Να Επέμβει ο Εισαγγελέας στο Θέμα της SOCAR Ώστε να Σταματήσει η Διασπορά Ψευδών Ειδήσεων

Εδώ και δύο περίπου μήνες έχουμε γίνει μάρτυρες ενός απίστευτου σίριαλ που προωθείται έντεχνα από τον υποψήφιο αγοραστή του Ανεξάρτητου Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, του ΔΕΣΦΑ, από την Αζέρική κρατική εταιρεία SOCAR, στο πλαίσιο του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της εν λόγω εταιρείας. Η όλη υπόθεση ξεκίνησε στα μέσα Ιουλίου με την ανακοίνωση της πρόθεσης του ΥΠΕΝ να καταθέσει τροπολογία που να προβλέπει όρια στην αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου με στόχο τόσο την εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών φυσικού αερίου προς τους καταναλωτές και όσο και ευνοϊκών συνθηκών ανάπτυξης της νεόκοπης αγοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα με την τροπολογία αλλάζει ο μηχανισμός διαμόρφωσης των τιμών του φυσικού αερίου, αναθεωρείται για τα έτη 2006-2015 ο Κανονισμός Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και η μεθοδολογία υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου
energia.gr
Σαβ, 10 Σεπτεμβρίου 2016 - 20:18

Εδώ και δύο περίπου μήνες έχουμε γίνει μάρτυρες ενός απίστευτου σίριαλ που προωθείται έντεχνα από τον υποψήφιο αγοραστή του Ανεξάρτητου Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, του ΔΕΣΦΑ, από την Αζέρική κρατική εταιρεία SOCAR, στο πλαίσιο του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της εν λόγω εταιρείας. Η όλη υπόθεση ξεκίνησε στα μέσα Ιουλίου με την ανακοίνωση της πρόθεσης του ΥΠΕΝ να καταθέσει τροπολογία που να προβλέπει όρια στην αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου με στόχο τόσο την εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών φυσικού αερίου προς τους καταναλωτές και όσο και ευνοϊκών συνθηκών ανάπτυξης της νεόκοπης αγοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας.

Πιο συγκεκριμένα με την τροπολογία αλλάζει ο μηχανισμός διαμόρφωσης των τιμών του φυσικού αερίου, αναθεωρείται για τα έτη 2006-2015 ο Κανονισμός Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και η μεθοδολογία υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου. Οι αλλαγές αυτές κρίθηκαν αναγκαίες, καθώς η εφαρμογή του ισχύοντα κανονισμού θα οδηγούσε κατά το επόμενο διάστημα σε αυξήσεις των τελών χρήσης δικτύου της τάξεως του 68% τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις βιομηχανίες που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Όπως δήλωσε δε ο Υπουργός ΠΕΝ, κ. Πάνος Σκουρλέτης, κατά την συζήτηση της τροπολογίας στη Βουλή στις 25/7, «Διορθώσαμε ένα λάθος, το οποίο θα είχε σαν αποτέλεσμα να εκτιναχθούν οι αυξήσεις των τιμολογίων κατά 3%-4% σε ότι αφορά τα οικιακά τιμολόγια και κατά 3% έως 4,7% στα επαγγελματικά». Σύμφωνα δε με εκπροσώπους της αγοράς η εν λόγω τροπολογία ήτο επιβεβεβλημένη, αφού τα τέλη δικτύου αποτελούν ρυθμιζόμενη υπηρεσία, έτσι ώστε να αποφευχθούν παράλογες αυξήσεις από πλευράς ΔΕΣΦΑ, στην διοίκηση της οποίας μπορεί σύντομα να συμμετέχει εκπρόσωπος των νέων μετόχων ( SOCAR, SNAM) αν και απόφαση της Ευρωπαϊκής Επτιροπής ( DG COM.) προβλέπει ρόλο παθητικού μετόχου σε ένα νέο καθεστώς όπου αυτοί θα ελέγχουν το 66% της εταιρείας.

