Από τις αρχές του 2018, οι ρωσικές εξαγωγές αργού μέσω αγωγών προς την Κίνα έχουν αυξηθεί σημαντικά, τη στιγμή, μάλιστα, που οι μεταφορές ρωσικού πετρελαίου μέσω θαλάσσης προς την Ευρώπη μειώνονται.

Στις αρχές του έτους, η Ρωσία διπλασίασε τη δυναμικότητα των αγωγών εξαγωγής πετρελαίου προς την Κίνα, όπου έχει καταστεί ο κορυφαίος προμηθευτής αργού εδώ και ένα χρόνο, ξεπερνώντας, πέρυσι, τη Σαουδική Αραβία, κορυφαίο εξαγωγέα και de facto ηγέτη του OPEC.

Ενώ η Ρωσία προσπαθεί να κερδίσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι από την ‘πίτα’ της ταχέως αναπτυσσόμενης κινεζικής αγοράς πετρελαίου, αυτό συμβαίνει σε βάρος της Ευρώπης, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί τον υπ’ αριθμό ένα πελάτη του ρωσικού πετρελαϊκού τομέα. Ήδη αρκετοί αναλυτές προειδοποιούν ότι οι μειωμένες παραδόσεις πετρελαίου μέσω θαλάσσης προς την Ευρώπη ενδέχεται να ωθήσουν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να αυξήσουν τις ποσότητες πετρελαίου που προμηθεύονται από τις αγορές της Μέσης Ανατολής και των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με τα προγράμματα παραδόσεων που δημοσιεύει το Bloomberg, οι εξαγωγές ρωσικού αργού από τα δυτικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής -η πλειονότητα των οποίων κατευθύνεται προς την Ευρώπη- αναμένεται να μειωθούν κατά 19%, σε 1,86 εκατ. βαρέλια ημερησίως, μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου 2018. Την ίδια στιγμή, οι εξαγωγές της Ρωσίας -μέσω αγωγών- προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 43% το α΄ τρίμηνο του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Transneft, της εταιρείας διαχείρισης του συστήματος αγωγών.

Το Μάρτιο, η Ρωσία διατήρησε την πρώτη θέση ως προμηθευτής πετρελαίου προς την Κίνα για 13ο συνεχή μήνα, με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 23,6% σε ετήσια βάση και να ανέρχονται σε 1,36 εκατ. βαρέλια την ημέρα, με τη Σαουδική Αραβία να έπεται με εξαγωγές 1,09 εκατ. βαρελιών ημερησίως.

Καθώς η Ρωσία ενισχύει την προμήθεια αργού πετρελαίου προς την Κίνα, τα διυλιστήρια στην Ευρώπη ενδέχεται να επιδιώξουν να αντικαταστήσουν μέρος της ρωσικής προμήθειας που λαμβάνουν με πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Alan Gelder, αντιπρόεδρο για τις αγορές διύλισης, χημικών και πετρελαίου στη Wood Mackenzie.

«Η ποσότητα αργού της Μέσης Ανατολής η οποία θα διοχετευθεί στις ασιατικές αγορές αναμένεται να μειωθεί λόγω της αύξησης των όγκων που εξάγει εκεί η Ρωσία, γεγονός που ενδέχεται να έχει ως αποτέλεσμα αυτές οι ποσότητες αργού (σ.σ. της Μέσης Ανατολής) να διοχετευθούν στην Ευρώπη», δήλωσε ο Gelder στο Bloomberg.

Οι μειωμένες ρωσικές παραδόσεις πετρελαίου στην Ευρώπη δεν επηρεάζουν επί του παρόντος τις τιμές του αργού, δεδομένου ότι αρκετά ευρωπαϊκά διυλιστήρια υπόκεινται σε προγραμματισμένες εργασίες συντήρησης. Επιπλέον, οι αυξημένες εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου στην Ευρώπη, σε συνδυασμό με την τρέχουσα περίοδο συντήρησης και την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής στη ζήτηση βενζίνης που ακολουθεί, είχαν ως αποτέλεσμα το ρωσικό αργό (Urals grade) να διαπραγματεύεται σε επίπεδα χαμηλού τετραετίας στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.

Οι εξαγωγές πετρελαίου και προϊόντων από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη αναμένεται να καταγράψουν ιστορικό υψηλό, υπολογιζόμενες μέχρι στιγμής σε περίπου 550.000 βαρέλια ημερησίως τον Απρίλιο, ενώ στελέχη του κλάδου της εμπορίας πετρελαίου αναμένουν ο ρυθμός αυτός να διατηρηθεί για το σύνολο του έτους, καθώς το αμερικανικό αργό κερδίζει έδαφος μεταξύ των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων, συχνά εις βάρος του πετρελαίου από τα κράτη του OPEC και τη Ρωσία, μεταδίδει το Bloomberg.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Reuters, η Ευρώπη ήταν ο προορισμός του 7% του συνόλου των αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου το 2017, ποσοστό το οποίο φέτος φαίνεται να αυξάνεται στο 12%.

«Το αμερικανικό πετρέλαιο ενδέχεται να αξιοποιηθεί με επιτυχία για την κάλυψη της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής», δήλωσε ο Geldder στο Bloomberg.

Η επιδίωξη της Ρωσίας να αυξήσει τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Κίνα εξαρτάται από το μερίδιο αγοράς και τις ροές πετρελαίου στην αγορά παγκοσμίως. Η Ρωσία είναι πλέον ο κορυφαίος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας, ξεπερνώντας τη Σαουδική Αραβία. Ταυτόχρονα, οι μειωμένες παραδόσεις ρωσικού αργού προς την Ευρώπη θα μπορούσαν να αναγκάσουν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να αναζητήσουν μεγαλύτερες ποσότητες από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ. Με το spread WTI/Brent να είναι τόσο ευρύ, οι αμερικανικές παραδόσεις προς την Ευρώπη φέτος το καλοκαίρι, είναι πιθανό να φθάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, πλήττοντας τόσο τους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής (OPEC), όσο και τη Ρωσία.