Η ΡΑΕ Αποφασίζει για τον Επιμερισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς του ΔΕΣΦΑ για την Περίοδο 2006-2015

Η ΡΑΕ Αποφασίζει για τον Επιμερισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς του ΔΕΣΦΑ για την Περίοδο 2006-2015
του Γιώργου Κωστούλα
Σαβ, 24 Σεπτεμβρίου 2016 - 10:08
Η ΡΑΕ θα λάβει την τελική απόφαση σχετικά με τον επιμερισμό της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2006-2015, όπως ορίζεται στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα των 2,8 δισ. ευρώ που κατατέθηκε στη Βουλή. Ενδεχομένως, με αυτή τη ρύθμιση στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση να ανοίγει ένα παράθυρο συμφωνίας με τους Αζέρους της Socar σχετικά με την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή, που την ερχόμενη εβδομάδα μπαίνει στην τελική ευθεία με την έλευση του επικεφαλής της εταιρείας στην Αθήνα. Ποια σενάρια εξετάζονται
Η ΡΑΕ θα λάβει την τελική απόφαση σχετικά με τον επιμερισμό της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2006-2015, όπως ορίζεται στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα των 2,8 δισ. ευρώ που κατατέθηκε στη Βουλή. 

Ενδεχομένως, με αυτή τη ρύθμιση στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση να ανοίγει ένα παράθυρο συμφωνίας με τους Αζέρους της Socar σχετικά με την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή, που την ερχόμενη εβδομάδα μπαίνει στην τελική ευθεία με την έλευση του επικεφαλής της εταιρείας στην Αθήνα.

Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι η περίοδος κατά την οποία θα επιμεριστεί η ανακτήσιμη διαφορά θα καθοριστεί από τη ΡΑΕ στο πλαίσιο της αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ). 

Υπενθυμίζεται ότι η συμπληρωματική δημόσια διαβούλευση για την πρόταση που υπέβαλε ο ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ σχετικά με την αναθεώρηση Κανονισμού Τιμολόγησης ολοκληρώθηκε την Πέμπτη. Η πρόταση προβλέπει για το 2017 την αύξηση της μέσης χρέωσης χρήσης ΕΣΦΑ κατά 23,2%.

Με την τροπολογία που κατέθεσε ο ΥΠΕΝ Πάνος Σκουρλέτης και ψηφίστηκε από τη Βουλή το καλοκαίρι, μπήκε «φρένο» στην υπέρογκη αύξηση ως 68,5% των τιμολογίων χρήσης του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των στελεχών της Socar.

Με τη ρύθμιση στο πολυνομοσχέδιο για τα 2,8 δισ. ευρώ, δίνεται η δυνατότητα στη ΡΑΕ να ορίσει μικρότερη περίοδο για τον επιμερισμό της -ψαλιδισμένης- ανακτήσιμης διαφοράς, σε σχέση με τα 40 χρόνια που προέβλεπε η προηγούμενη ρύθμιση, προσφέροντας έτσι ένα συγκεκριμένο κίνητρο στην πλευρά της Socar.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η μείωση αυτής της περιόδου σε 25 χρόνια περίπου. Επίσης, ο ρυθμός αύξησης της μέσης χρέωσης ίσως αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω συγκριτικά με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή κοντά στο 30%.

Εφόσον τελικώς, προχωρήσουν αυτές οι αλλαγές, η κυβέρνηση θα έχει δείξει έμπρακτα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ότι θέλει να ολοκληρωθεί η διαδικασία του διαγωνισμού για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, μεταφέροντας πλέον την ευθύνη για τυχόν αδιέξοδο στους Αζέρους.

Σημειώνεται πως στα τέλη του μήνα λήγει η εγγυητική επιστολή της Socar. Γι' αυτό άλλωστε στις 27-28 του μηνός θα έρθει στην Αθήνα ο ίδιος ο επικεφαλής της αζέρικης εταιρείας προκειμένου να διαπραγματευθεί απευθείας, στο ανώτερο δυνατό επίπεδο, τη δυνατότητα επίτευξης μίας οριστικής συμφωνίας για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. 

Οι εκτιμήσεις στην ελληνική κυβέρνηση είναι ότι οι Αζέροι θέλουν να κλείσουν τη συμφωνία, ωστόσο παζαρεύουν μέχρι την τελευταία στιγμή προκειμένου να επιτύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τα συμφέροντα τους. Πάντως, αν δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να καταβάλουν το τίμημα που αναλογεί στο 49% του Διαχειριστή (υπενθυμίζεται ότι το άλλο 17% θα καταλήξει, πιθανότατα, στην ιταλική Snam) υπάρχουν διάφορες φόρμουλες για να δώσουν λιγότερα χρήματα χωρίς να μειωθεί το συνολικό τίμημα των 400 εκατ. ευρώ για το 66%.

Οι κυριότερες επιλογές είναι η αύξηση του ποσοστού της Snam είτε η επαναγορά τμήματος ή όλου του μεριδίου (35%) που αναλογεί στα ΕΛΠΕ από την πώληση του 66%. Δεν αποκλείεται, τέλος, αν και δεν συγκεντρώνει αυτή τη στιγμή πολλές πιθανότητες, το ενδεχόμενο απόκτησης ενός μικρού μεριδίου τις εταιρείες που είχαν ακουστεί παλαιότερα ότι ενδιαφέρονται για τον ΔΕΣΦΑ, όπως η βελγική Fluxys.

Σκουρλέτης: Αναζητείται αγοραστής για τουλάχιστον το 17%

Σε συνέντευξή του στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ο κ. Σκουρλέτης αναφέρει ότι μέρος των προαπαιτούμενων για την εκταμίευση της υποδόσης αφορά ενεργειακά ζητήματα, χωρίς σε αυτά να συμπεριλαμβάνεται η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. 

Ο υπουργός Ενέργειας σημειώνει ότι μετά την παρέμβαση της (σ.σ. ευρωπαϊκής) Επιτροπής Ανταγωνισμού, που υποχρέωσε την Socar να περιορίσει το μερίδιο της κάτω του 50% «αναζητείται αγοραστής τουλάχιστον για το 17% από το ποσοστό που θα αγόραζε» η αζέρικη εταιρεία. 

Ο κ. Σκουρλέτης τονίζει ότι η κυβέρνηση δεν έχει παρέμβει στους όρους του διαγωνισμού και προσθέτει ότι «εκείνο βέβαια που κάνουμε, μετά από πρόταση της ΡΑΕ, είναι να μεριμνήσουμε για την προστασία της εγχώριας παραγωγής αποτρέποντας αυξήσεις στις τιμές χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου της τάξης του 68%». 

Κατά τα άλλα, προσθέτει, «εργαζόμαστε για να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, μια και αυτό αναφερόταν ρητά στη συμφωνία του περασμένου χρόνου». 

Τέλος, αναφέρει ότι «όσοι τώρα προσπαθούν να εμπλέξουν τη διαδικασία της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης με αυτήν της εκταμίευσης της υποδόσης έχουν πολιτική στόχευση που υπηρετεί άλλες πολιτικές σκοπιμότητες.» 

Διαβάστε επίσης: