Στη σκιά του μετρό και των επεκτάσεών του, ο ηλεκτρικός (ΗΣΑΠ, γραμμή 1) που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1869 και σήμερα συνδέει την Κηφισιά με τον Πειραιά, διασχίζοντας μερικές από τις πιο κεντρικές περιοχές της πρωτεύουσας, όπως την Ομόνοια, το Μοναστηράκι και την Καλλιθέα, περιμένει υπομονετικά να «φθάσει» στον σταθμό του 21ου αιώνα

Βλάβες στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, χαμηλής απόδοσης ή και ανύπαρκτος κλιματισμός, μη επαρκής αριθμός συρμών, βανδαλισμοί, ανεξίτηλα γκράφιτι, σάπια πατώματα. Είναι μερικά από τα προβλήματα που «ταλαιπωρούν» ακόμη τον ιστορικό ΗΣΑΠ και, κατά συνέπεια, τους επιβάτες που μετακινούνται καθημερινά με τον ηλεκτρικό. «Καθημερινά έχουμε 3-4 βλάβες», λέει η διοίκηση της εταιρείας, υποστηρίζοντας πως η γραμμή 1 έπρεπε να είχε διαθέσιμους τουλάχιστον 24 συρμούς, ωστόσο λόγω βλαβών ο αριθμός όσων είναι διαθέσιμοι αλλάζει καθημερινά. Τις ώρες αιχμής χρειάζονται 19 συρμοί, με τα τρένα 8ης παραλαβής που μπήκαν σε κυκλοφορία μεταξύ 1983-1985 να εμφανίζουν μεγάλα προβλήματα. «Αγκάθι» για πολλούς επιβάτες αποτελούν και οι καθυστερήσεις των συρμών, με τις ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) να τοποθετούν 4 παλαιούς συρμούς του μετρό πρώτης γενιάς (γραμμές 2, 3) ώστε να αυξηθεί το μεταφορικό έργο και να μειωθούν οι χρονοαποστάσεις. Αυτά όμως δεν μπορούν να επιλύσουν το πρόβλημα. Επίσης δεν έχουν κλιματισμό.

Στο μεταξύ, το εγχείρημα των ΣΤΑΣΥ για την αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ 8ης παραλαβής, έργο που μπορεί να επαναφέρει σε κυκλοφορία ακόμη και 7-8 συρμούς που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας, δεν προχωρεί όπως είχε σχεδιαστεί. Το Στ΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ε.Σ.), όπως αποκάλυψε η «Κ», μπλόκαρε την υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης μεταξύ των ΣΤΑΣΥ και της αναδόχου ισπανικής CAF που έχει αναλάβει την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου. Τι είχε προηγηθεί; Η αρχική σύμβαση ύψους 65,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022 και βάσει αυτής η εταιρεία ανέμενε την παράδοση του πρώτου ανακατασκευασμένου συρμού στις εγκαταστάσεις τον Ιούλιο του 2024. Ομως τον Δεκέμβριο του 2023 το Δ.Σ. των ΣΤΑΣΥ αποδέχθηκε το αίτημα του αναδόχου για αναπροσαρμογή του συνολικού συμβατικού τιμήματος κατά 9,5%, δηλαδή κατά 6,2 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, καθώς και την παράταση των χρόνων τμηματικής παράδοσης του έργου. Με βάση τα νέα χρονοδιαγράμματα, η παραλαβή του πρώτου αναβαθμισμένου συρμού τοποθετήθηκε για τον Φεβρουάριο του 2025 και η παράδοση του ομοιώματος του πρώτου συρμού τον Ιούλιο του 2024, δηλαδή σε 1,5 μήνα. Ωστόσο και αυτά τα χρονοδιαγράμματα δύσκολα θα πιαστούν. Το Ε.Σ. έκρινε πως η εταιρεία ΣΤΑΣΥ δεν αιτιολόγησε επαρκώς το ποσοστό αύξησης του συμβατικού τιμήματος και «ως εκ τούτου συντρέχει, εν προκειμένω, ουσιώδης νομική πλημμέλεια».

Η αίτηση ανάκλησης των ΣΤΑΣΥ θα συζητηθεί στις 14 Ιουνίου, με την εταιρεία να αναμένει απόφαση προς τα τέλη Ιουνίου. Στο μεταξύ, η συνεργασία της CAF με τον υπεργολάβο, όμιλο Κιολεΐδη, για την αναβάθμιση των συρμών στον Βόλο αποδείχθηκε προβληματική. Οι ΣΤΑΣΥ λένε πως ο ανάδοχος βρήκε στον Βόλο άλλο συνεργάτη, επιμένοντας πως το μπλόκο του Ε.Σ. δεν αφορούσε τη μετάθεση των χρόνων παράδοσης των συρμών, άρα ο ανάδοχος πρέπει να παραδώσει το ομοίωμα τον Ιούλιο, ειδάλλως θα ενεργοποιηθούν ρήτρες σε περίπτωση καθυστερήσεων. «Από τους 14 συρμούς, 7-8 είναι εκτός λειτουργίας. Και οι υπόλοιποι που χρησιμοποιούνται, βγάζουν δεκάδες προβλήματα», παραδέχεται η διοίκηση. «Προσπαθούμε να τους συντηρούμε σε ένα βαθμό, αλλά εάν δεν προχωρήσει η αναβάθμισή τους, δεν υπάρχει περίπτωση να αποκτήσουμε τον αριθμό των συρμών που απαιτούνται στη γραμμή 1».

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")