Ηλεκτροκίνηση: Ετοιμάζεται Ρυθμιστικό Πλαίσιο από το ΥΠΕΝ – Εντός του Ετους τα Πρώτα Ηλεκτρικά Λεωφορεία στην Αθήνα

Ηλεκτροκίνηση: Ετοιμάζεται Ρυθμιστικό Πλαίσιο από το ΥΠΕΝ – Εντός του Ετους τα Πρώτα Ηλεκτρικά Λεωφορεία στην Αθήνα
της Μάχης Τράτσα
Τετ, 23 Ιανουαρίου 2019 - 08:04

Τα κίνητρα, όπως επιδοτήσεις και φοροελαφρύνσεις, για την αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών που απαιτούνται για την ηλεκτροκίνηση επεξεργάζεται 

το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Παράλληλα, όπως ανέφερε χθες Τρίτη ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας στο 2ο συνέδριο Ecomobility, ετοιμάζεται το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα αποτελέσει το θεμέλιο για τη λειτουργία της αγοράς που θα αναπτυχθεί γύρω από την ηλεκτροκίνηση.

Άλλωστε, την επόμενη εβδομάδα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) θα οριστικοποιήσει τη γνωμοδότησή της προς το ΥΠΕΝ σχετικά με τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση και στο μοντέλο ανάπτυξης των σχετικών υποδομών, όπως επεσήμανε η κυρία Νεκταρία Καρακατσάνη, μέλος ΔΣ στον Ρυθμιστή. Σχετικά με τις ενέργειες προώθησης της ηλεκτροκίνησης, η κυρία Καρακατσάνη αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Ιταλίας, όπου προωθήθηκαν μέτρα όπως η επιδότηση με 6.000 ευρώ για οχήματα κόστους έως 60.000 ευρώ, η επιβολή φόρων στα συμβατικά καύσιμα και η κλιμάκωση του φόρου ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων.

Σχολιάζοντας τις πρωτοβουλίες της γειτονικής χώρας, ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας του ΥΠΕΝ κ. Μιχάλης Βερροιόπουλος, είπε χαρακτηριστικά ότι οι Ιταλοί δίνουν επιδότηση 6.000 ευρώ διότι έχουν αυτοκινητοβιομηχανία και τα κονδύλια μένουν στην ιταλική αγορά. «Στην Ελλάδα, τα χρήματα μιας επιδότησης θα πηγαίνουν στο εξωτερικό. Γι΄ αυτό πρέπει να προχωρήσουμε με λελογισμένα βήματα. Σε συνάντηση που είχαμε με εισαγωγείς αυτοκινήτων, δεν φάνηκαν διατεθειμένοι να φτιάξουν υποδομές φόρτισης», τόνισε ο ίδιος.

Για να πετύχει η Ελλάδα τους στόχους που έχουν τεθεί από τον ενεργειακό σχεδιασμό για τις μεταφορές θα πρέπει το ένα στα 10 οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητο (σ.σ. περί τα 400.000 οχήματα). «Τελικός στόχος είναι το μερίδιο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις μεταφορές να φθάσει 14%», σημείωσε ο κ. Σταθάκης. Προνομιακή θέση στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών, όπως ανέφερε ο υπουργός, θα έχουν τα νησιά, επισημαίνοντας ότι σε όσα δεν προβλέπεται να διασυνδεθούν, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην μετάβασή τους σε ένα ενεργειακό μοντέλο που θα στηρίζεται στην πράσινη ενέργεια. «Έχουν πυκνώσει οι επαφές με εταιρείες που έχουν τεχνολογίες και μπορούν να συνεισφέρουν σε αυτό. Είχαμε επαφές και με την Tesla για βιώσιμα σχέδια στα νησιά», υπογράμμισε. Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Βερροιόπουλο, η ηλεκτροκίνηση θα επικεντρωθεί στα αστικά κέντρα, ενώ κίνητρα θα δοθούν σε εταιρείες που έχουν μεγάλο στόλο αυτοκινήτων, ή σε υπηρεσίες (δημόσιες ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα) με μεγάλο μεταφορικό έργο.

Κλείνοντας την ομιλία του ο υπουργός αναφέρθηκε και στις θαλάσσιες μεταφορές. «Σε αποστάσεις που είναι εφικτές πρέπει να ευνοείται η ηλεκτροκίνηση πλοίων, με έργα υποδομής σε συγκεκριμένα λιμάνια. Το μεγάλο στοίχημα είναι μπροστά μας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Η απάντηση στις προκλήσεις είναι η επιτάχυνση της θεσμοθέτησης του πλαισίου μέσω του οποίου θα κινηθούμε, η αποσαφήνιση του πλαισίου κινήτρων και η έμφαση στα νησιά για να επιτευχθεί η μετάβαση», τόνισε.

 

ΟΑΣΑ: Εντός του έτους τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα

Ευρεία αντικατάσταση των οχημάτων του προγραμματίζει ο ΟΑΣΑ κατά τα επόμενα έτη. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος του οργανισμού κ. Αναστάσιος Ταστάνης, εντός του επόμενου δωδεκάμηνου τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας. Αναφερόμενος στα 30 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από το επιχειρησιακό πρόγραμμα της Περιφέρειας Αττικής προκειμένου να δρομολογηθεί η προμήθεια 92 οχημάτων προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτρικά), ο κ. Ταστάνης επεσήμανε ότι συντάσσονται οι τελικές προδιαγραφές και «το επόμενο διάστημα θα είμαστε έτοιμοι να προκηρύξουμε το σχετικό διαγωνισμό».

Επίσης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο ΟΑΣΑ διεκδικεί νέα χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020 ύψους 120 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 40 αρθρωτών τρόλεϊ και 360 λεωφορείων νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. «Η στοχευμένη αντικατάσταση των λεωφορείων τεχνολογίας ΕURO I και EURO II με νεότερα θα βελτιώσει τόσο τους εκπεμπόμενους ρύπους στο Λεκανοπέδιο, αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το επιβατικό κοινό της Αθήνας», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΟΟΣΑ, επισημαίνοντας ότι προμήθεια νέων οχημάτων έχει να γίνει στον ΟΑΣΑ από το 2005.

Σήμερα ο οργανισμός διαθέτει έναν στόλο πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με μεγάλο μέσο όρο ηλικίας και ξεπερασμένη αντιρρυπαντική τεχνολογία. Ειδικότερα, το σύστημα επίγειων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας περιλαμβάνει στόλο 2.022 θερμικών λεωφορείων (1.412 diesel και 610 φυσικού αερίου) μέσης ηλικίας 13,9 ετών και 354 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων (τρόλεϊ) μέσης ηλικίας 15,3 ετών. Όσον αφορά στα θερμικά λεωφορεία τα 997 οχήματα είναι κατηγοριών Euro I και II, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προδιαγραφές και πρέπει να αντικατασταθούν.

Ο ΟΑΣΑ διαθέτει και ένα σύστημα ηλεκτροκίνητων μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός και τραμ) συνολικού μήκους 110 χιλιομέτρων, το οποίο επεκτείνεται. Σε λίγους μήνες αναμένεται να παραδοθούν οι τρεις πρώτοι σταθμοί της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό προς τον Πειραιά (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια). Παράλληλα προχωρά και ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό, ενώ τα έργα επέκτασης του τραμ στον Πειραιά βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.