Η ιδιωτική
Novatek
απηύθυνε αίτημα στη ρωσική κυβέρνηση να αυξήσει τον αριθμό
των επιχειρήσεων που έχουν τη δυνατότητα εξαγωγών ενέργειας, καθώς σήμερα η μόνη
με αυτή τη δυνατότητα είναι η
Gazprom.
Βασικό μέσο μεταφοράς για το αέριο της
Gazprom
είναι το
ανεπτυγμένο δίκτυο αγωγών που συνδέουν τη Ρωσία με την υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά
απουσιάζει η δυνατότητα εξαγωγής μέσω
LNG και εκεί ακριβώς είναι που ποντάρει η
Novatek. Προς το παρόν, το μόνο έργο
LNG που υπάρχει είναι αυτό
στην Σαχαλίνη, το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία της
Gazprom και της
Shell.
Η Μόσχα φαίνεται ότι αναγνωρίζει έστω και καθυστερημένα τις δυνατότητες
του
LNG, καθώς ο υπουργός
Ενέργειας, Αλεξάντερ Νόβακ, δήλωσε πρόσφατα ότι «το μερίδιο του
LNG στην παγκόσμια αγορά αναμένεται
να αυξηθεί κατά 60% ως το 2020 σε σύγκριση με το 2011. Νέοι σταθμοί σχεδιάζονται
στην Αυστραλία, τη Βόρεια Αμερική και την Αφρική. Οι δυνατότητες εξαγωγής αερίου
από τη χερσόνησο Γιαμάλ και την Άπω Ανατολή θα φτάσουν τους 41-46 εκατ. τόνους
LNG».
Ένας υποψήφιος πελάτης για το ρωσικό
LNG θα ήταν η Ιαπωνία, η οποία σχεδιάζει
να κατασκευάσει αρκετά τερματικά με στόχο την απεξάρτηση από την πυρηνική ενέργεια.
Για τον σκοπό αυτό, οι Ιάπωνες σκοπεύουν να υλοποιήσουν σταθμό υγροποίησης στην
Αλάσκα, προκειμένου να επωφεληθούν από το άφθονο και φθηνό αμερικανικό αέριο.
Από την πλευρά της, η
Novatek
σκοπεύει να δημιουργήσει σταθμό
LNG στη χερσόνησο Γιαμάλ, ο
οποίος θα είναι σε θέση αρχικά να εξάγει 15 εκατ. τόνους ετησίως. Αντίστοιχα,
καλές πιθανότητες έχει και η ρωσο-ιαπωνική συνεργασία για σταθμό στο Βλαδιβοστόκ.
Το ερώτημα είναι όμως: Μπορεί η Ρωσία να προλάβει τις υπόλοιπες εξαγωγικές χώρες
ή μπαίνει πολύ αργά στον χορό του
LNG;