Σε Εξέλιξη Πρωτοποριακό Σύστημα Ενεργειακής & Περιβαλλοντικής Διαχείρισης Λιμανιών από το ΚΑΠΕ

Σε Εξέλιξη Πρωτοποριακό Σύστημα Ενεργειακής & Περιβαλλοντικής Διαχείρισης Λιμανιών από το ΚΑΠΕ
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 14 Ιουλίου 2020 - 12:33

Στα τέλη του περασμένου Απριλίου, το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) ενημέρωσε, με δελτίο Τύπου που διένειμε, για ένα σύγχρονο σύστημα ενεργειακής, περιβαλλοντικής διαχείρισης και υποστήριξης λήψης αποφάσεων στα λιμάνια της χώρας, που αναπτύσσεται στο πλαίσιο του έργου «PERFFECT», στο οποίο συμμετέχει. Το εν λόγω σύστημα βασίζεται σε 

καινοτόμα μοντέλα ενεργειακής κατανάλωσης και προσομοίωσης, που αποσκοπούν στην «πλήρη και δυναμική απεικόνιση της ενεργειακής κατανάλωσης των διαδικασιών και υποδομών του λιμένα, επιτρέποντας τον έλεγχο διαφορετικών σεναρίων λειτουργίας και του βέλτιστου επιπέδου ενεργειακής απόδοσης των υποδομών του.» 

Στο έργο «PERFFECT», συμμετέχουν η εταιρεία Συμβούλων Μεταφορών, TREDIT S.A, το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, ΕΚΕΤΑ/ ΙΠΤΗΛ και το KAΠE, ενώ για την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος ενεργειακής και περιβαλλοντικής διαχείρισης, έχει επιλεγεί και συμμετέχει ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών, ΟΛΠΑ ΑΕ.

Το έρο υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ», και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους.

Το energia.gr επικοινώνησε με το Τμήμα Περιβάλλοντος και Μεταφορών του ΚΑΠΕ για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα που αφορά συγκεκριμένα στο Νέο λιμάνι Πατρών, αλλά αποσκοπεί στο να συμβάλει στη δημιουργία ενός έξυπνου λογισμικού ενεργειακής και περιβαλλοντικής διαχείρισης λιμανιών, γενικότερα, με την Πάτρα να παίζει στο στάδιο αυτό, πιλοτικό ρόλο.

Η έρευνα διεξάγεται με βάση τα δεδομένα που έχει συλλέξει έως στιγμής το Κέντρο, και από εκεί και ύστερα, το λογισμικό που θα αναπτυχθεί, με ορισμένες μετατροπές, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί, σαν προϊόν, και σε άλλα λιμάνια της χώρας.

Στην ερώτησή μας για το πού αποσκοπεί η έρευνα του ΚΑΠΕ, οι υπεύθυνοι του Τμήματος που "τρέχουν" το πρόγραμμα, μας απάντησαν πως σκοπός είναι να δημιουργηθεί μια έξυπνη πλατφόρμα που θα συλλέγει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, με βάση διάφορους αισθητήρες και μετρητικά όργανα που θα επιτρέπει στον διαχειριστή να συγκεντρώνει μια σειρά στοιχείων, όπως, πχ. ανεμολογικά, αλλά και πιθανώς, σε ύστερο στάδιο, και άλλα στοιχεία, όπως για τις εκπομπές αερίων. Επίσης, θα υπάρχουν υπολογισμοί των εκπομπών από τα πλοία και τα φορτηγά, και θα μπορεί ο operator του λιμανιού να διαθέτει μια πλήρη εικόνα στην οθόνη του για το τί συμβαίνει στο λιμάνι, σε πραγματικό χρόνο, σε ό,τι αφορά στους ρύπους και στην κατανάλωση ενέργειας, κάτι που θα του επιτρέπει να παίρνει αποφάσεις και να προβαίνει σε ενέργειες, με βάση ορισμένα μοντέλα, που θα βελτιώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμανιού και θα εξοικονομούν κόστη και ενέργεια.

