Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διαγωνισμός του ΔΕΦΑ, για τη λεγόμενη ενδιάμεση λύση για το φυσικό αέριο στην Κύπρο. Στην κούρσα έχουν μείνει δύο διεκδικητές, η κοινοπραξία της M&M Gas (Motor Oil και Μυτιληναίος) με την ολλανδική Trafigura και τη ΜΕΤΚΑ, καθώς και ο ολλανδικός κολοσσός Vitol. Σύμφωνα με πληροφορίες του energia.gr, σήμερα οι δύο υποψήφιοι επενδυτές θα καταθέσουν βελτιωμένες οικονομικές προσφορές, προκειμένου να προχωρήσει η τελική αξιολόγηση και η επιλογή του αναδόχου

Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διαγωνισμός του ΔΕΦΑ, για τη λεγόμενη ενδιάμεση λύση για το φυσικό αέριο στην Κύπρο. Στην κούρσα έχουν μείνει δύο διεκδικητές, η κοινοπραξία της M& M Gas ( Motor Oil και Μυτιληναίος) με την ολλανδική Trafigura και τη ΜΕΤΚΑ, καθώς και ο ολλανδικός κολοσσός Vitol.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energia. gr, σήμερα οι δύο υποψήφιοι επενδυτές θα καταθέσουν βελτιωμένες οικονομικές προσφορές, προκειμένου να προχωρήσει η τελική αξιολόγηση και η επιλογή του αναδόχου. Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί ως τα τέλη του Ιανουαρίου 2015.

Ο διαγωνισμός αφορά στην προμήθεια της ΔΕΦΑ με φυσικό αέριο για την ηλεκτροπαραγωγή στην Κύπρο, για διάστημα επτά χρόνων, με δυνατότητα επέκτασης στα δέκα χρόνια. Αρχικά υπήρχαν τέσσερις υποψήφιοι επενδυτές, η κοινοπραξία της M& M, η Vitol, η αζέρικη Socar και η ισραηλινή Delek. Στα τέλη Νοεμβρίου ο ΔΕΦΑ ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των εμπορικών και οικονομικών μερών των τεσσάρων προτάσεων που κατατέθηκαν και κατέληξε στη short list, που περιλαμβάνει την κοινοπραξία της M& M και την Vitol. Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που ξεκίνησε ο ΔΕΦΑ με τους δύο τελικούς διεκδικητές, είναι και η κατάθεση βελτιωμένης οικονομικής πρότασης, η οποία αναμένεται να γίνει σήμερα.

Η M& M Gas προσβλέπει στο project της Κύπρου, δεδομένου ότι θα σηματοδοτήσει την επέκταση της εταιρίας εκτός συνόρων και θα ενισχύσει την περαιτέρω ανάπτυξη της. Ήδη, η M& M επανακαθορίζει τη στρατηγική της για την ελληνική αγορά και από το 2015 επεκτείνεται δυναμικά και στην εξυπηρέτηση τρίτων, πέραν από τις ανάγκες των εταιριών των δύο ομίλων, της Motor Oil και της Μυτιληναίος. Η αρχή έγινε πριν από τρεις εβδομάδες, όταν η M& M έφερε στην Ελλάδα LNG, το οποίο αεριοποίησε για πρώτη φορά στη Ρεβυθούσα και στη συνέχεια το πούλησε ως αέριο αγωγού στην ΕΛΒΑΛ. Έως τώρα η M& M έφερνε φορτία LNG, τα οποία προορίζονταν σχεδόν αποκλειστικά για τις ανάγκες των εταιριών των δύο ομίλων. Μόνον το 2010 έφερε LNG, το οποίο διέθεσε στη ΔΕΗ.

Καθώς η διοίκηση της M& M εκτιμά ότι οι συνθήκες της αγοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας αρχίζουν και ωριμάζουν, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της σε ανθρώπινο δυναμικό, αποφάσισε να στραφεί και στην πώληση αερίου αγωγού. Στο πελατολόγιο της αυτή τη στιγμή συγκαταλέγονται συνολικά 15-20 εταιρίες, ανάμεσα τους και «βαριά» βιομηχανικά ονόματα. Στα τέλη Νοεμβρίου η εταιρία έφερε ένα φορτίο 120.000 κ.μ. και προγραμματίζει άλλο ένα μεγαλύτερο, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, της τάξης των 140.000 κ.μ. Οι σχεδιασμοί της εταιρίας διευκολύνονται και από το γεγονός ότι η παγκόσμια αγορά LNG παρουσιάζει πτωτικές τιμές.

Ανάλογες βλέψεις έχει η Μ&Μ και για την αγορά της Κύπρου, καθώς η πρόταση της προς το ΔΕΦΑ έχει να κάνει με αξιοποίηση συνεργειών με τη Ρεβυθούσα.

Σε ό,τι αφορά τη δυναμική της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου, εκτιμάται ότι για το 2014 η συνολική κατανάλωση ( total market) θα φθάσει στις 32,5 εκατ. MWh, έναντι 41,560 εκατ. MWh του 2013 και 47,087 εκατ. MWh του 2012. Όπως προκύπτει από τα νούμερα αυτά η κατανάλωση φυσικού αερίου βρίσκεται σε πτωτική τροχιά στη χώρα μας, εικόνα που αναμένεται να συνεχισθεί και το 2015, οπότε αναμένεται κατανάλωση της τάξης των 31 εκατ. MWh.