Μ. Τσάκας, CEO ΔΕΔΑ: Σε Διαβούλευση τα Τεύχη Δημοπράτησης Έργων Φ.Αερίου- Υψηλές Φιλοδοξίες για Διείσδυση LNG στις Πόλεις

Μ. Τσάκας, CEO ΔΕΔΑ: Σε Διαβούλευση τα Τεύχη Δημοπράτησης Έργων Φ.Αερίου- Υψηλές Φιλοδοξίες για Διείσδυση LNG στις Πόλεις
Συνέντευξη στον Αδάμ Αδαμόπουλο
Τρι, 5 Μαΐου 2020 - 10:12

Ένας νέος άνεμος αισιοδοξίας πνέει τους τελευταίους μήνες στην Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου (ΔΕΔΑ). Μετά την ανάληψη των ηνίων της εταιρείας από τον κ. Μάριο Τσάκα, πολλά από εκείνα που έμοιαζαν βαλτωμένα και είχαν εν πολλοίς απαξιώσει τη δημόσια εικόνα της, έχουν μπει στο δρόμο της επίλυσης και η ΔΕΔΑ σχεδιάζει και εφαρμόζει μεγαλόπνοα έργα που θα αλλάξουν τη ζωή χιλιάδων κατοίκων της περιφέρειας.

Το energia.gr μίλησε με τον κ. Τσάκα λίγες ώρες αφότου η εταιρεία παρουσίασε δύο σημαντικές εξελίξεις: την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΔΑ κατά 9 εκατ. ευρώ προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η απρόσκοπτη υλοποίηση του προγράμματος ανάπτυξης δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην ελληνική περιφέρεια, από την μητρική, ΔΕΠΑ και τη συμφωνία της με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ για τη συντήρηση των δικτύων.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ, εστίασε στην δημοπράτηση των έργων στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη που αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη της εταιρείας και την ευόδωση των στρατηγικών στόχων της, καθώς και στον αναβαθμισμένο ρόλο που της αναλογεί στην μεταλιγνιτική εποχή.

Ο κ. Τσάκας δεν έκρυψε τη φιλοδοξία του να καταστήσει την ΔΕΔΑ την πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που θα τροφοδοτήσει με LNG τις πόλεις της περιφέρειας, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς και στι σημαντικές εξοικονομήσεις κόστους που απορρέουν από την απεμπλοκή της εταιρείας με τη συμφωνία που είχε με τον ΔΕΣΦΑ, σχετικά με τη συντήρηση των δικτύων.

(στο ανωτέρω διάγραμμα εμφανίζονται οι τρεις περιφέρειες που είναι ήδη ενταγμένες στο ΕΣΠΑ) 

Ακολουθεί αυτούσια η συνέντευξή του CEO της ΔΕΔΑ:  

Τι σηματοδοτεί η υπογραφή της Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Διαχείρισης Δικτύου Διανομής Φ.Α. (Service Level Agreement (SLA), μεταξύ ΔΕΔΑ και της ΕΔΑ ΘΕΣΣ για τη διαχείριση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου και ποιό ήταν το σκεπτικό πίσω από τη συνεργασία σας με την εταιρεία της Θεσσαλονίκης;