Σε ό,τι αφορά στην μεσοπρόθεσμη στόχευση του προγράμματος, το ΚΑΠΕ επιδιώκει να υπάρχει, μια διασύνδεση της βέλτιστης διαχείρισης με ένα άλλο λογισμικό που θα ελέγχει το πού θα δένει ένα πλοίο, δηλαδή, σε ποιόν προβλήτα, και σε περίπτωση που είναι όλα τα φώτα ανοιχτά στο λιμάνι, ανεξάρτητα πού θα δένει το κάθε πλοίο, θα επεμβαίνει ο οperator στο σύστημα φωτισμού. Πρόκειται, δηλαδή,  για σύστημα έξυπνου φωτισμού που θα διασυνδέεται με τις αφίξεις –αναχωρήσεις των πλοίων.

Επίσης, για τα φορτηγά, το ΚΑΠΕ εξετάζει ένα άλλο σενάριο, που συνίσταται στην παρακολούθηση, με αισθητήρες, του ρυθμού άφιξης των φορτηγών και με βάση ιστορικά δεδομένα και διάφορα μοντέλα που θα αναπτυχθούν, θα μπορεί να προβλεφθεί το πότε θα καταγράφεται η κορύφωση του φόρτου στο λιμάνι και να λαμβάνονται διάφορες αποφάσεις, όπως για παράδειγμα, το αν πρέπει να ενημερώνονται με μηνύματα όσοι κατευθύνονται στο λιμάνι, είτε είναι ταξιδιώτες, είτε επαγγελματίες οδηγοί, ή το αν πρέπει να ανοιχτεί μια νέα πύλη. Με αυτό τον τρόπο θα γίνεται πιο αποτελεσματική η διαχείριση των δραστηριοτήτων στο λιμάνι, με απώτερο στόχο να μειωθούν οι ουρές και συνεπώς, η κατανάλωση ενέργειας και οι εκπομπές ρύπων.  

Σε ερώτησή μας αν το έργο συνιστά ελληνική πρωτοπορία, ή εφαρμόζεται και σε χώρες του εξωτερικού, το αρμόδιο τμήμα του ΚΑΠΕ είπε στο energia.gr  ότι λειτουργούν  διεθνώς τέτοια συστήματα, αν και έχουν, κυρίως, οικονομική διάσταση, σε αντίθεση με το πρόγραμμα που «τρέχει» στην χώρα μας, το οποίο επικεντρώνεται στα θέματα της ενέργειας και του περιβάλλοντος.

Το κόστος είναι ακόμη άγνωστο. Το ΚΑΠΕ ευελπιστεί ότι θα παράξει, στο τέλος, ένα προιόν που θα μπορεί να λειτουργεί για κάθε λιμάνι, με τους υπεύθυνους του Κέντρου να μην κρύβουν πως στην πράξη ανακύπτουν δυσκολίες, καθώς η Ελλάδα διαθέτει κατά κανόνα, μικρά λιμάνια  που το καθένα έχει τις ιδιαιτερότητές του, όπως για παράδειγμα, άλλο είναι για κοντέινερς, άλλο για πλοία Ro-Ro - όπως της Πάτρας- άλλο για κρουαζερόπλοια κλπ.

Τέλος, σε ερώτησή μας για τί χρονικό ορίζοντα έχει το εγχείρημα ώστε να αποδώσει τα αποτελέσματα που θα οδηγήσουν σε βελτιωτικές δράσεις στα λιμάνια, το ΚΑΠΕ μας απάντησε: «Χοντρικά έχουμε ακόμη 1,5 χρόνο για το έργο. Αυτή τη στιγμή είμαστε στη φάση ολοκλήρωσης του σχεδιασμού και υλοποίησης του λογισμικού και μετά θα ξεκινήσουμε πιλοτικά για να δούμε πώς πάει στην πράξη. Αλλά θέλουμε ακόμη έξη μήνες για να γνωρίζουμε.»