Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του δεύτερου
market
test
και
της ανάλυσης των σχετικών αποτελεσμάτων, έντονο είναι το ενδιαφέρον όσον αφορά
την πραγματοποίηση του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν αμφιβολίες για την επανάληψη της επιτυχίας αυτής και στην
δεύτερη φάση.
Πιο συγκεκριμένα, υπήρξε ενδιαφέρον από έξι εταιρείες (την
Βουλγαρική Bulgargaz, τις ελληνικές ΔΕΠΑ και Gastrade, την βρετανική
Noble Clean Fuels, την ιταλική Edison και την αζέρικη SOCAR) σε
τέτοιο βαθμό που να ξεπερνά τις αρχικές προσδοκίες στην φάση αυτή που είχε ως
τελικό
deadline την 8η
Απριλίου, καθώς το ελάχιστο όριο βιωσιμότητας του έργου ήταν περίπου τα 1,7 δις
κυβικά μέτρα ετησίως και υπήρξε τελικά δέσμευση χωρητικότητας που ξεπέρασε τα 4
δις κυβικά μέτρα ετησίως.
‘Όσον αφορά το έργο του IGB, η αρχική χωρητικότητά του αναμένεται
να είναι 3 δις κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα
5 δις κυβικών μέτρων το χρόνο εφόσον υπάρξει
προσθήκη συμπιεστή. Το συνολικό μήκος του από την Κομοτηνή μέχρι τη Stara
Zagora θα είναι περίπου 180 χλμ, όπου το βουλγάρικο τμήμα θα είναι 151 χλμ.
(μεταξύ των περασμάτων Makaza και Stara Zagora) και το ελληνικό 31 χλμ. Με βάση
το χρονοδιάγραμμα, στις αρχές του καλοκαιριού θα υπάρξει προκήρυξη διεθνούς
διαγωνισμού για την κατασκευή του IGB, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει τον
Οκτώβριο του 2016, ενώ το συνολικό κόστος του αγωγού εκτιμάται
ότι θα ανέλθει σε 250 εκατ. ευρώ. Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι η τελική
επενδυτική απόφαση υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2015 στη Σόφια , ενώ η έγκαιρη
κατασκευή του θα βοηθήσει στο να υπάρξει ευθυγράμμιση και με το χρονοδιάγραμμα
του αγωγού
TAP.
Ενδοιασμοί, ωστόσο, υπάρχουν για το αν θα υπάρξει αντίστοιχο
ενδιαφέρον και στη δεύτερη φάση της διαδικασίας που προβλέπει επικύρωση των
προσφορών με δυνατότητα προσαρμογής και υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Οι
αμφιβολίες αυτές πηγάζουν από το γεγονός ότι ενώ υπάρχει στήριξη από τον κ.
Σέφκοβιτς, αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιο για την Ενεργειακή
Ένωση, από τους Αμερικάνους, το Αζερμπαϊτζάν, την Ρουμανία (πρόσφατα υπήρξε
επαφή των υπουργών Ενέργειας των δύο χωρών, όπου εκφράστηκε το ενδιαφέρον
προμήθειας φυσικού αερίου μέσω του IGB), αλλά και τις άμεσα εμπλεκόμενες χώρες,
δεν γνωρίζουμε αν και κατά πόσο θα υπάρξει δέσμευση στην επόμενη φάση.
Η προώθηση του IGB επηρεάζει θετικά και τις προοπτικές
ανάπτυξης του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης, που έχει ήδη
συμπεριληφθεί στα έργα προτεραιότητας της ΕΕ. Άλλωστε αυτό είναι κατανοητό και
από την συμμετοχή της ελληνικής Gastrade, συμφερόντων Κοπελούζου, και στα δύο
έργα.
Σημασία του
market
test
Market
test
είναι η διαδικασία κατά την οποία εταιρείες που θέλουν να εμπλακούν σε ένα έργο
υποδομών εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους με την υποβολή μη δεσμευτικών προσφορών
για την αξιοποίηση της δυναμικότητας του έργου και αποτελεί «προάγγελο» για την
τελική υλοποίησή του. Η διαδικασία αυτή είναι υποχρεωτική από την Ευρωπαϊκή
Επιτροπή για να διαπιστωθεί το ενδιαφέρον τόσο των προμηθευτών για να
δεσμεύσουν χωρητικότητα στον αγωγό όσο και των τρίτων Διαχειριστών για
διασύνδεση με το δίκτυο.
Το
market
test
για τον IGB αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο 2016 και
στην συνέχεια, αν είναι θετική η έκβασή του, θα υπάρξει η έναρξη των εργασιών
κατασκευής του αγωγού.
Αν λάβουμε υπ’ όψιν και το πρώτο
market
test κατά το οποίο υπήρξαν
αρκετές εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, αλλά στην δεύτερη και κρισιμότερη φάση των
δεσμευτικών προσφορών δεν υπήρξαν δεσμεύσεις χωρητικότητας, τότε γίνεται σαφές
πόσο μεγάλη είναι η σημασία του νέου
market
test τόσο για τις ίδιες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, αλλά και
για την υλοποίηση του έργου συνολικά.