Καθώς συνεχίζεται η εξάπλωση του κορωναϊού στην Κίνα με τους θανάτους να έχουν ξεπεράσει τους 900 και τα κρούσματα να πλησιάζουν τις 40.000 η οικονομική δραστηριότητα στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου έχει τελματώσει με όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις να παραμένουν κλειστές, έχοντας ανανεώσει τις άδειες του προσωπικού (που είχαν λάβει για τις εορτές του Κινεζικού νέου σεληνιακού έτους) 

μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου. Το ίδιο ισχύει και για τα περισσότερα σχολεία της χώρας ενώ η κίνηση σε πολλές μεγάλες πόλεις με πληθυσμό πολλών εκατομμυρίων έχει σταματήσει εντελώς, με τους κατοίκους να παραμένουν κλεισμένοι στα σπίτια τους, ακολουθώντας τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών σε μια οργανωμένη προσπάθεια να σταματήσει η εξάπλωση του θανατηφόρου ιού.

Άμεσο αποτέλεσμα της κατακόρυφης πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας είναι και ο μεγάλος περιορισμός στην κατανάλωση καυσίμων ενώ πολλά διυλιστήρια και τερματικού σταθμοί πετρελαίου και LNG αδυνατούν να λειτουργήσουν με πλήρες ωράριο λόγω έλλειψης προσωπικού. Πρώτες εκτιμήσεις ενεργειακών παραγόντων στο Πεκίνο κάνουν λόγο για μία πτώση στην κατανάλωση για τον μήνα Φεβρουάριο που θα φθάσει το 25% ενώ πηγές της Κινεζικής πετρελαϊκής βιομηχανίας είναι ακόμα πλέον απαισιόδοξες προβλέποντας ότι η μείωση στη ζήτηση θα είναι πολύ μεγαλύτερη και ίσως ξεπεράσει το 40%. Με μία μέση ημερησία κατανάλωση της τάξης των 13,5 εκατ. βαρ. (δεύτερη παγκοσμίως μετά τις ΗΠΑ) αυτό σημαίνει απώλεια 5,5 εκατ. βαρ/ημέρα ή 5% της παγκόσμιας ζήτησης.

Ορισμένα στελέχη της Κινεζικής ενεργειακής αγοράς εκφράζουν αντίθετες απόψεις εκτιμώντας ότι με την επιστροφή αυτή την εβδομάδα 300 εκατ. περίπου ανθρώπων στους τόπους μόνιμης διαμονής των, μετά την μετακίνηση τους στο εσωτερικό της χώρας για να επισκεφθούν τις οικογένειας τους σε χωριά και μικρές πόλεις, αναπόφευκτα θα παρατηρηθεί ανάκαμψη της ζήτησης. Αυτό όμως  μένει να αποδειχθεί στην πράξη γιατί ο κύκλος της επιδημίας του κορωναϊού δεν έχει ακόμα κορυφωθεί, σύμφωνα με ανακοινώσεις του ΠΟΥ, και άρα τα δρακόντεια μέτρα περί μη κυκλοφορίας και ελέγχου των κινήσεων όλων των πολιτών θα παραμείνουν σε ισχύ για τουλάχιστον δύο ακόμα εβδομάδες.

Με την αιφνίδια κάμψη της Κινεζικής πετρελαϊκής κατανάλωσης- και τελείως άγνωστο για το πόσο θα διαρκέσει- να έχει άμεσο αντίκτυπο στα θεμελιώδη της παγκόσμιας αγοράς όπου ως ήτο φυσικό έχει επηρεασθεί αρνητικά το ισοζύγιο προσφοράς -ζήτησης. Άμεσο αποτέλεσμα η συνεχής υποχώρηση των διεθνών τιμών αργού τις τελευταίες 10 ημέρες με το Brent, το διεθνές benchmark, να διαπραγματεύεται σταθερά κάτω από τα $55,0 το βαρέλι και την Αμερικανική ποικιλία WTI να υποχωρεί αντίστοιχα κάτω από τα $ 50,0 το βαρέλι. Μια τελείως αρνητική κατάσταση για το μεγάλο πλήθος των μεσαίου μεγέθους και των μικρών παραγωγών στην Βόρειο Αμερική, που έχοντας επενδύσει δισ. δολάρια στο fracking, επιθυμούν τιμές  όχι μικρότερες των $45,0 το βαρέλι για να μπορούν να λειτουργήσουν αποδοτικά.

