Arias Cañete: Κατανομή Δυναμικότητας Χωρίς Διακρίσεις για ΔΕΗ και Ιδιώτες στο Δίκτυο της Πελοποννήσου

Arias Cañete: Κατανομή Δυναμικότητας Χωρίς Διακρίσεις για ΔΕΗ και Ιδιώτες στο Δίκτυο της Πελοποννήσου
της Μάχης Τράτσα
Τετ, 12 Σεπτεμβρίου 2018 - 08:26

«Η κατανομή δυναμικότητας στις μονάδες (σ.σ. της Πελοποννήσου) θα πραγματοποιείται με βάση τη θέση τους στην αξιολογική κατάταξη, άρα με τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις», αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο Επίτροπος Ενέργειας κ. Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, απαντώντας προ ημερών σε ερώτηση του Έλληνα ευρωβουλευτή κ. Νίκου Χουντή. Ο κ. Χουντής έθεσε στην Κομισιόν τον προβληματισμό ότι, εφόσον η καθυστέρηση της επέκτασης στο δίκτυο 400 kV στην Πελοπόννησο επιβάλλει περιορισμό της ισχύος παραγωγής των Μονάδων, τότε γιατί ο περιορισμός αυτός επιβάλλεται μονομερώς για τη Μονάδα 5 της ΔΕΗ και όχι για τους υπόλοιπους παραγωγούς της Πελοποννήσου; 

Ερωτά μάλιστα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν αυτό αποτελεί ευνοϊκή μεταχείριση των ιδιωτών παραγωγών σε βάρος της ΔΕΗ.

Στην απάντησή του, στις 30 Αυγούστου 2018,  ο κ. Κανιέτε αναφέρει ότι ο περιορισμός της δυναμικότητας της μονάδας «Μεγαλόπολη 5» στα 500 MW σχετίζεται με την έλλειψη δυναμικότητας στη γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 400 kV προς την Πελοπόννησο και ότι ο εν λόγω περιορισμός ίσχυε ήδη πριν από την έκδοση του ν. 4533/2018 για την πρόσβαση ιδιωτών στο 40% των εκμεταλλεύσιμων αποθεμάτων λιγνίτη και το περαιτέρω άνοιγμα της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού. 

Στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων (ΔΠΑΔ) για την περίοδο 2018-2027, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ΑΔΜΗΕ, προβλέπει ότι η μονάδα «Μεγαλόπολη 5» θα συμμετέχει στην αγορά με την πλήρη εμπορική της δυναμικότητα (811 MW), έπειτα από «δοκιμαστική» περίοδο και την ολοκλήρωση του πρώτου διαδρόμου υψηλής τάσης στην Πελοπόννησο. Εν τω μεταξύ, η κατανομή δυναμικότητας, όπως επισημαίνει ο Ευρωπαίος Επίτροπος, θα πραγματοποιείται με βάση τη θέση των μονάδων στην αξιολογική κατάταξη και άρα με τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις. Πάντως, σύμφωνα με το ΔΠΑΔ του ΑΔΜΗΕ, η ολοκλήρωση του έργου επέκτασης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας προς την Πελοπόννησο δεν θα πραγματοποιηθεί πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2019.

Ο κ. Κανιέτε αναφέρεται επίσης και στο άρθρο 32 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ(3) («οδηγία περί ηλεκτρικής ενέργειας»), σύμφωνα με το οποίο τα κράτη μέλη διασφαλίζουν την εφαρμογή ενός συστήματος για την πρόσβαση τρίτων στο σύστημα μεταφοράς, καθώς και την παροχή πρόσβασης χωρίς διακρίσεις μεταξύ των χρηστών του δικτύου. Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι οι Διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς μπορούν να αρνούνται την πρόσβαση λόγω έλλειψης της απαραίτητης δυναμικότητας, υπό την προϋπόθεση δέουσας αιτιολόγησης και ελέγχου από τις ρυθμιστικές αρχές. «Επίσης, όταν νέες μονάδες παραγωγής προκαλούν συμφόρηση (δηλαδή έλλειψη επαρκούς δυναμικότητας) στο δίκτυο, αποτελεί συνήθη πρακτική να αναλαμβάνουν οι Διαχειριστές την ευθύνη να διευθετήσουν, εν όλω ή εν μέρει, τις επιπτώσεις της εν λόγω συμφόρησης. Η ευθύνη αυτή συνεπάγεται την καταβολή, εν όλω ή εν μέρει, του κόστους των ενισχύσεων δικτύου που απαιτούνται για τον μετριασμό της συμφόρησης και/ή την αποδοχή προσωρινών περιορισμών δυναμικότητας, όπως στην περίπτωση της μονάδας παραγωγής «Μεγαλόπολη 5», εξηγεί ο κ. Κανιέτε.

Όσον αφορά στο ερώτημα του κ. Χουντή για το πώς συμβαδίζει η στήριξη της ΕΕ στον διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτικών πακέτων από τη ΔΕΗ με τις ευρωπαϊκές πολιτικές περιορισμού της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα,  ενώ ταυτόχρονα περιορίζεται και η παραγωγική ικανότητα μονάδας που χρησιμοποιεί ως καύσιμο φυσικό αέριο, ο κ. Κανιέτε  παραπέμπει στην απόφαση της Επιτροπής για την υπόθεση (AT.38700) περί παράβασης των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ από την Ελληνική Δημοκρατία, λόγω διακριτικής μεταχείρισης των ανταγωνιστών της Δημόσιας Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ).  Και καταλήγει ο Επίτροπος: «Οι στόχοι της ΕΕ για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές επιδιώκονται με διάφορα μέσα, ενώ στόχος των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ είναι η επίτευξη ανταγωνιστικών αγορών. Ωστόσο, στα προτεινόμενα από την Ελληνική Δημοκρατία διορθωτικά μέτρα στην υπόθεση AT.38700 λαμβάνονται υπόψη οι επιλογές της χώρας στην περιβαλλοντική και την ενεργειακή πολιτική».