Πρόεδρου, Τραμπ, μέλλει να φανεί. Τα πρώτα δείγματα προθέσεων είναι κάπως αμφιλεγόμενα, καθώς ο Τζο Μπάιντεν εξέφρασε την επιθυμία του να αποκαταστήσει διπλωματικές επαφές με τα μέλη του OPEC, Ιράν και Βενεζουέλα,  επιβάλλοντας «έξυπνες» κυρώσεις που σημαίνει ότι ενδέχεται να επιτρέψει στη δεύτερη, να εξάγει νομίμως το πετρέλαιό της, με την προϋπόθεση ότι ο Μαδούρο θα προκηρύξει και διεξαγάγει ελεύθερες, δίκαιες και αξιόπιστες εκλογές.

Ταυτόχρονα, όμως ο κ. Μπάιντεν, ο οποίος υπήρξε, παλαιότερα,  επικριτικός σε βάρος του Ντόναλντ Τραμπ, επειδή «έκανε φιλίες με δικτάτορες», δηλώνει:  «Ο Mαδούρο, τον οποίο έχω γνωρίσει, είναι δικτάτορας, απλά και ξάστερα. Και προκαλεί απίστευτα δεινά στο λαό της Βενεζουέλας μόνο και μόνο για να παραμείνει στην εξουσία».  

*Τα πλοία Aframax είναι ένας τύπος δεξαμενόπλοιου με χωρητικότητα νεκρού βάρους μεταξύ 80.000 - 120.000 μετρικών τόνων. Ο όρος προέρχεται από την συντόμευση AFRA (αγγλικά:Average Freight Rate Assessment), που δημιουργήθηκε το 1954 από τη Shell Oil, για να τυποποιήσει τους ναυτιλιακούς όρους μιας σύμβασης.

** Τα Suezmax είναι ένας τύπος δεξαμενόπλοιου μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους με χωρητικότητα μεταξύ 120.000 και 200.000 νεκρού βάρους (DWT) και πήρε την ονομασία του από την διώρυγα του Σουέζ, επειδή είναι τα μόνα που πληρούν τους περιορισμούς του καναλιού και είναι ικανά να διέλθουν από το κανάλι σε φορτωμένη κατάσταση.