Το σχέδιο για εξορύξεις στην Αρκτική Θάλασσα, στα ανοικτά της βόρειας Ακτής του Καναδά, έχει αναβληθεί επ’ αόριστον από την Αμερικανική εταιρεία Πετρελαίου Chevron, η οποία επικαλείται "το επίπεδο της οικονομικής αβεβαιότητας στη βιομηχανία" ως έναν από τους λόγους για αυτήν της, την απόφαση

Το σχέδιο για εξορύξεις στην Αρκτική Θάλασσα, στα ανοικτά της βόρειας Ακτής του Καναδά, έχει αναβληθεί επ’ αόριστον από την Αμερικανική εταιρεία Πετρελαίου Chevron, η οποία επικαλείται "το επίπεδο της οικονομικής αβεβαιότητας στη βιομηχανία" ως έναν από τους λόγους για αυτήν της, την απόφαση.

Η κίνηση αυτή δεν σχετίζεται άμεσα με την κατά 48 τοις εκατό πτώση στις τιμές του πετρελαίου από τον Ιούνιο: Η Chevron δεν σχεδιάζει εξόρυξη στο σημείο μέχρι περίπου το 2025, πράγμα που σημαίνει ότι η παραγωγή πιθανότατα δεν θα έχει ξεκινήσει νωρίτερα από τη δεκαετία του 2030.

Ωστόσο, η απόφαση της Chevron να κλείσει αυτό το μακροπρόθεσμο σχέδιο δείχνει πώς η πίεση στις ταμειακές ροές ωθεί όλες τις πετρελαϊκές εταιρείες να καταφύγουν σε αποφάσεις οικονομίας, όπου και όποτε μπορούν.

Η Shell και η BP προχωρούν σε αποεπενδύσεις αξίας 60 δισ. δολαρίων. Η βιομηχανία εγκαταλείπει μερικά από τα πιο μεγαλεπήβολα σχέδια της, ιδιαιτέρως εκείνα στην Αρκτική. Όπως τις εξορύξεις σε βαθιά νερά και άλλα που έχουν παρουσιάσει δυσκολίες τεχνικής φύσεως. Μόλις πρόσφατα η Shell ανακοίνωσε ότι θα αναβάλει περαιτέρω το σχέδιό της για την εκμετάλλευση στην Αλάσκα, εξαιτίας ενός συνδυασμού ρυθμιστικών και τεχνολογικών δυσκολιών.

Το σχέδιο της Rosebank, αξίας 10 δισ. δολαρίων, στη Βόρεια Θάλασσα, μιας κοινοπραξίας της αμερικανικής Chevron με την αυστριακή OMV, έχει ανασταλεί και δεν αναμένεται να προχωρήσει προτού ανακάμψουν οι τιμές. Επιπλέον η ΒΡ ανακοίνωσε πως αναθεωρεί τα σχέδιά της για το Mad Dog φάση 2, το σχέδιο εκμετάλλευσης σε βαθιά νερά στον Κόλπο του Μεξικού.

Οι γεωτρήσεις στην Αρκτική είναι άλλωστε από τις ακριβότερες μορφές εξερεύνησης πετρελαίου. Η Royal Dutch Shell έχει δαπανήσει περίπου 6 δις δολάρια ερευνώντας για πετρελαϊκά κοιτάσματα στα ανοικτά της βόρειας ακτής της Αλάσκα, και δεν έχει ακόμη καταφέρει να ολοκληρώσει κάποιο από τα πεδία των ερευνών της.

Η Chevron για τις έρευνές της στην Αρκτική, είχε συνεργαστεί με την Cameron International, έναν κατασκευαστή εξοπλισμού πετρελαίου. Το πρόγραμμα αυτής της συνεργασίας θα πρέπει τώρα να σταματήσει.

Επίσης πέρσι η Chevron είχε προχωρήσει σε αξιολόγηση των σεισμικών δεδομένων στο σημείο, για την κατανόηση της γεωλογίας της περιοχής στη θάλασσα Μποφόρ. Και αυτό το έργο είναι επίσης απίθανο, να συνεχιστεί.

Η απειλή για το περιβάλλον της Αρκτικής που μολύνεται από μια πετρελαιοκηλίδα αποτελεί προτεραιότητα για τις ΗΠΑ και τον Καναδά που ως ρυθμιστές ελέγχουν τις άδειες γεωτρήσεων. Και η περιοχές με πάγο είναι υψηλής επικινδυνότητας σε πιθανές διαρροές και σχηματισμούς πετρελαϊκών κηλίδων γύρω, αλλά και κάτω από τον πάγο.

Στην συνεργασία της με την Cameron η Chevron, είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια προληπτικού σχεδιασμού αντιμετώπισης ενός τέτοιου επικίνδυνου ενδεχόμενου.

Η Shell πάντως παραμένει η δυτική πετρελαϊκή εταιρεία που έχει προχωρήσει πιο μακριά, σε ότι αφορά τις πετρελαϊκές έρευνες στην Αρκτική. Έχει μάλιστα υποβάλει στις ρυθμιστικές αρχές ενέργειας, ένα σχέδιο για τη διάνοιξη στην θάλασσα Chukchi, βορειοδυτικά της Αλάσκας το επόμενο καλοκαίρι, αν και δεν έχει ακόμη αποφασιστεί εάν αυτό το σχέδιο τελικά θα προχωρήσει.

Ο Michael Levine της περιβαλλοντικής ομάδας Oceana, δήλωσε: «Η απόφαση της Chevron αποτελεί περαιτέρω απόδειξη, ότι η υψηλή περιβαλλοντική επικινδυνότητα, όπως και το υψηλό κόστος των ερευνητικών έργων στον Αρκτικό Ωκεανό, κάνουν όλο και λιγότερο θελκτικές για τις εταιρείες, τις πετρελαϊκές έρευνες στην περιοχή».

Πηγή: Financial Times