Σε δύο φάσεις προκρίνεται από τον ΑΔΜΗΕ η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, όπως αναφέρει στο
Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2017- 2026 που υπέβαλε χθες προς έγκριση στη ΡΑΕ.
Όπως επισημαίνεται, στο μεσοδιάστημα από την έκδοση του Προκαταρκτικού Σχεδίου του παρόντος ΔΠΑ (που είχε τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση από τις 9 Φεβρουαρίου έως τις 9 Μαρτίου), εμφανίστηκε η ανάγκη προσαρμογής στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται με τις Οδηγίες 2010/75/ΕΕ περί βιομηχανικών εκπομπών και 2015/2193/ΕΕ για τον περιορισμό των εκπομπών ορισμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα από μεσαίου μεγέθους μονάδες καύσης.
Σύμφωνα με τις παραπάνω Οδηγίες, ο ΑΔΜΗΕ σημειώνει πως φαίνεται ότι τα προσεχή χρόνια το σύστημα Κρήτης με μεγάλη πιθανότητα θα αντιμετωπίσει ζητήματα επάρκειας ισχύος (λαμβανομένης υπόψη και της παλαιότητας πολλών εκ των υφιστάμενων μονάδων). Συνεκτιμώντας τα παραπάνω (μεγάλο κόστος ΥΚΩ και ενδεχόμενη εμφάνιση ζητημάτων επάρκειας ισχύος), το θέμα της διασύνδεσης της Κρήτης φαίνεται να αποκτά χαρακτήρα «επείγοντος», καθιστώντας το χρόνο υλοποίησης την κρισιμότερη παράμετρο για την επιλογή της τεχνικής λύσης για τη διασύνδεση, τονίζεται στο ΔΠΑ.
Έτσι λοιπόν, προκρίνεται από τον ΑΔΜΗΕ η διασύνδεση του νησιού σε δύο φάσεις ως εξής:
- Φάση Ι: Διασύνδεση ΕΡ 150kV, ικανότητας 2×200MVA (2x140MW) Κρήτη – Πελοπόννησος.
- Φάση ΙΙ: Διασύνδεση ΣΡ ικανότητας 2×350MW Κρήτη – Αττική.
Η «μικρή» διασύνδεση, προϋπολογισμού 330 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα έχει κατασκευασθεί μέχρι το β΄εξάμηνο του 2019 και ότι θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Αυτή η πρόταση είναι βελτιωμένη έναντι των όσων προέβλεπε η πρόταση για τη λεγόμενη «Διασύνδεση Εξοικονόμησης» (μονό καλώδιο 1Χ200 MVA), όπως έχει αναφέρει σε σχετικό
άρθρο το energia.gr.
Η απόσβεση της δαπάνης για το έργο εκτιμάται ότι μπορεί να γίνει μέσα σε διάστημα 4-5 ετών, αφού η εξοικονόμηση υπολογίζεται σε 80 εκατ. ευρώ ετησίως, με τις «πολύ συντηρητικές παραδοχές», όπως αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ, ότι η εισαγόμενη ισχύς στην Κρήτη είναι 200 MW, η ετήσια διαθεσιμότητα 8.000 h/έτος και η διαφορά του κόστους παραγωγής 50 €/MWh.
Ο χρόνος αυτός, τονίζεται, είναι εξαιρετικά μικρός για έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Σε ότι αφορά τη «μεγάλη» διασύνδεση, ο ΑΔΜΗΕ σημειώνει ότι η επιλογή μεταφορικής ισχύος 700MW (2x350MW) φαίνεται ασφαλέστερη, ωστόσο, προσθέτει ότι τα επόμενα χρόνια και ανάλογα με τις τεχνικές εξελίξεις και ιδίως την πορεία ωρίμανσης και υλοποίησης μεγάλων έργων ΑΠΕ στην Κρήτη, το μέγεθος του συνδέσμου θα επανεξετάζεται συνεχώς για πιθανή αναθεώρηση (μέχρι το επίπεδο των 1.000 MW), ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν.
Το συνολικό έργο εκτιμάται ότι μπορεί να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2024.
Ωστόσο, δεδομένου ότι ένα από τα πλέον πιθανά στάδια εμφάνισης
σημαντικών καθυστερήσεων θα αποτελέσει η εξεύρεση χώρου, η αδειοδότηση
και η υλοποίηση των αντίστοιχων έργων για την εγκατάσταση ηλεκτροδίων
γείωσης σε lagoon, το έργο εκτιμάται ότι θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία
νωρίτερα (έως το 2022) χωρίς τα ηλεκτρόδια γείωσης (δηλ. μόνον με τα δύο
καλώδια ΣΡ), στο ήμισυ της συνολικής ικανότητας του συνδέσμου (350 MW).
Στη συνέχεια και ανάλογα με τις έως τότε εξελίξεις που θα έχουν διαμορφωθεί
αναφορικά με τη δυνατότητα εγκατάστασης ηλεκτροδίων γείωσης σε lagoon,
το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί είτε με επιστροφή μέσω θαλάσσης, είτε,
εφόσον αυτό δεν καταστεί δυνατόν, με καλώδιο Μέσης Τάσης, καταλήγοντας με
αμφότερες τις λύσεις στη λειτουργία με τη μέγιστη ικανότητα του συνδέσμου
(2x350 MW).
Το προϋπολογιζόμενο κόστος του έργου είναι 700 εκατομμύρια έως 1 δισ. ευρώ.