Η εξέλιξη έγινε δυνατή μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας μας με τον ΔΕΣΦΑ που είχε αναλάβει τη συντήρηση των δικτύων μας. Έτσι προβήκαμε σε ένα αντίστοιχο SLA με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ το οποίο εγκρίθηκε από την ΡΑΕ για αυτό και μπορέσαμε να το ανακοινώσουμε. Στην πορεία, τώρα, θα προστεθεί και ένα κομμάτι με την ΕΔΑ Αττικής για το νότιο τμήμα. Το βασικό για εμάς είναι ότι έχουμε, πλέον, μια τεράστια εξοικονόμηση από την αλλαγή παρόχου. Εκτός των άλλων, ο βασικός λόγος για τον οποίο ξεκινήσαμε τις συζητήσεις ήταν ότι λάβαμε γνωμοδότηση ότι δεν επιτρέπεται πλέον να έχουμε τέτοιου είδους συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ, δηλαδή, χωρίς διαγωνισμούς, SLA κλπ. Οπότε η μόνη λύση ήταν –και τούτο για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, επειδή εμείς σκοπεύουμε πλέον, να αναπτύξουμε αυτή την υπηρεσία, “inhouse”- έως ότου οργανωθούμε, να το μεταφέρουμε στις δύο ΕΔΑ με πολύ μεγάλη εξοικονόμηση, επειδή ήταν, εξ αρχής, ένα νούμερο πολύ βαρύ για την εταιρεία αυτό που πληρώναμε στον ΔΕΣΦΑ. Και για να είμαι ειλικρινής, ο ΔΕΣΦΑ δεν είχε δείξει μεγάλη διάθεση να διαπραγματευτεί... Υπ' αυτή την έννοια, έως ότου γίνουν οι διαγωνισμοί, θα προχωράμε με βάση τη συμφωνία αυτή με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ και την ΕΔΑ Αττικής.

Γιατί όμως επελέγη εξ αρχής η ΕΔΑ ΘΕΣΣ και όχι η ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ; Τίθεται θέμα ανταγωνισμού μεταξύ των θυγατρικών εταιρειών της ΔΕΠΑ;

Κοιτάξτε, η συμφωνία με την ΕΔΑ Αττικής πρόκειται για εν μέρει σπάσιμο της συμφωνίας με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ και παράγει το ίδιο οικονομικό αποτέλεσμα. Δεμ τίθεται, σε καμία περίπτωση, ζήτημα ανταγωνισμού των δύο θυγατρικών της ΔΕΠΑ. Απλώς ξεκινήσαμε πρώτα τη συζήτηση με την Θεσσαλονίκη, επειδή μας είχε προσεγγίσει από την αρχή. Η ΕΔΑ ΘΕΣΣ είχε βγει νωρίτερα στην αγορά για να παρέχει υπηρεσίες και για αυτό την επιλέξαμε πρώτα. Εκτός αυτού, η ΕΔΑ ΘΕΣΣ έχει δυναμική διείσδυση στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και ισχυρή πελατειακή βάση. Όμως, όταν και η ΕΔΑ Αττικής εξεδήλωσε ενδιαφέρον να συμμετάσχει και αυτή στη διαδικασία και από την απόφαση που πήραμε για το SLA με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ, προσθέσαμε τη διατύπωση ότι μόλις είναι έτοιμη και η Αθήνα, θα την προσθέσουμε στο πλάνο μας. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.        

Ποιες είναι οι προτεραιότητες της ΔΕΔΑ για το έτος που διανύουμε και για το επόμενο και πώς έχετε αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που ορθώνει η πανδημία του κορονοϊού; Ανησυχείτε για τυχόν καθυστερήσεις στον σχεδιασμό της εταιρείας για την επέκταση του δικτύου της;

Η αλήθεια είναι ότι όχι μόνο δεν μας πήγε πίσω αυτό το διάστημα με την πανδημία του κορονοϊού, αλλά, αντιθέτως, απέβη αρκετά παραγωγικό. Τακτοποιήσαμε εκκρεμότητες που χρόνιζαν και είχαν βαλτώσει. Λόγου χάριν, εγκρίθηκε από τον μέτοχο το πρόγραμμα ανάπτυξης και το business plan, οσονούπω παίρνουμε έγκριση από την ΡΑΕ για τα αντίστοιχα, έγινε η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στην εταιρεία, λάβαμε τις εγκρίσεις για τα τεύχη δημοπράτησης από την ανώτερη διαχειριστική αρχή και υιοθέτηθηκαν όλες οι θέσεις μας παρά τις αρχικές διαμάχες και διαφωνίες με τις υπερκείμενες αρχές. Με λίγα λόγια, λύθηκαν προβλήματα που έμοιαζαν άλυτα.

