Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι εισέρχεται το πρότζεκτ για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό αερίου (ICGB), καθώς ως το τέλος Ιουνίου αναμένεται να προκηρυχθεί το δεύτερο και τελικό μάρκετ τεστ για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Στόχος είναι οι προσφορές να υποβληθούν ως τα τέλη Σεπτεμβρίου, προκειμένου το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να ληφθεί η επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι εισέρχεται το πρότζεκτ για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό αερίου (ICGB), καθώς ως το τέλος Ιουνίου αναμένεται να προκηρυχθεί το δεύτερο και τελικό μάρκετ τεστ για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Στόχος είναι οι προσφορές να υποβληθούν ως τα τέλη Σεπτεμβρίου, προκειμένου το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να ληφθεί η επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου.

Σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχουν οριστεί, με βάση τους σχετικούς κανονισμούς της Ε.Ε. για την προκήρυξη του μάρκετ τεστ, πρέπει πρώτα να εκδώσουν αποφάσεις η ΡΑΕ και η αντίστοιχη Ρυθμιστική Αρχή της Βουλγαρίας.

Στο μάρκετ τεστ για την εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετείχαν εννέα εταιρείες, εξέλιξη που έχει δημιουργήσει σχετική αισιοδοξία σχετικά με την έκβαση της τελικής φάσης. Ως γνωστόν, αρχικά το πρότζεκτ δεν είχε συγκεντρώσει το απαιτούμενο ενδιαφέρον και χρειάστηκε να επαναλειφθεί το μάρκετ τεστ και να δοθεί παράταση, για να κινητοποιηθούν οι εταιρείες, οι οποίες τελικώς εκδήλωσαν την πρόθεση για δυναμικό ικανό να μεταφέρει σωρευτικά ποσότητα 4,3 δισ.κ.μ. αερίου τον χρόνο στην κατεύθυνση Ελλάδας - Βουλγαρίας. Περίπου 1 δισ. κ.μ ζητήθηκε για την αντίστροφη κατεύθυνση Βουλγαρία - Ελλάδα.

Το αρχικό μεταφορικό δυναμικό του αγωγού, ενός έργου που συγκεντρώνει την έντονη πολιτική στήριξη από ΗΠΑ και Ε.Ε. ανέρχεται σε περίπου 3 δισ. κυβικά μέτρα/ετησίως.

Μήκος 182 χλμ.

Ο αγωγός ΙCGB, συνολικού μήκους 182 χιλιομέτρων θεωρείται ως το πρώτο βήμα για τον «Κάθετο Διάδρομο», ο οποίος θα διασυνδέει την Ελλάδα με τις χώρες των Βαλκανίων, ως την Ουγγαρία και ενδεχομένως την Αυστρία. Είναι το πρώτο έργο που μπορεί να δώσει στη Βουλγαρία και άλλες βαλκανικές χώρες πρόσβαση σε μη ρωσικό αέριο, αυξάνοντας την ασφάλεια εφοδιασμού. Η εταιρεία «Poseidon», η οποία ελέγχεται 50-50 από τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison, έχει το 50% του ICGB ενώ το υπόλοιπο 50% ανήκει στη ΒΕΗ, την εταιρεία ενεργειακού χαρτοφυλακίου της Βουλγαρίας.

Με τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό συνδυάζεται η κατασκευή του πλωτού τερματικού υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, ενδιαφέρον για τον εφοδιασμό του οποίου έχει εκδηλώσει η αμερικανική εταιρεία Cheniere.

To πλέγμα των τριών έργων, του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, του τερματικού της Αλεξανδρούπολης και του αγωγού ΤΑΡ -Τransadriatic Pipeline- θεωρείται κρίσιμο για την τροφοδοσία της ΝΑ Ευρώπης με αέριο από τρίτες πηγές, στο πλαίσιο της πολιτικής των Βρυξελλών για τη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο και την τροφοδοσία της Ε.Ε. με αέριο από εναλλακτικές πηγές και διαφοροποιημένα κανάλια μεταφοράς.

Κόστος 220 εκατ.

Το κόστος κατασκευής του ICGB εκτιμάται σε 220 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με την υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας Τεμενούσκα Πέτκοβα το έργο θα μπορέσει να ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο πακέτο Γιούνκερ, με την προϋπόθεση ότι θα στεφθεί με επιτυχία το μάρκετ τεστ για τις δεσμευτικές προσφορές. Σε πρώτη φάση, από ευρωπαϊκά κονδύλια και προγράμματα έχουν χρηματοδοτηθεί με 45 εκατ. ευρώ οι διάφορες μελέτες για το έργο.

Εξάλλου, ως το τέλος του 2016 αναμένεται να είναι έτοιμος ο αγωγός φυσικού αερίου που θα συνδέει τη Ρουμανία με τη Βουλγαρία, κάτω από τον Δούναβη. Ο διασυνδετήριος αυτός αγωγός θα μπορεί μελλοντικά να τροφοδοτείται με αέριο από την Ελλάδα, μέσω του ΙCGB.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 15/06/2016)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr