Νέα δεδομένα διαμορφώθηκαν χθες κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες με τη συμμετοχή της Κομισιόν, των κυβερνήσεων Ελλάδας και Κύπρου αλλά και των Ρυθμιστικών Αρχών των δύο χωρών για τη διασύνδεση της Κρήτης.

Κατά τη σύσκεψη, η ΕΕ κατέστησε σαφές ότι η απόφαση της ΡΑΕ να προχωρήσει στις αρχές Σεπτεμβρίου σε απευθείας ανάθεση του έργου στον ΑΔΜΗΕ, είναι αντίθετη προς τον ευρωπαϊκό κανονισμό και παράνομη, εάν βεβαίως η ελληνική πλευρά επιθυμεί να υλοποιηθεί το έργο με τις επιδοτήσεις και τα οφέλη που υπάρχουν για τα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI).

Στην ίδια σύσκεψη κατέστη επίσης σαφές, ότι ανεξάρτητα με το ποιος θα είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου (Project Promoter) η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα πρέπει να έχει συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά ώστε να μπορεί να λειτουργήσει ως ενιαίο έργο με τη διασύνδεση Κρήτης - Κύπρου, προκειμένου να εξασφαλίσει τις κοινοτικές επιδοτήσεις.

Εάν πάλι η ελληνική πλευρά επιθυμεί να πραγματοποιήσει τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής ως εθνικό έργο, χωρίς πρόσβαση στις διευκολύνσεις που προβλέπονται για τα έργα PCI, τότε η απόφαση για απευθείας ανάθεση δεν έχει κανένα πρόβλημα και το έργο μπορεί να προχωρήσει κανονικά από τη θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη.

Ως προς τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να γίνουν ώστε να εξασφαλιστεί η κοινοτική χρηματοδότηση της διασύνδεσης, σύμφωνα με πληροφορίες στη χθεσινή σύσκεψη τονίστηκε ότι θα δοθεί χρονικό περιθώριο μέχρι το τέλος του έτους προκειμένου η εταιρεία Euroasia που είναι ο τωρινός project promoter του έργου να φέρει μια λύση για την συνολική υλοποίηση του έργου Ισραήλ, Κύπρος, Ελλάδα.

Εάν το χρονικό περιθώριο παρέλθει άπρακτο, τότε δίνεται η δυνατότητα στον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει από μηδενική βάση στην υλοποίηση του έργου Αττική - Κρήτη, χωρίς να υπάρχει η υποχρέωση να συμπεριληφθεί στο σχήμα κατ' ανάγκη ο Euroasia, με ελευθερία επιλογής για το σχήμα των εταίρων.

Ωστόσο σε ό,τι αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές της Διασύνδεσης, τα υλικά και την τεχνολογία, ο ΑΔΜΗΕ δε θα έχει το ελεύθερο να κάνει όποια επιλογή επιθυμεί αλλά θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία με τον Euroasia που θα εξασφαλίζει την διαλειτουργικότητα και την τεχνική συμβατότητα του έργου σε όλα τα επιμέρους τμήματα (Αττική - Κρήτη, Κρήτη - Κύπρος, Κύπρος - Ισραήλ).

Πρακτικά αποφασίστηκε να συγκροτηθεί μια τριμελής επιτροπή με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ, του Euroasia και ενός ανεξάρτητου τεχνικού εμπειρογνώμονα (που θα μπορεί να είναι πχ ευρωπαίος διαχειριστής όπως ο βελγικός Elia) και ο οποίος θα έχει τον τελευταίο λόγο σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia.

Μετά τη χθεσινή σύσκεψη θα πρέπει μέσα σε διάστημα λίγων ημερών να απαντήσουν οι εμπλεκόμενες πλευρές εάν συμφωνούν με το συγκεκριμένο σχεδιασμό που προτάθηκε από την Κομισιόν. Εάν απορριφθεί η πρόταση της Επιτροπής, τότε η διασύνδεση θα προχωρήσει ως εθνικό έργο. Εάν γίνει αποδεκτή θα πρέπει να ανακληθεί ή να τροποποιηθεί η πρόσφατη απόφαση για την απευθείας ανάθεση του έργου στον ΑΔΜΗΕ. Να σημειωθεί τέλος ότι υπάρχει περιθώριο 30 ημερών προκειμένου η απόφαση να προσβληθεί από ενδιαφερόμενους και απομένει να φανεί στην πράξη εάν όντως θα υπάρξει αίτημα ακύρωσης.

 

(capital.gr)