Όμως μόλις έγινε γνωστή η τροπολογία, η οποία τελικά ψηφίστηκε στα τέλη Ιουλίου, η διοίκηση της SOCAR εξαπέλυσε ένα πόλεμο λάσπης κατά του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Πάνου Σκουρλέτη κατηγορώντας τον ανερυθρίαστα ότι με αυτή του την πράξη συνέβαλε στην μείωση της αξίας της εταιρείας που αυτοί προτίθενται να αγοράσουν και άρα κατ’ αυτούς έπρεπε να μειωθεί το τίμημα, διαφορετικά θα αποχωρούσαν από την διαγωνιστική διαδικασία. Ενώ η αλήθεια είναι ότι ο Υπουργός στο πλαίσιο άσκησης των δικαιωμάτων του όπως αυτά προβλέπονται από το Σύνταγμα και το ισχύον νομικό πλαίσιο, έπραξε το αυτονόητο. Δηλαδή, πρίν το ενδεχόμενο αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ΔΕΣΦΑ, έσπευσε να κατοχυρώσει τα δικαιώματα των καταναλωτών οι οποίοι δικαιούνται ανταγωνιστικές τιμές και όχι τιμές που να ορίζονται βάσει των εκάστοτε στόχων κερδοφορίας των νέων μετόχων.

Όμως είναι καιρός επιτέλους οι εκπρόσωποι της SOCAR να σταματήσουν να διαδίδουν τερατώδη ψέματα περί δήθεν κολοσσιαίας μείωσης της αξίας της εταιρείας, δηλαδή του ΔΕΣΦΑ, λόγω της αλλαγής υπολογισμού των τελών χρήσης του δικτύου. Άραγε βάσει ποιας οικονομικής θεωρίας και με ποιους μαθηματικούς τύπους έχουν υπολογίσει, και με ακρίβεια χιλιοστού μάλιστα, ότι ως αποτέλεσμα της τροπολογίας που ψηφίστηκε από την Βουλή, αναφορικά με την ρύθμιση των χρεώσεων δικτύου (που στην πράξη βάζει φραγμούς σε υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου), απομειώνεται σήμερα η αξία της εταιρείας κατά 40-50%; Η δε πλευρά των Αζέρων δεν αρκέστηκε σε μία απλή παρατήρηση περί μίας πιθανής μείωσης σε βάθος χρόνου της αξίας της εταιρείας αλλά προεξόφλησε ήδη μία πιθανολογούμενη μελλοντική εξέλιξη και την αναπροσάρμοσε χρονικά τελείως αυθαίρετα σε τωρινό πλαίσιο απαιτώντας μάλιστα, εδώ και τώρα, την μείωση του προσφερόμενου (προ 3τίας) τιμήματος. Και ασφαλώς ο μηχανισμός ενημέρωσης, και παραπληροφόρησης θα προσθέταμε εμείς, της Αζέρικης εταιρείας σπεύδει να διαμορφώσει τους ευσεβείς πόθους και βλέψεις της ηγεσίας της σε βαρύγδουπες ανακοινώσεις υπονοώντας ότι βασίζονται σε μελέτες και περισπούδαστα μαθηματικά-οικονομικά μοντέλα και αναλύσεις από εξειδικευμένους οικονομικούς συμβούλους. Και δυστυχώς μεγάλη μερίδα των Ελληνικών Μέσων Ενημέρωσης σπεύδει να αναπαράγει και να μεταδίδει αβασάνιστα τους καθόλα ψευδείς και απύθμενης βλακείας Αζέρικους ισχυρισμούς.

Και είναι πράγματι τελείως ψευδείς και ατεκμηρίωτοι οι ισχυρισμοί της διοίκησης της SOCAR περί υποτιθέμενης μείωσης της αξίας του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Φυσικού Αερίου για τους εξής απλούς λόγους:

(1) Κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών ετών, όσο δηλαδή διαρκεί η υπόθεση αυτή (να θυμίσουμε ότι η SOCAR υπέβαλε τον Ιούνιο του 2013 προσφορά €400 εκατομμυρίων για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ, πράγμα που τοποθετούσε την αξία της επιχείρησης μόνο στα €600 εκατομμύρια) ο ΔΕΣΦΑ αύξησε τα περιουσιακά του στοιχεία, και άρα την αξία των παγίων του, κατά τρόπο εντυπωσιακό. Κατ’ αρχάς με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του τερματικού LNG στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας και τρίτη δεξαμενή, η αξία του οποίου μόνο πλησιάζει σήμερα το €1 δις, και ταυτόχρονα επεκτείνοντας συνεχώς το δίκτυο σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές της χώρας, και εξελίσσοντας την λειτουργία του με συστήματα reverse flow ενισχύοντας έτσι κατά πολύ την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