Με την Κίνα να έχει αναδειχθεί την τελευταία 10ετία ως τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού πετρελαίου παγκοσμίως και τον δεύτερο μεγαλύτερο για υγροποιημένο αέριο ( LNG) οι αρνητικές επιπτώσεις για τις διεθνείς ενεργειακές αγορές, από τη μείωση των εισαγωγών καυσίμων  κατά 70%, καθίστανται ιδιαίτερα εμφανείς. Ακόμα, με την Κίνα να αποτελεί πλέον βασικό βραχίονα της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας, η αιφνίδια και παρατεταμένη παύση της παραγωγής χιλιάδων προϊόντων και εξαρτημάτων έχει επιφέρει χάος στις βιομηχανίες και επιχειρήσεις στην Δύση που σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα θα αδυνατούν να εξυπηρετήσουν παραγγελίες (λχ. αυτοκινητοβιομηχανία, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, κατασκευές κτιρίων κ.λπ.) 

Η όλη κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο στον ενεργειακό τομέα και οδηγεί σε μάλλον χαώδεις καταστάσεις όπως έδειξε η εικόνα στην Κινεζική αγορά LNG τα τελευταία 24 ώρα με τρεις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες ( Cnooc, PetroChina) να αρνούνται να παραλάβουν φορτία LNG που κατευθύνονταν για εκφόρτωση στα terminals τους στην νότια Κίνα επικαλούμενες λόγους ανωτέρας βίας (force majeure) 

Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές στην Σαγκάη μέχρι στιγμής τα τοπικά LNG terminals, που ελέγχονται από τις προαναφερθείσες εταιρείες, έχουν αρνηθεί την εκφόρτωση 14 cargoes (10 της Royal Dutch Shell, δύο από το Κατάρ και δύο από την Μαλαισία). 

Παράγοντες της διεθνούς αγοράς LNG εκτιμούν ότι η όλη κατάσταση θα χειροτερεύσει περαιτέρω με τις Κινεζικές ενεργειακές εταιρείες να θέτουν σε κίνδυνο μη παραλαβής 50-70 φορτία LNG μόνο εντός του Φεβρουαρίου. Στελέχη των ανωτέρω Κινεζικών εταιρειών προτάσσουν το επιχείρημα ότι λόγω του κορωναϊού δεν έχουν επαρκή προσωπικό να επανδρώσουν τις εγκαταστάσεις στα LNG terminals με αποτέλεσμα αυτά να μην μπορούν να λειτουργήσουν. Ένα επιχείρημα το οποίο όμως δεν έχει μέχρι στιγμής γίνει αποδεκτό από τις Shell και Total τα πλοία των οποίων έχουν αγκυροβολήσει ανοικτά των terminals περιμένοντας να εξομαλυνθεί η όλη κατάσταση.

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις ανώτερου στελέχους εταιρείας commodities στο Λονδίνο ο οποίος προβλέπει ότι μέσα σε λίγες ημέρες θα βιώσουμε το φαινόμενο του "Ιπτάμενου Ολλανδού", δηλ. θα δούμε στόλους πλοίων LNG να περιπλανώνται στις 7 θάλασσες προσπαθώντας να βρουν πελάτες για να διαθέσουν το φορτίο τους. Αποτέλεσμα της πλήρους δυσλειτουργίας της αγοράς LNG στην Κίνα ήτο η κατάρρευση των τιμών με αυτές να κινούνται σταθερά πλέον κάτω των $3,0 ανά MBtu ενώ την περασμένη Παρασκευή (7/2) είδαμε φορτία να αλλάζουν χέρια στα $2,95/ ΜΒtu. Με την Κίνα να αποτελεί έναν από τους βασικούς προορισμούς LNG για τις εταιρείες παραγωγούς, έχοντας εισάγει περί τα 7,0 bcm τον μήνα τον περασμένο χρόνο, (δηλ. περίπου 85 bcm η 25,0% της αγοράς της λεκάνης του Ειρηνικού) η απορρύθμιση της αγοράς στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα σε μεγάλες και μικρές εταιρείες για το πόσο ευάλωτη είναι τελικά η διεθνής ενεργειακή αγορά σε απρόσμενες καταστάσεις (μαύροι κύκνοι).