Το γεγονός ότι η Τουρκία αποφάσισε να διατάξει την κατάρριψη του ρωσικού
μαχητικού στα σύνορα με τη Συρία, με το επιχείρημα ότι το
SU-24 παραβίασε για 17 δευτερόλεπτα τον
εναέριο χώρο της, δίνει νέα διάσταση στον «ακήρυκτο πόλεμο» στον ουρανό του
Αιγαίου.
Το επιχείρημα που ανέπτυξε η Άγκυρα και απεδέχθησαν ΝΑΤΟ και ΗΠΑ (το
αναπαρήγαγαν μάλιστα επισήμως αξιωματούχοι) ότι «άσκησε κυριαρχικό δικαίωμα»
της, εκθέτει την συμμαχία και επιτάσσει να επιβάλλει στου Τούρκους να παύσουν
να παραβιάζουν τον εναέριο χώρο της Ελλάδας στο Αιγαίο.
Πολύ περισσότερο μάλιστα αφού και οι δύο χώρες ανήκουν στον ΝΑΤΟ. Άρα υπό
τις παρούσες συνθήκες έντασης και ρευστότητας στην ευρύτερη περιοχή της
Ανατολικής Μεσογείου και της Εγγύς Ανατολής τέτοιου τύπου διαμάχες δεν
επιτρέπονται. Όπως παρατηρεί απόστρατος της Ελληνικής αεροπορίας με εκατοντάδες
ώρες πτήσεων στο Αιγαίο εάν οι παραβιάσεις των Τούρκων ελαμβάνονται πάντοτε
τοις μετρητοίς θα έπρεπε να καταρρίπτονται 20-30 αεροσκάφη κάθε χρόνο.
Από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, κ. Κοτζιάς, σε
τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον Ρώσο ομόλοό του εξ αφορμής του θερμού
επεισοδίου με την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού, πολύ σωστά ανέδειξε την
πτυχή των παραβιάσεων από τουρκικά μαχητικά στο Αιγαίο. Παραβιάσεις που φθάνουν
τις 1.500. το επιχείρημα αυτό ανέπτυξε διεθνώς, ο κ. Λαβρώφ και ταυτοχρόνως
δήλωσε στον Έλληνα ομόλογο του ότι τα αντίμετρα της Ρωσίας σε βάρος της
Τουρκίας στους τομές εισαγωγών- εξαγωγών και τουρισμού θα ωφελήσουν την Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα μετά το συμβάν αυτό, ως μέλος του ΝΑΤΟ και της
ΕΕ, θα πρέπει να ζητήσει από τις ΗΠΑ να μεσολαβήσουν και να πιέσουν την Άγκυρα
να σταματήσει τις παραβιάσεις στο Αιγαίο. Ακόμη και αν οι παράλογες για το
Διεθνές Δίκαιο αιτιάσεις και διεκδικήσεις της Τουρκίας συνεχισθούν σε διπλωματικό
επίπεδο.