(2) Κατά το διάστημα των τελευταίων τριών ετών έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 15% ο αριθμός χρηστών του δικτύου αφού πολλά περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχουν πλέον πρόσβαση στο φθηνότερο φυσικό αέριο, το οποίο αντανακλάται στον μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών. Μπορεί σήμερα, λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας τα έσοδα να παραμένουν περιορισμένα, όμως οι νέες συνδέσεις έχουν πραγματοποιηθεί και τα τέλη θα συνεχίσουν να χρεώνονται. Έτσι αύριο όταν η αγορά επιστρέψει σε αναπτυξιακούς ρυθμούς θα αρχίσουν να αυξάνοντα τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ από τις επιπλέον συνδέσεις. Αυτή η πολύ θετική και ουσιαστική προοπτική όχι μόνο δεν μειώνει την αξία του ΔΕΣΦΑ, αλλά απεναντίας την αυξάνει.

(3) Η δε γνωστή τροπολογία για περιορισμό στην αύξηση των χρεώσεων δικτύου δεν έχει άμεσο αποτέλεσμα στην οικονομική κατάσταση και εσωτερική αξία της εταιρείας και ουδόλως αναμένεται ότι θα επηρεάσει τον ισολογισμό του τρέχοντος έτους. Είναι δε εξαιρετικά απίθανο να επηρεάσει μελλοντικές χρεώσεις, εάν τα τέλη παραμείνουν σε σημερινό επίπεδο ή αυξηθούν οριακά στο πλαίσιο που προβλέπει η εν λόγω τροπολογία.

Για όλους τους ανωτέρω λόγους η καθαρή αξία του ΔΕΣΦΑ έχει αυξηθεί κατά το διάστημα των τριών τελευταίων ετών, και πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω, ισχύουσας της τροπολογίας Σκουρλέτη. Αυτό μάλιστα μπορεί να το διαπιστώσει εύκολα ένας ανεξάρτητος εκτιμητής προχωρώντας σε μία νέα και αμερόληπτη αξιολόγηση του ενεργητικού, των παγίων και του goodwill της επιχείρησης.

Όμως η SOCAR μέσω πληροφοριών που διοχετεύει συστηματικά στα Ελληνικά και διεθνή Μέσα Ενημέρωσης τονίζει ότι περιμένει από την ελληνική κυβέρνηση μία «συμβιβαστική πρόταση» … καθώς με τις νέες ταρίφες, αυτές που θα προέλθουν από την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, η ελληνική εταιρεία έχει χάσει το 40%-50% της αξία της. Ουσιαστικά πρόκειται περί τελεσίγραφου προς το ΥΠΕΝ αφού η εγγυητική επιστολή της SOCAR για συμμετοχή στον διαγωνισμό λήγει σε δύο εβδομάδες.

Με την στάση τους αυτή οι Αζέροι ιθύνοντες της SOCAR δείχνουν ότι ουδόλως ενδιαφέρονται για μία αντικειμενική και τεκμηριωμένη αξιολόγηση του ΔΕΣΦΑ και την διαμόρφωση ενός ειλικρινούς πλαισίου διαλόγου με την Ελληνική πολιτεία, και εξακολουθούν μετ’ επιτάσεως μάλιστα να διαδίδουν τα εξόφθαλμα ψεύδη τους περί δήθεν μείωσης της αξίας του ΔΕΣΦΑ, λες και πρόκειται περί μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, και να απειλούν μάλιστα με αποχώρηση (Στην πράξη η SOCAR, όπως πρόσφατα απεκάλυψε το energia. gr με το άρθρο « Πού θα βρει τα χρήματα για τον ΔΕΣΦΑ η SOCAR;» στις 8/9 , αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας για αυτό και προσπαθεί με κάθε τρόπο να μειώσει το τίμημα!).

Επειδή όμως η ανωτέρω ιδιωτικοποίηση αφορά δημόσιο χρήμα αλλά εμπλέκονται επίσης θέματα ενεργειακής ασφάλειας, και διακρατικών σχέσεων είναι καιρός να επέμβει ο Εισαγγελέας διατάσσοντας επείγουσα ένορκη εξέταση με θέμα την οργανωμένη «διασπορά ψευδών ειδήσεων» που έχει ως στόχο την εξαπάτηση και προσβολή του Ελληνικού Δημοσίου.