Η πρόληψη είναι πάντα καλύτερη από τη θεραπεία και στους δρόμους ευρωπαϊκής πόλης ένας νέος τύπος λωρίδας έχει κάνει την εμφάνισή του, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Ο μηδενισμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων βρίσκεται στις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είδε τη χρονιά που μας πέρασε να χάνουν τη ζωή τους περισσότερα από 20.000 άτομα στους δρόμους της.

Η ΕΕ έχει θέσει σαν στόχο να μειωθούν τα θανατηφόρα τροχαία κατά 50% έως το 2030 και συγκριτικά με το 2019 που αποτελεί το έτος αναφοράς. Εκτός από τα κοινά μέτρα που εφαρμόζουν τα κράτη-μέλη της Ένωσης για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων έχουν και μια σχετική ελευθερία να εφαρμόζουν και δικές τους προτάσεις που θεωρούν ότι μπορεί να οδηγήσουν στην επίτευξη του φιλόδοξου στόχου.

Μια τέτοια πρόταση προκύπτει και από την αναφορά του ιδρύματος της ισπανικής ασφαλιστικής Mapfre που έγινε σε συνεργασία με το Ισπανικό Σύνδεσμο Αυτοκινητοδρόμων (Asociación Española de la Carretera -AEC, η οποία φέρνει στο επίκεντρο το δευτερεύον δίκτυο δρόμων της χώρας.

Σύμφωνα με την αναφορά οι δευτερεύοντες δρόμοι εξυπηρετούν το 35% των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ισπανία. Ωστόσο τα τροχαία ατυχήματα που γίνονται σε αυτούς είναι τα διπλάσια σε σχέση με τα τροχαία που λαμβάνουν χώρα στους κλειστούς αυτοκινητόδρομους της Ισπανίας.

Η έξοδος του αυτοκινήτου από τον δρόμο είναι ο συχνότερος τύπος τροχαίου ατυχήματος στο επαρχιακό ισπανικό δίκτυο δρόμων με 486 άτομα να χάνουν τη ζωή τους με αυτό τον τρόπο το 2023 με την κατάσταση του δρόμου να μην αποτελεί αιτία του ατυχήματος αλλά να συνεισφέρει σε αυτό.

Στην αναφορά γίνεται λόγος για άμεση βελτίωση των επαρχιακών μέσω της «συμβατικής οδού», με την τοποθέτηση για παράδειγμα περισσότερων προειδοποιητικών πινακίδων, περισσότερων μπαριέρων εκεί που δεν υπάρχουν, αλλά και ανανέωση των λωρίδων, όπως και τοποθέτηση ανακλαστικών στις λωρίδες που βρίσκονται στην άκρη του δρόμου.

Στα όχι και τόσο συνηθισμένα μέτρα που προτείνονται στην αναφορά είναι και το «βάψιμο» τμημάτων του δρόμο με κόκκινο χρώμα, κάτι που θα μπορούσε να γίνει σε απότομες στροφές που παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο ατυχήματος για τον μέσο οδηγό.

Το υλικό με το οποίο στρώνεται ο δρόμος έχει παράλληλα και αυξημένο συντελεστή πρόσφυσης σε σχέση με τη συμβατική άσφαλτο και έτσι αυξάνει την πιθανότητα ο οδηγός ενός οχήματος να παραμείνει στον δρόμο ακόμη και να κάνει λάθος κατά την προσέγγισή του στη στροφή. Τέτοιου είδους κόκκινοι δρόμοι εφαρμόστηκαν στην Ισπανία πριν από 15 περίπου χρόνια στη Μούρθια και επέφεραν μείωση στα τροχαία ατυχήματα πάνω από 40%.

Τώρα τόσο το ίδρυμα όσο και ο AEC θεωρούν ότι έχει έρθει η ώρα της ανανέωσης και επέκτασης των κόκκινων δρόμων και μαζί με επιπλέον συμβατικά μέτρα οι θάνατοι στα τροχαία ατυχήματα θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 300 κάθε χρόνο.