ΣτΕ: Το Νέο Μέτωπο της Αντιπαράθεσης EuroAsia Interconnector-Ariadne Interconnection για τη Διασύνδεση της Κρήτης

ΣτΕ: Το Νέο Μέτωπο της Αντιπαράθεσης EuroAsia Interconnector-Ariadne Interconnection για τη Διασύνδεση της Κρήτης
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 12 Αυγούστου 2019 - 11:15

Μαίνεται ο «πόλεμος» συμφερόντων για το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, με τον EuroAsia Interconnector να κλιμακώνει τις νομικές ενέργειές της κατά των αρμοδίων ελληνικών αρχών. Mετά την απόρριψη, από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, της προσφυγής 

του EuroAsia κατά του διαγωνισμού της Αriadne Interconnection για τους Σταθμούς Μετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Συνεχούς Ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής, η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία φέρεται να έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να εμποδίσει το έργο καθώς, όπως υποστηρίζει, η ελληνική πλευρά δεν έχει ακολουθήσει τη «σύννομη οδό» για την ανάθεση του στην εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η προσφυγή του EuroAsia θα εκδικαστεί  στις 5 Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, η ΡΑΕ προετοιμάζεται να αντιμετωπίσει την αίτηση ακύρωσης κατά της απόφασής της για την ανάθεση στην "Αριάδνη", της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, από την κυπριακών συμφερόντων εταιρεία. Η αίτηση ακύρωσης θα εκδικαστεί στο διοικητικό Εφετείο Αθηνών, εντός του επόμενου μήνα και για το λόγο αυτό η Αρχή έχει προσλάβει γνωστό δικηγορικό γραφείο.

Η υπόθεση, την οποία η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας θεωρούσε «κλεισμένη», ήτοι, ότι η διασύνδεση της Κρήτης θα εκτελείτο ως εθνικό έργο, απέχει πόρω από του να θεωρηθεί περαιωμένη. Για του λόγου το αληθές, στην επιστολή που απέστειλε στο ΥΠΕΝ ο Κλάους Μπόρχαρτ, επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν, αναφέρει πως είτε το έργο υλοποιηθεί όπως έχουν ορίσει οι Βρυξέλλες, είτε θα εξακολουθήσει να παραμένει ανενεργό, με κίνδυνο να μην υλοποιηθεί ποτέ και με ό,τι κάτι τέτοιο συνεπάγεται για τα βάρη που θα επωμισθεί η ελληνική πλευρά.

Ο κ. Μπόρχαρτ προειδοποιεί την Αθήνα ότι αν επιμείνει να κατασκευάσει, ως εθνικό έργο, τη διασύνδεση, τότε η χώρα κινδυνεύει να στερηθεί την πρόσβαση σε διευκολύνσεις αδειοδότησης και χρηματοδότησης που ισχύουν για τα διευρωπαϊκά έργα υποδομών, που εντάσσονται στα αποκαλούμενα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PSI), με ό,τι και αν τούτο συνεπάγεται για τα ευρύτερα συμφέροντα της χώρας.

«Θέλω να τονίσω ότι σε περίπτωση που το έργο γίνει με εθνική προσέγγιση, σαν αυτή που προωθεί η ΡΑΕ, έχοντας εγκρίνει τον διαγωνισμό Αττική - Κρήτη, τότε άλλοι φορείς, όπως η Ariadne Interconnection, δεν είναι επιλέξιμοι από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό και δεν μπορούν να διεκδικήσουν τη λειτουργία τους κάτω από το καθεστώς των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος», αναφέρεται στην επιστολή του επικεφαλής της DG Energy.

Επί της ουσίας, ο κ. Μπόρχαρτ καλεί την Αθήνα να εγκαταλείψει την επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και να διαπραγματευθεί με τον EuroAsia, ώστε να βρεθεί κοινός τόπος συννενόησης για την έγκαιρη κατασκευή του σκέλους Αττική - Κρήτη, στο πλαίσιο του Οδικού Χάρτη που συνέταξε και εξέδωσε η Επιτροπή για το έργο, τον Οκτώβριο του 2018 και στον οποίο περιγράφονται  όλα τα τεχνικά, χρηματοδοτικά και θέματα διασυνδεσιμότητας μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του έργου, δηλαδή των Αττικής - Κρήτης, Κρήτης - Κύπρου και Κύπρου - Ισραήλ, συνολικού προϋπολογισμού 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία –και εδώ είναι το ενδιαφέρον-  θα πρέπει να διαθέτουν ενιαία χαρακτηριστικά και να είναι συμβατά ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές, με τις οποίες είχε, όμως διαφωνήσει ο ΑΔΜΗΕ και η απελθούσα κυβέρνηση.

Λόγω ακριβώς του ότι οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, που έθεσε  για το τμήμα Αττική – Κρήτη, η «Αριάδνη», είναι διαφορετικές από εκείνες της Κομισιόν, η εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ αποκτά προβάδισμα και για τα υπόλοιπα σκέλη της διασύνδεσης, με αποτέλεσμα να προκληθεί η αντιπαράθεση με τον EurοΑsia Interconnector.

Στην επιστολή του, ο κ. Μπόρχαρτ τόνιζε: «Έχει ήδη γίνει σαφές στις ελληνικές αρχές ότι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν δίνει το δικαίωμα στη ΡΑΕ να αλλάξει τον προτιμητέο φορέα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος. Ο Οδικός Χάρτης της Κομισιόν θα επέτρεπε στην Ariadne Interconnector να αποτελέσει το ειδικό όχημα για το Κρήτη - Αττική, ως τμήμα του ευρύτερου έργου Ελλάδα - Κύπρος - Ισραήλ. Εάν δεν υπογραφεί ο Οδικός Χάρτης, τότε ο EurοΑsia παραμένει ο επίσημος φορέας του PCI και ο μοναδικός επιλέξιμος φορέας στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μηχανισμού Connecting Europe Facility.»