Πότε αναμένεται να «ξεπαγώσουν» οι δημοπρατήσεις των μεγάλων έργων ανάπτυξης δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε Ανατολική Μακεδονία -Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Στερεά Ελλάδα; Ποιες πόλεις αναμένεται να δημοπρατηθούν πρώτες και ποιος είναι ο προβλεπόμενος αριθμός συνδέσεων καταναλωτών;

Ενδεχόμενως, εντός της εβδομάδας θα βγάλουμε σε διαβούλευση τα τεύχη δημοπράτησης, πρώτα για την Ανατολική Μακεδονία - Θράκη. Θα είναι μια πολύ σύντομη διαδικασία, μιας εβδομάδας, δέκα ημερών το πολύ και μετά τα έργα θα δημοπρατηθούν κατευθείαν. Ελπίζω, επειδή υπάρχει ένα πρόβλημα καθυστέρησης - και το τονίζω παντού- με τις διαχειριστικές αρχές, που δεν μας δίνουν σύμφωνη γνώμη δημοπράτησης, να προχωρήσουν γρήγορα τα πράγματα.

Όσον αφορά στις πρώτες πόλεις που θα δημοπρατηθούν, αυτές θα είναι η Αλεξανδρούπολη, η Κομοτηνή, η Ξάνθη και η Δράμα, επειδή εμείς έχουμε τμηματοποιήσει τα έργα στο βαθμό που μπορούσαμε. Στην Ανατολική Μακεδονία- Θράκη, τα δύο πρώτα μεγάλα έργα είναι της τάξης των περίπου 20 εκατ. ευρώ το καθένα. Τις συνδέσεις, εμείς τις υπολογίζουμε για το 2024, επειδή το πρόγραμμά μας λογίζεται έως τη λήξη του προγράμματος ΕΣΠΑ, το 2023 και μετά έχουμε υποχρέωση να το υλοποιήσουμε για ένα ακόμη χρόνο με δικούς μας πόρους. Από πλευράς αριθμού συνδέσεων, στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη η πρόβλεψη της ΔΕΔΑ είναι, συμπεριλαμβανομένων των πόλεων που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια με ξεχωριστές δημοπρατήσεις, ήτοι, των Καβάλα και Ορεστιάδα, είναι γύρω στις 15.000 κατ’ ελάχιστον. Αυτό σημαίνει ότι το έργο καθίσταται βιώσιμο, αλλά δεν μας εμποδίζει να τις κάνουμε 25.000, εφόσον υπάρξει η ανάλογη ζήτηση.

Έχετε προγραμματίσει να θέσετε σε κίνηση κάποιο εταιρικό πρόγραμμα επικοινώνησης του έργου σας στις εν λόγω περιοχές;

Η αλήθεια είναι ότι είχαν υπάρξει ορισμένες ανάλογες απόπειρες επί προηγούμενης διοίκησης της ΔΕΔΑ, αλλά επειδή δεν βγήκαν τα έργα στον αέρα και εκτεθήκαμε, αναμένουμε, πρώτα τις δημοπρατήσεις των πρώτων έργων για να ξεκινήσει η καμπάνια μας. Άλλωστε θα έχουμε 6-8 μήνες έως ότου ξεκινήσουν οι δημοπρατήσεις και οι λοιπές διαδικασίες με το Ελεγκτικό Συνέδριο. Δεν θέλουμε να εκτεθούμε ξανά και επιδιώκουμε να είμαστε υπεύθυνοι απέναντι στον κόσμο.

Πώς προχωράει η υλοποίηση του προγράμματος για την επέκταση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις υπόλοιπες περιφέρειες;

Αναμένουμε και πιστεύουμε ότι με μια πολύ μικρή καθυστέρηση θα ακολουθήσουν το τεθέν χρονοδιάγραμμα η Κεντρική Μακεδονία και η Στερεά Ελλάδα, αφού τα έργα για αυτές τις περιφέρειες είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ. Τώρα, σε ό,τι αφορά στην Δυτική Ελλάδα έχουμε καταλήξει εδώ και καιρό σε ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Περιφέρεια και με τους άλλους φορείς που εμπλέκονται, για την ένταξη του έργου. Ο Περιφερειάρχης με ενημέρωσε ότι αυτές τις ημέρες θα μας καλέσει για να υπογράψουμε όλοι την «κοινή πρόθεση» ώστε να ενταχθούν και αυτά τα έργα στο ΕΣΠΑ τη Δυτικής Ελλάδος, και να ξεκινήσει η υλοποίησή τους. Έχουμε, βέβαια, μια μικρή καθυστέρηση επειδή περιμένουμε από τον ΔΕΣΦΑ να ολοκληρώσει το “track loading” στην Ρεβυθούσα, επειδή θα πάμε εκεί με υγροποθημένο φυσικό αέριο (LNG). Φιλοδοξούμε, χάρη και στις ευνοϊκές τιμές, να είμαστε οι πρώτοι που θα φέρουμε τη λύση του LNG στις πόλεις.    

Σε ποια φάση βρίσκεται ο σχεδιασμός της ΔΕΔΑ για τα έργα στη Δυτική Μακεδονία στο πλαίσιο και του ευρύτερου σχεδίου ανάπτυξης της περιοχής στη μεταλιγνιτική εποχή;

Στην Δυτική Μακεδονία, γενικά, έως πρόσφατα, η πρόβλεψη της εταιρείας ήταν να πηγαίναμε στους μη ενεργειακούς Δήμους, όπως η Καστοριά και το Άργος Ορεστικό, επειδή το άλλο κομμάτι  δεν ενδιέφερε, λόγω της παρουσίας της ΔΕΗ και των τηλεθερμάνσεων.  Μετά, όμως, τις διαδικασίες απολιγνιτοποίησης έχει πέσει, πλέον, όλο το βάρος στην ΔΕΔΑ, επειδή όλες αυτές οι περιοχές θα πρέπει να θερμανθούν από εμάς και τα δίκτυά μας. Όλο αυτό που σας περιγράφω το μελετήσαμε, το σχεδιάσαμε και το προχωρήσαμε σε μόλις δύο μήνες για να είμαστε καθόλα έτοιμοι. Ιδίως μετά την πρόσφατη ανακοίνωση της κυβέρνησης για τη λήψη ενός πλέγματος μέτρων για την Δυτική Μακεδονία, εμείς παίζουμε τον κεντρικό ρόλο για την ενέργεια και θα πάμε να τροφοδοτήσουμε με φυσικό αέριο τις τηλεθερμάνσεις της περιοχής. Με εξαίρεση την Φλώρινα όπου θα αναπτύξουμε δίκτυο, στις άλλες πόλεις, δηλαδή, στην Κοζάνη, την Πτολεμαΐδα και το Αμύνταιο, θα θερμάνουμε την τηλεθέρμανση.

Ποιά θεωρείτε ως την πιο σημαντική εξέλιξη για την ΔΕΔΑ υπό τη νέα διοίκησή της και τι πιστεύετε εν γένει για το μέλλον της χρήσης του φυσικού αερίου;

Το πιο σημαντικό για εμάς, επειδή η εταιρεία μας είχε χαρακτηριστεί στο παρελθόν για την αργοπορία της, επειδή υπήρξαν, όντως, προχειρότητες, είναι το ότι ανακοινώνουμε τις δημοπρατήσεις των έργων αυτών για να μπούμε στις πόλεις της περιφέρειας, μαζί με την απογνιτοποίηση που είναι μια κομβική παράμετρος του έργου μας. Το πιο μεγάλο επίτευγμά μας είναι ότι φθάσαμε σε σημείο να είμαστε μια ανάσα πριν από την υλοποίηση αυτού του σχεδίου, όταν στο παρελθόν, αυτά τα έργα θεωρούνταν «καμμένα» και όλοι μου έλεγαν «πού πήγες και έμπλεξες;».

Δεν σας κρύβω πως το ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο μετάβασης αποτελεί μια σκληρή αλήθεια, καθώς η μετάβαση στην αμιγώς καθαρή ενέργεια θα απαιτήσει, εκτός υπέρογκες επενδύσεις και πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι υπολογίζεται. Στην Ελλάδα όπου υστερούσαμε πάρα πολύ σε αυτό το κομμάτι, είναι ευπρόσδεκτη η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να μειώσει δραστικά το χρόνο των αδειοδοτήσεων γεγονός που θα επιτρέψει τη μαζική εισροή επενδύσεων στον κλάδο.